Gå til innhold

Atter en negerdiskusjon, del 2

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er denne venninnen norsk selv?

Ja, men hun er gift med en inder :o)

• Svar 112
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dorthe

14

• Prozak

12

• Sør

11

• petter smart

7

Mest aktive i denne tråden

Gjest Morsk
Skrevet

For øvrig så burde du også vise respekt for de som er herinne og ikke er født og oppvokst i Norge. Svaret ditt er direkte diskriminerende for oss utlendinge :o)

Du forstår neppe selv at det er innlegg av den type du skriver som i sin latterlighet fremmer distanse mellom folkeslag.

Gjest bebba
Skrevet

Antagelig for deg.

I øvrig betyr jungeltelegraf at et budskap går muntlig fra person til person uten bruk av skrevne eller elektroniske hjelpemidler....og absolutt intet annet.

Hvordan det i det hele tatt er mulig å skrive slik tull som du gjør er en gåte.

Det kommer kanskje av som du antagelig har forstått at jeg var voksen da jeg flyttet til Norge. Jeg får ofte sympati pga. det, men ikke fra deg.

Jeg sitter for øvrig nå og skriver rapporter om barn med minoritetsbakgrunn. Kanskje jeg burde skrive

'gutten er neger og kom rett fra jungelen til Norge. Der hadde familien bodd i en jordhule uten noen bekvemmeligheter. Gutten antas å være evneveik siden han ikke spytter ut de riktige ordene på norsk.'

Gjest bebba
Skrevet

Du forstår neppe selv at det er innlegg av den type du skriver som i sin latterlighet fremmer distanse mellom folkeslag.

Nei faktisk ikke. Har du tenkt å begynne å kverulere med meg som Sør. Det var interessant.

Gjest bebba
Skrevet

Ikke oser av respekt? Hva_betyr_ jungel da da? Som morsk her skriver, ville jeg tro at det bare er et annet ord for regnskog...

Men nå er av typen som ikke gidder å bli fornærma selvom noen skulle kalle meg guling, eller toyotaen for en riskoker heller da....

Talespråk er ikke samme som skriftspråk, og jeg sitter og prøver å få satt de riktige ordene som passer for pripne nordmenn. Da jeg flyttet hit ble jeg ansatt som dårlig mor fordi barna mine hadde ikke bokbind på bøkene sine, og de lærte seg fort uttrykk som fy f.........'og de har en mor som er lærer'.

Gjest bebba
Skrevet

Kan ikke skjønne at det er på veg ut. Jeg leser en del amerikanske historiebøker og det blir referert til blacks.

Jeg tviler på at du leser det nyeste da. Jeg leser også mye faglitteratur på engelsk, og har studert derborte. Det er på vei ut og erstattes av Afro-Americans.

Gjest Morsk
Skrevet

Det kommer kanskje av som du antagelig har forstått at jeg var voksen da jeg flyttet til Norge. Jeg får ofte sympati pga. det, men ikke fra deg.

Jeg sitter for øvrig nå og skriver rapporter om barn med minoritetsbakgrunn. Kanskje jeg burde skrive

'gutten er neger og kom rett fra jungelen til Norge. Der hadde familien bodd i en jordhule uten noen bekvemmeligheter. Gutten antas å være evneveik siden han ikke spytter ut de riktige ordene på norsk.'

Helt greit at du pga. bakgrunn ikke kjenner innholdet i norske ord, men da er det vel en ide å la være og diskutere dem, eller hva?

Du har min sympati.

Gjest bebba
Skrevet

Ja, men hun er gift med en inder :o)

Hvis hun er norsk, så er det selvironi. Det blir noe helt annet ut av hennes munn enn hvis hennes mann sa det, eller hvis jeg sa det. For øvrig så støtter jeg henne:o)

Gjest bebba
Skrevet

Helt greit at du pga. bakgrunn ikke kjenner innholdet i norske ord, men da er det vel en ide å la være og diskutere dem, eller hva?

Du har min sympati.

Jeg har faktisk bedre kunnskap enn de fleste om norske ord, og forstår ikke hvorfor jeg ikke skal delta i diskusjoner. Du svarte ikke på det egentlige innlegget om 'negeren som kom ut av jungelen.........

For øvrig har jeg ikke stor respekt for dine diskusjonsevner etter å ha fulgt med deg og Sør herinne.

Jeg håper også at du er klar over at jeg har en høyere universitetsgrad i minoritetskulturer, og det at jeg ikke er norsk selv betyr at jeg har et annet syn enn det norske. Noe som jeg ser på som en fordel.

Min venn som har bodd her i tyve år, dvs. hele sitt voksenliv for ofte høre hvis han diskuterer politikk med noen som er uenig, at han kan pelle seg dit han kommer ifra osv. Ikke akkurat uttrykk som det oser respekt av, spesielt når det følger at han skal komme seg inn i jungelen og henge i trærne. Dette brukes også ofte i diverse skolegårder her i landet, som jeg har tydeligvis mye mer kunnskap om enn du. Det at ord betyr noe opprinnelig betyr ikke at merkningen ikke kan bli negativ ladet senere.

