Gå til innhold

Kan fastlegen kaste ut pasienten?


Gjest Ayhla

Anbefalte innlegg

Gjest Ayhla

Jeg lurer på en ting.

Pasienten kan bytte fastlege, men kan legen bytte pasient?

Hvis pasienten er umulig og ikke samarbeider. Kan han da si :finn deg en ny fastlege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om han har lov til å kaste deg ut vet jeg ikke men han kan i hvert fall si at han ikke er interessert i å hjelpe deg lenger da han ikke har mere hjelp å gi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om ei som plutselig fikk et brev i posten om at hun hadde fått tildelt en ny fastlege. Hun hadde gått til samme lege i 25 år. Kan ikke skjønne at hun ikke ble "kasta ut" for lenge siden :) Et skikkelig underytende gnagsår...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trygdeetaten administrerer pasientlistene til fastlegene.

En av tankene er at legen ikke skal ha mulighet til å selektere sine pasienter. Så i utgangspunktet kan ikke fastlegen kaste deg ut fordi h*n ikke liker trynet ditt.

Noen ganger kan en fastlege bestemme seg for å redusere antallet pasienter på listen. Det vil igjen være trygdekontoret som velger ut de pasientene som må bytte fastlege. Dette blir ikke alltid gjort på en like fornuftig måte.

Hvis en pasient er voldelig, kommer med trusler, grove seksuelle tilnærmelser eller lignende, går jeg ut fra at legen kan nekte å behandle pasienten, eventuelt kreve politieskorte. Men det vet jeg ikke med sikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rusle

Jeg vet om ei som plutselig fikk et brev i posten om at hun hadde fått tildelt en ny fastlege. Hun hadde gått til samme lege i 25 år. Kan ikke skjønne at hun ikke ble "kasta ut" for lenge siden :) Et skikkelig underytende gnagsår...

Kjenner en fyr som måtte skifte fastlege etter 26 år. Tilfeldig utplukking fra fastlegekontoret. Helt forkastelig, spør du meg. Legen synes også dette var trist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...