Gå til innhold

regelmessig og høy puls . Varierende blodtrykk

Anbefalte innlegg

Jeg er 68 år. Har i alle år trimmet. Trimmingen består nå i gåturer med staver. Ca 1½ til 2 timer pr gang hver annen dag. I det siste har jeg merket dårlig allmentisltdand. Melkesyra kommer fort og jeg får ikke leger gjort de dype "magadragene" når jeg forserer kneiker. Jeg gikk til lege som konstaterte ureglmessige hjerteslag. Han henviste meg til spesialist som jeg venter på time hos.

Etter å ha besøkt legen, konstaterer jeg at pulsen er stabilt høy, og pussig nok høyest om morgenen etter at jeg har stått opp, i dag 93. Blodtrykket varierer også. men ikke så mye over mild hypertensjon, høyest i dag morges 154/107. Jeg har tidligere alltid hatt lavt blodtrykk. Mitt spørsmål er om jeg kan fortsette å trimme før spesialistundersøkelsen. Det synes jeg ikke jeg fikk ordentlig svar på hos min fastlege. Han snakket noe om slaggstoffer uten at han verken sa ja eller nei til såørsmålet.

(I familen min er hjerteklaffefeil konstatert hos flere). Jeg kan betale over nettbank.

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Mietsi.

Beskrivelsen du gir av din tilstand gir mistanke om at du har fått det vi kaller atrieflimmer. Det vil si at hjertets forkamre (atrier) "flimrer", og dermed ikke deltar synkront sammen med hjertekamrene i pumpearbeidet. Hvis dette er tilfellet, vil din fysiske kapasitet reduseres med 25-30 %, og en aktiv trener som du vil raskt merke det. Mange med forkammerflimmer vil også ha tendens til høy puls, også i hvile.

Ditt blodtrykk er avgjort for høyt, og er generelt relatert til fenomènet atrieflimmer.

Jeg er selvsagt ikke sikker på at dette er din reelle situasjon, men det vil være meget lett å finne ut av. Du bør ikke gå for lenge før du får denne diagnosen stillet, idet du ved en eventuell forkammerflimmer bør få blodfortynnende behandling og snarest vurderes med henblikk på å forsøke å normalisere rytmen. Hvis det er en annen tilstand som foreligger, bør den også snarest identifiseres. Du bør ta din trening noe roligere inntil dette er avklaret, men det er ingen grunn til åsette seg passivt ned. Et EKG bør du kunne få tatt med èn gang, slik at den mistanken jeg har kan be- eller avkreftes.

Svar til Mietsi.

Beskrivelsen du gir av din tilstand gir mistanke om at du har fått det vi kaller atrieflimmer. Det vil si at hjertets forkamre (atrier) "flimrer", og dermed ikke deltar synkront sammen med hjertekamrene i pumpearbeidet. Hvis dette er tilfellet, vil din fysiske kapasitet reduseres med 25-30 %, og en aktiv trener som du vil raskt merke det. Mange med forkammerflimmer vil også ha tendens til høy puls, også i hvile.

Ditt blodtrykk er avgjort for høyt, og er generelt relatert til fenomènet atrieflimmer.

Jeg er selvsagt ikke sikker på at dette er din reelle situasjon, men det vil være meget lett å finne ut av. Du bør ikke gå for lenge før du får denne diagnosen stillet, idet du ved en eventuell forkammerflimmer bør få blodfortynnende behandling og snarest vurderes med henblikk på å forsøke å normalisere rytmen. Hvis det er en annen tilstand som foreligger, bør den også snarest identifiseres. Du bør ta din trening noe roligere inntil dette er avklaret, men det er ingen grunn til åsette seg passivt ned. Et EKG bør du kunne få tatt med èn gang, slik at den mistanken jeg har kan be- eller avkreftes.

Takk for svar. Jeg håper jeg for omsøkte time hos spesialist fort. I kveld var pulsen 68 og trykket 138/87 ved 18.00 tiden. Med andre ord, variasjonen er stor. Jeg anskaffet meg puls- og blodtrykksmåler.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...