Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en kvinne på 35 år som etterhvert har utviklet angst for å få lungekreft. Jeg sluttet å røke for 8 år siden, og da hadde jeg røkt relativt mye i en ti-års-periode (opp mot 20 om dagen). Jeg var /er hyggpig plaget med forkjølelser (nå har jeg hatt fire forkjølelser siden jul - alle med feber, men ikke langvarig hoste). Da jeg røkte slet jeg også også med bronkitt. Jeg har vært hos lege og tatt bilder av lungene, noe som ikke viser noe galt. Jeg har imidlertid noe smerter i venstre lunge-regin, som stråler ut mot armene og alltid er lokalisert på samme sted. Det jeg lurer på er om en lungekreft i tidlig stadium kan være i bromkiene eller de små luftrørene uten at dette observeres på røntken? Eller er det slik at når jeg har tatt røntken kan jeg anta at jeg ikke har noen lungesykdom og at de smertene jeg kjenner kun er muskelsmerter. Kan jeg få tatt ytterligere undersøkelser for å avkrefte at jeg har noen lungesykdom? Har lest om bronkioskop? Betyr mange forkjølelser at jeg har dårlig immunforsvar? (Blir alltid smittet av barna når de har fanget opp noe i barnehagen).

Veldig takknemlig for svar, for bruker altfor mye tid og energi på å bekymre meg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/149984-redd-for-lungekreft/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wenke Lunde, Sykepleier

Ja, det er ikke moro å bruke masse tid på å tro at man har lungekreft. Jeg kan gi deg noen tips dog: Da du sluttet å røyke, reduserte du faren for å få lungekreft med mange prosent. Da var du midt i 20-årene, og med mindre du begynte å røyke som barn har du allerede der en absolutt kjempeminimal sjanse for å ha røkt på deg sykdommen. Lungekreft som ikke gir symptomer, vil nok i begynnelsen av utviklingen ikke syns på røntgen. Når den gir symptomer vil den syns på en eller annen måte, det kommer helt an på hvor den sitter i lungene. Den formen for lungekreft som omtrent 100 % stammer fra røking, ( siden det er det du spør om) sitter stort sett godt synlig i sentrale deler av lungene. Selv om ikke svulsten syns, vil f eks glandler vise seg på røntgen, og disse skal ikke være forstørret. Så om dine smerter skulle stamme fra denne sykdommen, vil det nok være mulig å se dette på en av de forskjellige former for røntgen som brukes. Jeg vet jo ikke hvilken type røntgen du har tatt, men CT thorax er ganske vanlig å ta for å se godt i lungene. Når det gjelder bronkoskopi, tas dette bare når vi ser en stor svulst eller har meget stor mistanke om at her er det noe. Det at du har mange forkjølelser kan skyldes så mangt. Det er viktig at du får i deg nok vitaminer og i det hele tatt spiser sundt. Det er ikke godt å si hva årsaken her kan være uten at det blir tatt mange prøver. Jeg håper du kan slå deg til ro med dette svaret, personlig ville jeg bli forundret om du har sykdommen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/149984-redd-for-lungekreft/#findComment-957712
Del på andre sider

Ja, det er ikke moro å bruke masse tid på å tro at man har lungekreft. Jeg kan gi deg noen tips dog: Da du sluttet å røyke, reduserte du faren for å få lungekreft med mange prosent. Da var du midt i 20-årene, og med mindre du begynte å røyke som barn har du allerede der en absolutt kjempeminimal sjanse for å ha røkt på deg sykdommen. Lungekreft som ikke gir symptomer, vil nok i begynnelsen av utviklingen ikke syns på røntgen. Når den gir symptomer vil den syns på en eller annen måte, det kommer helt an på hvor den sitter i lungene. Den formen for lungekreft som omtrent 100 % stammer fra røking, ( siden det er det du spør om) sitter stort sett godt synlig i sentrale deler av lungene. Selv om ikke svulsten syns, vil f eks glandler vise seg på røntgen, og disse skal ikke være forstørret. Så om dine smerter skulle stamme fra denne sykdommen, vil det nok være mulig å se dette på en av de forskjellige former for røntgen som brukes. Jeg vet jo ikke hvilken type røntgen du har tatt, men CT thorax er ganske vanlig å ta for å se godt i lungene. Når det gjelder bronkoskopi, tas dette bare når vi ser en stor svulst eller har meget stor mistanke om at her er det noe. Det at du har mange forkjølelser kan skyldes så mangt. Det er viktig at du får i deg nok vitaminer og i det hele tatt spiser sundt. Det er ikke godt å si hva årsaken her kan være uten at det blir tatt mange prøver. Jeg håper du kan slå deg til ro med dette svaret, personlig ville jeg bli forundret om du har sykdommen.

Tusen takk! Dette var beroligende!

Mvh masv

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/149984-redd-for-lungekreft/#findComment-957950
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...