Gå til innhold

borderline og bipolaritet (laaaangt)


tentativa

Anbefalte innlegg

Hei:)

Hvordan skiller man disse...og kan man ha begge deler?

Jeg har diagnosen borderline og har da selvfølgelig et noe uregjerlig humør. Men...jeg og de som kjenner meg best lurer på om det er mer til saken enn som så...Det jeg vil betegne som mitt problem er som følger:

-jeg har veldig bra perioder hvor jeg sover 2-4timer om natten,er veldig produktiv,skravlete og tankene går i et kjør.Jeg syns folk generelt er ganske tilbakestående og trege og jeg blir veldig rastløs.Slik har jeg det ofte i 2uker til 2mnder og jeg går som regel ned ca10kg i disse periodene.At jeg er anderledes enn jeg pleier i disse periodene får jeg stadig kommentert. Jeg har kontakt med mennesker jeg egentlig ikke har noe til overs for og finner nye venner som syns jeg er rasende festlig å være sammen med. Prosjekter blir startet,jobber og skoler og ting er i grunn fin-fint.

Så....går det over....

Tlf ringer og jeg orker ikke tanken og fatter ikke hva alle disse menneskene vil meg. Har vondt alle steder og sover gjerne 12-19timer i døgnet. Å dusje eller lage middag er et uoverkommelig problem og jeg er i grunn bare helt tom...det er blankt...Jeg blir pinglete,nervete og survete.Disse periodene er mye lengre....Og i begge varianter har jeg på en måte småsvingninger som andre lett ser på som "merkelige".

hm...dette ble veldig langt...

Men jeg skulle ønske noen kunne forklare meg forskjellen...Jeg fungerer i veldig stor grad som min bipolare venninne, men også veldig i tråd med "symptomene" i min diagnose har jeg forstått.Forstå det den som kan...Det er ikke viktig for meg om jeg blir kalt hummer eller kanari, i utgangspunktet. Men skal en først bås-settes og behandles, så er det jo greit å havne i rett bås...skulle jeg tro...

Etter hvordan jeg har skjønt dette så er det veldig slitsomt å holde "forstyrrelsen" i sjakk, og at det er helt naturlig at man blir utladet etter en stund. Men det ser da like mye ut som bipolaritet...for et utrent øye i alle fall...tja...

Innspill? anyone?

Mvh

tentativa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest en annen

Mye tyder på at du har bipolar lidelse. Viktig at du forteller om disse symptomene til behandler. Kanskje har du fått en borderline-diagnose som skulle vært bipolar lidelse fordi symptomene kan ligne, men det er selvsagt også fullt mulig å ha både borderline PF og bipolar lidelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye tyder på at du har bipolar lidelse. Viktig at du forteller om disse symptomene til behandler. Kanskje har du fått en borderline-diagnose som skulle vært bipolar lidelse fordi symptomene kan ligne, men det er selvsagt også fullt mulig å ha både borderline PF og bipolar lidelse.

for tilbakemelding:)

Godt å se at jeg ikke er helt på jordet. Har vært på dagavdeling i 2mnder, men sluttet nå pga nedtur...Så får håpe jeg kan komme meg inn på poliklinikken igjen og spørre der...om de kan sjekke litt ekstra.

-ønsker deg en fortsatt god kveld!

Mvh

tentativa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en annen

for tilbakemelding:)

Godt å se at jeg ikke er helt på jordet. Har vært på dagavdeling i 2mnder, men sluttet nå pga nedtur...Så får håpe jeg kan komme meg inn på poliklinikken igjen og spørre der...om de kan sjekke litt ekstra.

-ønsker deg en fortsatt god kveld!

Mvh

tentativa

Sannsynligvis dreier det seg om bipolar II, "bipolar light" hvor maniske episoder ikke er så uttalte som ved bipolar I (tidligere manisk-depressiv lidelse). Aktivitietsnivået, det minskede søvn- og matbehovet tyder på hypoman episode. Varigheten av disse slik du beskriver det er også ganske typisk for bipolar II.

Sløvheten og det økte søvnbehovet du beskriver i de depressive episodene tyder på såkalt atypisk depresjon, og bipolare depresjoner har gjerne dette kjennetegnet - i motsetning til klassiske melankolske depresjoner, som gjerne kjennetegnes av tidlig oppvåkning. Kanskje er det også slik at du har en tendens til å spise mer og legge på deg i depressive perioder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

firebird1365380441

Mye tyder på at du har bipolar lidelse. Viktig at du forteller om disse symptomene til behandler. Kanskje har du fått en borderline-diagnose som skulle vært bipolar lidelse fordi symptomene kan ligne, men det er selvsagt også fullt mulig å ha både borderline PF og bipolar lidelse.

Har selv Borderline, samt et "lite snev av bipolar".Tror dette er ganske så normalt.Borderline svinger jo - for noen opp og ned fra dag til dag, hos andre er det mange dager og uker, til og med måneder i mellom hver gang det svinger.

Alle med Borderline - og Bipolar - er forskjellige, så det kan jo hende at du har litt av begge diagnosene på en gang.Håper Nils Håvard Dahl svarer....

Med vennlig hilsen( enda en til!!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis dreier det seg om bipolar II, "bipolar light" hvor maniske episoder ikke er så uttalte som ved bipolar I (tidligere manisk-depressiv lidelse). Aktivitietsnivået, det minskede søvn- og matbehovet tyder på hypoman episode. Varigheten av disse slik du beskriver det er også ganske typisk for bipolar II.

Sløvheten og det økte søvnbehovet du beskriver i de depressive episodene tyder på såkalt atypisk depresjon, og bipolare depresjoner har gjerne dette kjennetegnet - i motsetning til klassiske melankolske depresjoner, som gjerne kjennetegnes av tidlig oppvåkning. Kanskje er det også slik at du har en tendens til å spise mer og legge på deg i depressive perioder?

Joda,jeg legger på meg det jeg mister i andre perioder.10kg hit og dit, alt etter humør*smiler*

Så jeg føler selv at det er 2forskjellige svingninger det handler om. Menmen...vi får se hva psykologen sier, om jeg tør å ta det opp. Skumle saker det der å spørre om man har noe som helst, plutselig blir man mistenkt for å ha lest seg til eller for å være hypokonderisk*ler*

hilsen fra tentativa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har selv Borderline, samt et "lite snev av bipolar".Tror dette er ganske så normalt.Borderline svinger jo - for noen opp og ned fra dag til dag, hos andre er det mange dager og uker, til og med måneder i mellom hver gang det svinger.

Alle med Borderline - og Bipolar - er forskjellige, så det kan jo hende at du har litt av begge diagnosene på en gang.Håper Nils Håvard Dahl svarer....

Med vennlig hilsen( enda en til!!!)

Det går ann!*smiler*

Også spent på om det kommer en oppklaring fra andre siden av gjerdet her...

Ønsker deg en fortsatt god søndag!

hilsen tentativa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...