Gå til innhold

Tvangshandlinger hos barn


Lillemus

Anbefalte innlegg

Hvordan griper man det an når 5-åringen (5 år 9 mnd) har begynt å få tvangshandlinger? Har de siste 1-2 ukene (er litt usikker) stadig oftere observert at han bare _må_ knipse med både fingre og tær før han kan gjøre ting, f.eks. løfte gaffelen, kle på eller av seg et plagg, komme ut i gangen, klatre opp i sengen osv.

Det har jo vært store forandringer i livet hans de siste 6-7 mnd, pappan og jeg har flyttet fra hverandre, pappan har fått ny kjæreste som så og si har flyttet inn (ungene liker henne godt og jeg har ikke inntrykk av at det er problemer dem i mellom, det tviler jeg på, hun er ei grepa jente), mormoren døde i februar og det nærmer seg skolestart og vi har vært på møter skolen og fått sekk. Skolestarten synes han høres litt skummelt ut, men sier at han gleder seg selv om jeg ikke er helt overbevist om akkurat det. Barnehagen har flyttet i midlertidige lokaler pga totalrenovering og førskolelæreren i barnehagen har gått ut i barselperm! Det er altså en del endringer i personalsituasjonen i bhg, men han ser ut til å komme godt overens med dem alle, alikevel er det jo en del nye fjes innimellom. Han har sett lite til pappan sin i det siste, da pappan har vært bortreist noe og sist det var pappauke var gutten selv på overnattingstur med barnehagen. Ellers har vi et veldig greit forhold til hverandre alle sammen, ingen av oss foreldrene snakker nedsettende eller noe om den andre i barnas påhør e.l.

Men hva gjør man? Kjefting hjelper jo ikke, det er jeg klar over og jeg skal diskutere saken nærmere med en psykolog i familien, men er det noen som har opplevd noe sånt og hvordan gikk det? Jeg hadde tendenser selv da jeg var barn, men jeg kan ikke huske at jeg var så liten som ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Timari

lurer på det samme siden jeg for noen årsiden var leder for et barn på en leir som hadde en del tvangstanker i form av vasking. Hun var også veldig sta, og jeg ble nokså fortvilet når hun startet med denne vaskingen sin .

Tror mange barn kan det sånn i perioder. Jeg hadde også mine tvangsgreier nårjeg var yngre, men det er jo ikke dermed sagt at man skal overse det totalt for man vet jo ikke om det er forbigående eller om barnet har utviklet en tvangsforstyrrelse.

i forhold til denne jenta så prøvde jeg å distrahere henne oftest mulig når hun ble tvangsfiksert. Fant ut at å bli ergerlig bare gjorde henne mer stressa og derfor vasket hun seg enda mer. Hun var iallefall veldig opptatt av rutinger og hvis noe endret seg, feks at hun ikke fikk så mye tid til tannpussen som hun pleide eller om vi måtte droppe å gre håret den morningen så ble hun helt forstyrret. Vet ikke om sønnen din også blir forstyrret når rutinene forandres.

jeg prøvde i allefal å rose henne når hun ikke vasket hendene så mye. Sa at det var ok å vaske hendene før man spiste og etter at man hadde vært på do men ikke så lenge som hun gjorde. Ellers så fikk hun ta et valg om hun ville pusse tennene mest eller om håret skulle prioriteres. Dette var spesielt når vi hadde dårlig tid og ikke kunne bruke all tid på personlig pleie

Det er godt mulig at sønnen din er stressa pga av alt som har hendt den siste tida. Det er også godt mulig at det forsvinner med tiden. Har du noen mulighet til å dra et sted med han. Dra på ferie så han kommer litt bort fra sine vante omgivelser en stund og glemmer det han holder på med Kanskje det vil hjelpe på tvangsgreiene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mischief

Mange barn har perioder hvor de går gjennom dette, jeg synes ikke du skal gjøre en stor sak av det ennå. Du kan ringe og be om å få snakke med en terapeut på BUP om du er usikker på om det er innenfor det som er normalt eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicksie

Første bud er vel å få snakket med noen fagpersoner om det. Kan det være en begynnende Tourette, såkalte tics? I og med at du også nevner at du gjorde slikt som barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan det kanskje være så enkelt at 5-åringen din nå har fått "dreis" på å knipse med fingrene?? Nokså populært dette. 6-åringen i min familie har nettopp fått dette til og er synlig stolt :-))

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første bud er vel å få snakket med noen fagpersoner om det. Kan det være en begynnende Tourette, såkalte tics? I og med at du også nevner at du gjorde slikt som barn?

Jeg gjorde ikke noe slikt, jeg hadde en mani på tallet 10 (alt måtte telles og helst gå opp i 10!) og jeg husker jeg måtte gå slik at både høyre og venstre fot tråkket på samme farger på stripene i matta og slikt. Helt vanlige "ticks" for unger med andre ord. Heldigvis ble jeg så klar over det selv at jeg greide å slutte (til en viss grad, jeg teller fremdeles trappetrinn...), men jeg var adskillig eldre da, rundt 9-12 år kanskje?

Har vært i kontakt med fagfolk og fått beskjed om at det eneste vi skal gjøre foreløbig er å ta det med ro, observere og følge med om det avtar eller øker i omfang. Dersom det øker og tar overhånd vil tiltak bli satt inn, men sannsynligvis vil han vokse det av seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...