Gå til innhold

Atter en negerdiskusjon...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lest tråden "Negerdukke" på Foreldreforum, og jeg har et kort og greit spørsmål til dere der ute (og vennligst hold den derre dukkegreia utenfor):

Hvis de som av enkelte kalles for "negrer" føler seg krenket av denne benevnelsen, hvorfor i all verden går det ikke an å bruke et annet ord?

Jeg er ikke ute etter en laaaang tråd om hvor ordet stammer fra, hvor mange som bruker det og hvorfor de ikke ser noe galt i å bruke det, men altså:

Hvorfor MÅ man si "neger" når de det gjelder føler seg støtt av det? Snakker vi prestisje, stahet eller hva??

• Svar 71
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

8

• Sør

7

• Dorthe

6

• Prozak

6

Mest aktive i denne tråden

Gjest sorimori
Skrevet

Dette har jeg også tenkt litt på... Men hva er politisk korrekt å si egentlig?

Skrevet

Dette har jeg også tenkt litt på... Men hva er politisk korrekt å si egentlig?

Skumringsfjes?

"..........................."

Gjest forvirret fjert i en kurvstol
Skrevet

Hva skal vi si da? Svarting??

siria. Stupidity in a woman is unfeminine. Nietzsche
Skrevet

Hva skal vi si da? Svarting??

hehe

Skrevet

Skumringsfjes?

mørkemann..

Gjest Menst jeg venter på sommeren
Skrevet

Mener du "alle" nå eller?

Altså kan vi ikke kalle en neger for en neger?

Hva må vi kalle dem da?

Blir hvit et like stort "skjellsord" for de som er hvite?

Rød og gul og hvit og svart er det samme har han sagt!;)

Skrevet

mørkemann..

Nja...det henspeiler jo til noe negativt, så jeg tror ikke det blir særlig politisk korrekt :-)

".........................."

Skrevet

Mener du "alle" nå eller?

Altså kan vi ikke kalle en neger for en neger?

Hva må vi kalle dem da?

Blir hvit et like stort "skjellsord" for de som er hvite?

Rød og gul og hvit og svart er det samme har han sagt!;)

Hvit og neger er ikke samme type ord da.

Gjest Menst jeg venter på sommeren
Skrevet

Hvit og neger er ikke samme type ord da.

Arisk, da!

ShitDiddelyDo
Skrevet

Man burde se det positive i å unngå bruk av ordet "neger".

F.eks. åpner det for så mange andre muligheter.

Spesielt likte jeg forslaget "skumringsfjes" nedenfor her, og kommer garantert til å bruke det ordet så mye som mulig framover.

Det er alltid greit med synonymer til "sotrør" og "svarting", begge hyppig benyttede ord nå som "neger" har blitt politisk ukorrekt.

Gjest midia
Skrevet

Det er værre når naboen starter plenklipperen 23.00.

Vi holder søndagsfred fram til tolv men etter det steller vi gjerne i hagen vår.

Gjest midia
Skrevet

Det er værre når naboen starter plenklipperen 23.00.

Vi holder søndagsfred fram til tolv men etter det steller vi gjerne i hagen vår.

opps..! det ble visst på feil tråd.

Skrevet

"Hvorfor MÅ man si "neger" når de det gjelder føler seg støtt av det?"

Fordi det i farta kan være vanskelig å finne et annet ord. Hva vil du vi skal kalle "dem" da?

Og det er ikke sånn at de det gjelder føler seg støtt av det, men NOEN av dem føler seg støtt av det. Samme som noen homofile blir støtt av at noen roper "homse" etter dem på gata, betyr det ikke at alle homofile er motstandere av ordet homse.

Skrevet

Man burde se det positive i å unngå bruk av ordet "neger".

F.eks. åpner det for så mange andre muligheter.

Spesielt likte jeg forslaget "skumringsfjes" nedenfor her, og kommer garantert til å bruke det ordet så mye som mulig framover.

Det er alltid greit med synonymer til "sotrør" og "svarting", begge hyppig benyttede ord nå som "neger" har blitt politisk ukorrekt.

"Det er alltid greit med synonymer til "sotrør" og "svarting", begge hyppig benyttede ord nå som "neger" har blitt politisk ukorrekt."

"Sotrør" og "svarting" er ikke politisk ukorrekt? :-)

".......................:"

Skrevet

Arisk, da!

"Arisk" er ihvertfall helt hjernedødt. Det betyr "ren", og er det noen som definitivt IKKE er renrasede så er det hvite europeere.

Skrevet

"Hvorfor MÅ man si "neger" når de det gjelder føler seg støtt av det?"

Fordi det i farta kan være vanskelig å finne et annet ord. Hva vil du vi skal kalle "dem" da?

Og det er ikke sånn at de det gjelder føler seg støtt av det, men NOEN av dem føler seg støtt av det. Samme som noen homofile blir støtt av at noen roper "homse" etter dem på gata, betyr det ikke at alle homofile er motstandere av ordet homse.

ja, hva i all verden skal man kalle dem???

Gjest Rusle
Skrevet

Det er ikke at jeg absolutt _må_ si neger. men det er det ordet jeg er vant med å bruke på en 'neger'.

Gjest Rusle
Skrevet

Skumringsfjes?

LOL

Skrevet

ja, hva i all verden skal man kalle dem???

Hva med Per/Pål/Harald/Frida/Kari? (stryk det som ikke passer, eller legg inn det som passer)

"......................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...