Gå til innhold

Ising i tennene. vondt

Anbefalte innlegg

Gjest marimar

Har vært ganske plaget i det siste med ising i tennene. Noen ganger er det så vondt at jeg må ta smertestillende. Var nettopp hos tannlegen som sa jeg ikke hadde hull. Ble overrasket fordi det har blitt mye brusdrikking og ellers dårlig kosthold en stund. Har tatt dårlig vare på tennen mine. Lurer på om isingen skyldes syreskader? Fikk beskjed av tannlegen å bruke fluorskylling, men syns ikke det hjelper ihvertfall ikke ennå. Hva skal jeg gjøre? Ligge unna alt med sukker i? Finns det behandlign mot ising i tenner og hva er årsaken? Skal jeg gå til en anna tannlege for en ny sjekk for hull? Au, det gjør vondt!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/149935-ising-i-tennene-vondt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Erik Johannessen, Tannlege

Når det er konstantert at du ikke har hull i tennene må isingen ha en annen årsak. Det er nærliggende å tenke på at isingen skyldes syre og etseskader. Dette kan komme av hyppig brusdrikking. Det er syren i slike drikker som gir skadene og ikke innholdet av sukker. "light" brus vil altså gi akkurat like mye etseskade. Mitt råd er at du kutter ut brusen og drikker vann for tørsten. Hvis du vil drikke brus bør du la det gå flere timer mellom hver gang du drikker det slik at tennene ikke utsettes konstant for påvirking av syre. Skyll med fluor daglig og ha et regelmessig kosthold. Unngå sur kost, altså hyppige inntak av, for eksempel, frukt med mye syre.

Følg dissse rådene noen uker og se om det ikke hjelper.

Tannlegen kan pensle tennene dine med fluorlakk og har også andre metoder til rådighet hvis du ikke synes mine råd her hjelper.

Lykke til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/149935-ising-i-tennene-vondt/#findComment-956551
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...