Gå til innhold

Nervus vagus...blodtrykksfall

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei!

Skal gjøre et forsøk på å forklare hva nervus vagus er og hvilken funksjon den har:

Nervus vagus er én av 12 hjernenerver som har sine kjerner i hjernestammen. Nervus vagus inneholder flere ulike fibre, bl.a. parasympatiske fibre. Det parasympatiske nervesystem er den delen av nervesystemet som dominerer når mennesket er i "rest and digest" - modus - altså når vi hviler og tarmene arbeider ( i motsetning til det sympatiske nervesystem som arbeider når vi blir stressa og går i "fight and flight" -modus). NÅr vi hviler går pulsen ned og når vi spiser får aktiviteten i tarmsystemet opp. Nervus vagus har også trykkreseptorer i aortabuen (aorta er den største blodåren - dit blodet kommer først når det forlater hjertet) og jeg tror det er det sykepleieren viser til.

Jeg håper du ble litt klokere i alle fall...

Mvh

ink1365380698

Hei!

Skal gjøre et forsøk på å forklare hva nervus vagus er og hvilken funksjon den har:

Nervus vagus er én av 12 hjernenerver som har sine kjerner i hjernestammen. Nervus vagus inneholder flere ulike fibre, bl.a. parasympatiske fibre. Det parasympatiske nervesystem er den delen av nervesystemet som dominerer når mennesket er i "rest and digest" - modus - altså når vi hviler og tarmene arbeider ( i motsetning til det sympatiske nervesystem som arbeider når vi blir stressa og går i "fight and flight" -modus). NÅr vi hviler går pulsen ned og når vi spiser får aktiviteten i tarmsystemet opp. Nervus vagus har også trykkreseptorer i aortabuen (aorta er den største blodåren - dit blodet kommer først når det forlater hjertet) og jeg tror det er det sykepleieren viser til.

Jeg håper du ble litt klokere i alle fall...

Mvh

Takk for svaret migg----- Og litt klokere ble jeg....

Jet søkte på "Nervus vagus" og så flere plasser her hvor noen har f.eks besvimt, og de antar at nervus vagus er årsaken, noen har mageproblemer som også er blitt forklart med nervus vagus, svelgvensker,hjertebank, blodtrykksfall, svimmelhet, synsforstyrrelser?? etc.etc..

- og i tillegg ser jeg at noen terapauter driver med lett massasje til stresspasienter og whiplashskadde for å stimulere denne "nerven" som

skal gi bedring???---Kranio sakral terapi----

Har selv i 10 år hatt mage, hodeproblemer, synsforstyrrelser, svimmelhet, noen ganger lavt blodtrykk(har opplevd blodtrykksfall og), urytmiske hjerteslag og diverse andre difuse symptomer . Jeg har alltid sagt at symptomer fra mage og hode har en sammenheng.... og alt dette har ingen funnet ut av til tross for mange undersøkelser, i følge legene har psykosomatiske plager og stress som satt seg i kroppen. Etter å ha lest så mye om denne nervus vagus var jeg bare nysjerrig på hva det var, og hva en eventuell ubalanse i dette systemet kunne medføre?? Kan kroppslig stress eller "sykdom" gjøre at denne ikke fungerer som den skal???

Har noen forsøkt den behandlingsformene jeg nevnte ovenfor Kranio Sakral Terapi???

Er glad for å høre erfaringer fra andre.... om symptomer relatert til Nervus kranus og overnevnte terapi!!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...