Gå til innhold

RBD - dere som har diagnose


Gjest Deppimellom

Anbefalte innlegg

Gjest Deppimellom

Hvordan oppleves RBD for dere?

Varierer varighet og grad av depressive perioder?

Hvor mange dager i gj.snitt går det mellom episodene?

Hvordan har dere reagert på behandling (antar dere får Lamictal?)

Noen som har vært på Rikshospitalet og blitt utredet der i forbindelse med forskningen på fenomenet? (Jeg har nylig vært - ikke fått tilbakemelding enda).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Timari

Hva står RBD for? tydelig at jeg ikke har den diagnosen for da hadde jeg sikkert visst det. hvis det er noe som er veldig selvfølgelig så får dere ha meg unnskyldt

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bugge1365380662

Hva står RBD for? tydelig at jeg ikke har den diagnosen for da hadde jeg sikkert visst det. hvis det er noe som er veldig selvfølgelig så får dere ha meg unnskyldt

mvh

Hei! Har ikke denne diagnosen, men den har vært omtalt før i dette forumet ved et par anledninger. Det står for recurrent brief depression,men jeg vet ikke hvor langvarige eller sterke depresjonsanfallene er.Eller om de kommer ofte.Vanlige AD hadde ikke gitt god virkning.Muligens derfor en prøver med andre stemningsstabiliserende.Det må vel være en ganske ny diagnose? Vet ikke om den er med i ICD-10.Høres vanskelig ut å diagnostisere.Kanskje du som har fått diagnosen kan si litt om hvordan de diagnostiserer dette? Hvor går skillet mellom folk som innimellom blir ganske nede,uten å få denne diagnosen? bugge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deppimellom

Hei! Har ikke denne diagnosen, men den har vært omtalt før i dette forumet ved et par anledninger. Det står for recurrent brief depression,men jeg vet ikke hvor langvarige eller sterke depresjonsanfallene er.Eller om de kommer ofte.Vanlige AD hadde ikke gitt god virkning.Muligens derfor en prøver med andre stemningsstabiliserende.Det må vel være en ganske ny diagnose? Vet ikke om den er med i ICD-10.Høres vanskelig ut å diagnostisere.Kanskje du som har fått diagnosen kan si litt om hvordan de diagnostiserer dette? Hvor går skillet mellom folk som innimellom blir ganske nede,uten å få denne diagnosen? bugge.

Ja, det er en relativt ny diagnose - og har bare vært i bruk i et knapt tiår.

Inklusjonskriterier for RBD (RBD = Recurrent Brief Depression = Tilbakevendende Kortvarig Depresjon - F38.1 i ICD-10)

At du i løpet av de siste 12 måneder

* har hatt mer enn 10 episoder

* med alvorlig nedstemthet (dypt deprimert)

* som varte kortere enn 14 dager

* og som ikke synes å være relatert til menstruasjoner

Det synes å være et mønster, der episodene kommer "regelmessig" med 3-4 ukers mellomrom, og varer i alt fra et par dager til maks 2 uker.

Typisk er også at den depressive episoden kommer plutselig, uten påvirkning, og forsvinner like plutselig.

Den "psyke" er ofte selv ikke klar over mønsteret, og må derfor føre en dagbok der h*n gir poeng for humør hver dag (på en skala fra 1 - 10, der 5 er normal - dager som får poeng over 5 tyder vel kanskje på at den "psyke" er uvanlig oppstemt, og passer dermed ikke inn under kriteriene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bugge1365380662

Ja, det er en relativt ny diagnose - og har bare vært i bruk i et knapt tiår.

Inklusjonskriterier for RBD (RBD = Recurrent Brief Depression = Tilbakevendende Kortvarig Depresjon - F38.1 i ICD-10)

At du i løpet av de siste 12 måneder

* har hatt mer enn 10 episoder

* med alvorlig nedstemthet (dypt deprimert)

* som varte kortere enn 14 dager

* og som ikke synes å være relatert til menstruasjoner

Det synes å være et mønster, der episodene kommer "regelmessig" med 3-4 ukers mellomrom, og varer i alt fra et par dager til maks 2 uker.

Typisk er også at den depressive episoden kommer plutselig, uten påvirkning, og forsvinner like plutselig.