Skrevet

Hvis hun er norsk, så er det selvironi. Det blir noe helt annet ut av hennes munn enn hvis hennes mann sa det, eller hvis jeg sa det. For øvrig så støtter jeg henne:o)

Hehe - du må gjerne si at vi er nisser, jeg blir ikke fornærmet og jeg er enig i at vi er nisser og dra ned lua :o)

Fornærmer jeg deg hvis jeg kaller deg viking ;o)

Gjest bebba
Skrevet

Hehe - du må gjerne si at vi er nisser, jeg blir ikke fornærmet og jeg er enig i at vi er nisser og dra ned lua :o)

Fornærmer jeg deg hvis jeg kaller deg viking ;o)

Nei da blir jeg stolt, men hvis du sier at jeg er nesten norsk da......jeg er ikke nesten noe, men enten eller.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Mulatt er et meget nedsettende ord, og det er de selv klar over. Det er på linje med neger.

Svart er ikke riktig å si etter min språkfølelse, og det kommer av at jeg sier ikke Blacks på engelsk.

Men likevel er "svart" lov.

Hvorfor er noe så nedsettende som "svart" lovlig mens neger ikke er det?

Gjest Morsk
Skrevet

Jeg har faktisk bedre kunnskap enn de fleste om norske ord, og forstår ikke hvorfor jeg ikke skal delta i diskusjoner. Du svarte ikke på det egentlige innlegget om 'negeren som kom ut av jungelen.........

For øvrig har jeg ikke stor respekt for dine diskusjonsevner etter å ha fulgt med deg og Sør herinne.

Jeg håper også at du er klar over at jeg har en høyere universitetsgrad i minoritetskulturer, og det at jeg ikke er norsk selv betyr at jeg har et annet syn enn det norske. Noe som jeg ser på som en fordel.

Min venn som har bodd her i tyve år, dvs. hele sitt voksenliv for ofte høre hvis han diskuterer politikk med noen som er uenig, at han kan pelle seg dit han kommer ifra osv. Ikke akkurat uttrykk som det oser respekt av, spesielt når det følger at han skal komme seg inn i jungelen og henge i trærne. Dette brukes også ofte i diverse skolegårder her i landet, som jeg har tydeligvis mye mer kunnskap om enn du. Det at ord betyr noe opprinnelig betyr ikke at merkningen ikke kan bli negativ ladet senere.

Forutsetningen for om setningen "negeren kom ut av jungelen" er nedsettene er hvorvidt den er sann eller ei.

I den settingen du skrev er den neppe det. (Det er faktisk ikke så mye jungel i Afrika). Er man derimot selv i Afrika og ser en neger komme ut fra jungelen kan jeg ikke for mitt bare liv skjønne hvorfor man ikke skal kunne beskrive en slik realitet.

Liksom: "Nordmannen kom til varme Spania rett fra snøhula si i nord" er nedsettende mens "Der kommer en nordmann ut av snøhula si etter en god natts søvn på fjellet" ikke er det.

Skrevet

Jeg har ei venninne som pleier å si at alle nordmenn er nisser og at vi har trukket nisselua godt nedover hodet. Jeg har alltid ledd og har ikke tenkt på at det er diskriminerende.

Hehe - akkurat.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Mulatt er et meget nedsettende ord, og det er de selv klar over. Det er på linje med neger.

Svart er ikke riktig å si etter min språkfølelse, og det kommer av at jeg sier ikke Blacks på engelsk.

Her er ordbokas definisjon av en mulatt:

"mulatt (mulat´t) m1 (sp og port. mulato, eg 'lite mulesel') avkom av neger og hvit"

www.ordnett.no

Gjest Morsk
Skrevet

Antagelig for deg.

I øvrig betyr jungeltelegraf at et budskap går muntlig fra person til person uten bruk av skrevne eller elektroniske hjelpemidler....og absolutt intet annet.

Hvordan det i det hele tatt er mulig å skrive slik tull som du gjør er en gåte.

Ser av ordboka at jungeltelegraf også betyr"rask spredning av budskap", noe som burde være alt annet en negativt ladet.

Skrevet

Her var det mye rart, gitt. Er f.eks "jungel" negativt?!

Hva med denne organisasjonen, da - startet av svarte/negre/afrikanere (stryk det som ikke passer):

http://www.uncf.org/

Skrevet

Å starte en slik diskusjon her er jo ensbetydende med å invitere våre to meningsfascister til å ødelegge den og fjerne ethvert snev av produktivitet i diskusjonen.

".........................."

Grunnen til at jeg startet disse trådene, var som jeg sa under her, ikke for å lage en kjempetråd.

Innlegget under var et enkelt spørsmål: Hvorfor bruke betegnelser som oppfattes som negative av de det gjelder?

Så kommer det selvfølgelig en horde av folk som ikke ser noe galt i det, som kjenner noen som synes det er OK å bli kalt neger - og dermed mener at alle svarte synes det er OK, og at det er bare andre som hisser seg opp på deres vegne. I tillegg er det alle de som bruker ordet "neger" av mangel på andre uttrykk.

Derfor la jeg ut denne linken, som viser at

* slett ikke alle synes det er like knall å bli kalt neger, og

* det finnes andre ord som ikke er fullt så negativt ladet.

Skrevet

Nei da blir jeg stolt, men hvis du sier at jeg er nesten norsk da......jeg er ikke nesten noe, men enten eller.

Men jeg sa ikke det ;o)

Skrevet

Hehe :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...