Gå til innhold

Schizofreni og sosiale ferdigheter.


Mannover30

Anbefalte innlegg

Jeg blei lagt inn første gang i 91 og det var kritisk at jeg måtte få hvile var overarbeidet og kunne dødd hvis jeg ikke fikk satt ned tankevirksomheten i en alder av 18! Dengang var Trilafon det som var mest brukt. Jeg fikk kraftig reaksjon når jeg blei innmedisinert og merket at jeg fikk spasmer ,nerver inntil ryggraden, som har begynt å løsne de siste år . Jeg tar zyprexa nå. Det verste var at når man tok disse medisinene var at man ikke utviklet seg kroppslig ,modenhet som gjør at jeg sliter veldig sosialt. Å utvikle sosiale ferdigheter (som mam må ha for å fungere sammen med andre) er ikke lett når hjernen er i kjemisk ubalanse (urolig sinn) og er schizofren.Dette er rimelig leit at man må isolere seg pga man aldri fikk utvikla sosiale ferdigheter. Ensomhet er nok en viktig faktor som gjør schizofrenien til en selvmordslidelse. En annen ting som virker inn på sosiale evner er et godt sex liv som man aldri får siden medisinene har for det meste ,redusert sex lyst som bivirkning.Dette er rimelig tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Fint å høre at det går bedre med deg:)

Ville bare si at de sosiale ferdighetene kan trenes opp. Du trenger ikke isolere deg pga at du føler du mangler trening! Du får jo ferdigheter ved å være sosial:) Ikke isoler deg pga det du! Kast deg ut i det og svøm! Så kommer nok ferdighetene litt etter litt:)

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 16 år senere...

Jeg kjenner meg så igjen. Etter mange år som schziofren og isolert så har de sosiale ferdighetene sunket til 0 og jeg kan liksom ikke leve ute i verden med 0 ferdigheter. Man må vel trene. Er det flere som kjenner seg igjen av schizofrene? 

Anonymkode: 4ef82...38b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner meg så igjen. Etter mange år som schziofren og isolert så har de sosiale ferdighetene sunket til 0 og jeg kan liksom ikke leve ute i verden med 0 ferdigheter. Man må vel trene. Er det flere som kjenner seg igjen av schizofrene? 

Anonymkode: 4ef82...38b

I guess you have no friends, then..

Anonymkode: 4ad6e...4df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I guess you have no friends, then..

Anonymkode: 4ad6e...4df

Jeg har ingen venner, nei. Har ikke hatt venner så lenge jeg har vært psyk heller.

Anonymkode: 4ef82...38b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingen venner, nei. Har ikke hatt venner så lenge jeg har vært psyk heller.

Anonymkode: 4ef82...38b

Don' t you think you have pinpointed that fact enough times now? Can' t you rest your case now? Please?

Anonymkode: 4ad6e...4df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vanlig at psykisk syke er ensomme og venneløse.

Anonymkode: 19e16...e27

If it is that common, why the need of highlighting it so often? If it is a fact, then it is a fact. No need to express and stress it so much. 

Anonymkode: 4ad6e...4df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter jeg fikk schizofreni og ble syk var det som om jeg mistet meg selv helt. Mistet sosiale ferdigheter og visste ikke hvem jeg var. Det har vært helt jævlig og har også mistet mange venner. Bra jeg holder på å komme tilbake igjen til meg selv etter mange år på medisiner, det hjelper virkelig hvis du finner gode medisiner som passer deg.

Anonymkode: e78c5...045

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

If it is that common, why the need of highlighting it so often? If it is a fact, then it is a fact. No need to express and stress it so much. 

Anonymkode: 4ad6e...4df

Kan du ikke norsk?

Anonymkode: 144b6...08f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...