Den "psyke" er ofte selv ikke klar over mønsteret, og må derfor føre en dagbok der h*n gir poeng for humør hver dag (på en skala fra 1 - 10, der 5 er normal - dager som får poeng over 5 tyder vel kanskje på at den "psyke" er uvanlig oppstemt, og passer dermed ikke inn under kriteriene).

Takker for svaret.Fint at du fikk kontakt med noen andre som lider av det samme.Antar det går en del mennesker rundt og lider av dette uten å få riktig dose,og dermed riktig medisin.Håper medisinen vil hjelpe deg. Lykke til videre.Vennlig hilsen bugge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bugge1365380662

Takker for svaret.Fint at du fikk kontakt med noen andre som lider av det samme.Antar det går en del mennesker rundt og lider av dette uten å få riktig dose,og dermed riktig medisin.Håper medisinen vil hjelpe deg. Lykke til videre.Vennlig hilsen bugge.

Mente selvfølgelig diagnose, ikke dose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deppimellom

Takker for svaret.Fint at du fikk kontakt med noen andre som lider av det samme.Antar det går en del mennesker rundt og lider av dette uten å få riktig dose,og dermed riktig medisin.Håper medisinen vil hjelpe deg. Lykke til videre.Vennlig hilsen bugge.

Nå har jeg hverken fått noen diagnose (enda) eller medisiner, men dersom det viser seg at jeg "kvalifiserer" til RBD, vil det jo på en måte være en lettelse å vite hva som feiler meg :) Og dersom medisinene virker - ja, da skal jeg være glaaaad! (Ble fortalt om èn kvinne, som hadde kun hatt èn episode i løpet av 6 mnd'er etter at hun begynte med stemningsstabiliserende - lover godt!)

Har enda ikke fått mail av ghm51 - håper den kommer. Hadde også vært fint å høre fra andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest august283

Hallo, jeg har den diagnosen. Jeg opplever 3 dager hver uke med depresjon, før det går tilbake til det vanlige igjen. Det kommer brått og ganske hardt. Går på Lamictal, men har ikke kommet så langt enda. Synes imidlertid jeg har merket noe bedring. Er forøvrig interessert i å maile med andre som har det slik. Har gjort dette en stund med andre, og synes det er veldig nyttig. Er noen av dere interessert i det? Min mailadr er:[email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anouschka78

Hei!

Min søster fikk den diagnosen i går! Hun fikk resept på lamictal. Vi gråt begge to for hun har og slitt med dette siden hun var liten. Det er store sjanser for at folk har fått feil diagnose tidligere. Ofte ustabil pf. Skummelt at man må finne ut sånne ting selv. Jeg skal inn på Rikshospitalet i september. Gleder meg! Da får jeg nok litt bedre hjelp ang. lamictalen jeg står på som fastlegen ikke kan noe om.

Lykke til alle :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deppimellom

Hei!

Min søster fikk den diagnosen i går! Hun fikk resept på lamictal. Vi gråt begge to for hun har og slitt med dette siden hun var liten. Det er store sjanser for at folk har fått feil diagnose tidligere. Ofte ustabil pf. Skummelt at man må finne ut sånne ting selv. Jeg skal inn på Rikshospitalet i september. Gleder meg! Da får jeg nok litt bedre hjelp ang. lamictalen jeg står på som fastlegen ikke kan noe om.

Lykke til alle :-)

Hvordan fikk søsteren din diagnosen?

Lykke til selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest august283

Hei!

Min søster fikk den diagnosen i går! Hun fikk resept på lamictal. Vi gråt begge to for hun har og slitt med dette siden hun var liten. Det er store sjanser for at folk har fått feil diagnose tidligere. Ofte ustabil pf. Skummelt at man må finne ut sånne ting selv. Jeg skal inn på Rikshospitalet i september. Gleder meg! Da får jeg nok litt bedre hjelp ang. lamictalen jeg står på som fastlegen ikke kan noe om.

Lykke til alle :-)

Er det bare Lamictal som hjelper mot RBD eller er det andre stemningsstabilisatorer som har like god effekt? Sa de noe om det på Rikshospitalet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anouschka78

Hvordan fikk søsteren din diagnosen?

Lykke til selv!

Hun fikk den på Rikshospitalet etter meget grundige utredninger. Vet ikke i detalj men skal dit i september så da vet jeg mer. Tror det er i utgangspunktet lamictal men kanskje også litium.

:-)god helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...