Gå til innhold

kryssallergi

Anbefalte innlegg

For ei tid tilbake tok eg ein prikktest for allergi. Der testa eg veldig positiv på latex og litt på bjørkepollen.(Har berre merka litt i augene når det er mykje pollen i lufta).Men eg har vore veldig plaga i det siste, med sterk kløe i munnhule og svelg, samt såre lepper. Kan dette kome av kryssallergi frå bjørkepollen? Kva matvarer gjeld dette? Må eg evt. halde meg unna dei resten av livet? Korleis kan eg finne ut kva for matvarer eg ikkje tåler? Er det mulig å ta ein test eller blodprøve?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14985-kryssallergi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære Trine

Bjørkepollen kryssreagerer med rå frukt og grønnsaker (ikke kokte) som epler, pærer, fersken, plommer, gulrøtter for å nevne de vanligste. Symptomene er kløe i munnhule og svelg og hevelser rundt og i munnen.

Latexallergi fører til kløe og liknende symptomer når du er i kontakt med alt som har med gummi å gjøre, f.eks. ballonger. Latex kryssreagerer også med matvarer og her dreier det seg om "eksotiske" frukter som banan, melon, avokado, kastanjer og kiwi.

Du må bare holde deg unna de fruktene/grønnsakene som du får symptomer av og det merker du med en gang du putter en bit i munnen. Det er av og til slik at du kan tåle noen eplesorter, men ikke alle og noen har bare plager med kryssreaksjonene i pollensesongen.

Det er slett ikke sikkert reaksjonen varer resten av livet, og det er i alle fall sannsynlig at den ikke vil fortsette å være like sterk.

Det er liten vits i å teste på disse matvarene, testekstraktene er dårlige så svaret er ikke til å stole på. Det er bedre å kjenne til hvilke frukter/grønnsaker det dreier seg om og prøve seg forsiktig frem. Varmebehandling gjør at du ikke reagerer så eplekake og kokte gulrøtter går greitt.

Hvis du vil ha en utfyllende liste over hvilke frukter/grønnsaker som kryssreagere, kan du henvende deg til Norges astma og allergiforbund.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/14985-kryssallergi/#findComment-71373
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...