Gå til innhold

Angst om natten :(:(


Gjest snuppsi_24

Anbefalte innlegg

Gjest snuppsi_24

Er det noen med gode råd til meg? Jeg plages med angst men har ganske god kontroll over den. Men det verste er nettene...jeg kan våkne og da får jeg ikke sovne igjen. ligger å tenker å får atter ekle tanker,føler at jeg vil kveles,halsen snører seg osv...typisk angst. Er det noen andre med samme problem og hva gjør dere?? ofte så må jeg bare stå opp å er da helt utkjørt dagen etter uten søvn. Eller jeg prøver å tvinge meg selv til å sove men det er jo ikke så enkelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest hjølperen

Du kaan jo prate med noen for å få tankene ut av hodet. eller gjøre ting kan være med på å glemme angsten.

Hjelpetelefonen skal vist være fin å bruke til å prate bort angsten hos. Da slipper du å belaste venner og kjente. De kahr oppe hele døgnet, og er ganske ok!

Glemte nesten tlf: 810 30 030

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bugge1365380662

Hei! Når du våkner opp om natten med angst,er det mitt råd at du står opp av sengen med en gang.Gå ut av soverommet,drikk noe,les noe beroligende eller trøttende,kanskje hør en eller to sanger (rolige,men ikke deprimerende)Etter en stund prøver du å gå tilbake for å legge deg.Har selv dårlig erfaring med å bli liggende.Da har angsten en tendens til å bli sterkere.Man håper man skal sovne fortere igjen,men ofte sovner en fortere hvis en står opp litt.Vennlig hilsen bugge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timari

dette er vel egentlig ikke løsningen på selve angstproblemet men kan symptomene dempes med sovetabletter? slik at du sover hele natta og ikke blir liggende våken og tenke. Kanskje du trenger hjelp til å komme inn i en vanlig søvnrytme? kan også være mangelen på søvn som gir deg angst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snuppsi_24

Du kaan jo prate med noen for å få tankene ut av hodet. eller gjøre ting kan være med på å glemme angsten.

Hjelpetelefonen skal vist være fin å bruke til å prate bort angsten hos. Da slipper du å belaste venner og kjente. De kahr oppe hele døgnet, og er ganske ok!

Glemte nesten tlf: 810 30 030

Lykke til!!

Takk for gode råd! viste ikke om kjelpetelefonen,det var lurt! er ofte nok bare å få snakket med noen :) vil helst ikke gjøre meg avhengig av sovetabletter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snuppsi_24

dette er vel egentlig ikke løsningen på selve angstproblemet men kan symptomene dempes med sovetabletter? slik at du sover hele natta og ikke blir liggende våken og tenke. Kanskje du trenger hjelp til å komme inn i en vanlig søvnrytme? kan også være mangelen på søvn som gir deg angst

jeg vet at sovetabletter kan være ganske vanedannende så det tørr jeg ikke. Må heller prøve å finne en måte å roe meg selv ned på,for jeg blir så utrolig urolig i kroppen og da kjenner jeg på alt som kjennes "unormalt",da blir angsten værre osv...men du har rett,det er bedre med en gjevn soverytme og det har jeg ikke! får prøve så godt jeg kan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest snuppsi_24

Hei! Når du våkner opp om natten med angst,er det mitt råd at du står opp av sengen med en gang.Gå ut av soverommet,drikk noe,les noe beroligende eller trøttende,kanskje hør en eller to sanger (rolige,men ikke deprimerende)Etter en stund prøver du å gå tilbake for å legge deg.Har selv dårlig erfaring med å bli liggende.Da har angsten en tendens til å bli sterkere.Man håper man skal sovne fortere igjen,men ofte sovner en fortere hvis en står opp litt.Vennlig hilsen bugge.

Takk for svar!! skal prøve det! Sengen blir på en måte en fiende vis jeg blir liggende,kjenner på ting å da blir alt galt!!Skjønner ikke hvorfor jeg blir så¨redd men det er vel det som er angst...å ikke vite hvorfor! sukk...slitsomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timari

jeg vet at sovetabletter kan være ganske vanedannende så det tørr jeg ikke. Må heller prøve å finne en måte å roe meg selv ned på,for jeg blir så utrolig urolig i kroppen og da kjenner jeg på alt som kjennes "unormalt",da blir angsten værre osv...men du har rett,det er bedre med en gjevn soverytme og det har jeg ikke! får prøve så godt jeg kan :)

vet at enkelte sovetabletter ikke er så vanedannede, går blant annet på Remeron som jeg har blitt anbefalt. Men det finnes mange andre ting man kan gjøre for å bedre nattsøvnen. Jeg tenkte ikke at du skulle gå konstant på sovemedisin men at det kunne være en hjelp til å komme inn i en normal søvnrytme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snuppsi_24

vet at enkelte sovetabletter ikke er så vanedannede, går blant annet på Remeron som jeg har blitt anbefalt. Men det finnes mange andre ting man kan gjøre for å bedre nattsøvnen. Jeg tenkte ikke at du skulle gå konstant på sovemedisin men at det kunne være en hjelp til å komme inn i en normal søvnrytme

hjelper de godt da? er så skeptisk til piller og medisiner.. :/ men de kan vel være gode å ha iblant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bugge1365380662

Takk for svar!! skal prøve det! Sengen blir på en måte en fiende vis jeg blir liggende,kjenner på ting å da blir alt galt!!Skjønner ikke hvorfor jeg blir så¨redd men det er vel det som er angst...å ikke vite hvorfor! sukk...slitsomt!

Ja,du har så rett i at den blir en fiende.Og tankene våre krisemaksimerer ting til de grader i mørket om natten.En venninne av meg fikk dette rådet, og synes det har hjulpet henne,selv om det er på mange måter et enkelt og banalt råd.Er det et veldig stort problem bør du vel kanskje snakke med legen din.Av og til kan en liten dose med et antidepressivt middel om kvelden,gjøre deg søvnig.Dette må være et AD du ikke går permanent på.(I og med at dette er en bivirkning ved de fleste AD i begynnelsen.)Dette bruker man mer og mer som et slags sovemiddel(eks.Tolvon)Kanskje det kan gi deg en roligere søvn.Bugge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bugge1365380662

Ja,du har så rett i at den blir en fiende.Og tankene våre krisemaksimerer ting til de grader i mørket om natten.En venninne av meg fikk dette rådet, og synes det har hjulpet henne,selv om det er på mange måter et enkelt og banalt råd.Er det et veldig stort problem bør du vel kanskje snakke med legen din.Av og til kan en liten dose med et antidepressivt middel om kvelden,gjøre deg søvnig.Dette må være et AD du ikke går permanent på.(I og med at dette er en bivirkning ved de fleste AD i begynnelsen.)Dette bruker man mer og mer som et slags sovemiddel(eks.Tolvon)Kanskje det kan gi deg en roligere søvn.Bugge

Dette blir du ikke avhengig av,i og med at etterhvert vil det miste sin virkning hvis du går jevnt på det. Ellers er det vallergan eller liknende som egentlig brukes mot allergier,og de brukes ofte mot søvnproblemer(kan gi litt hangover dagen etter)Så det finnes alternativer til sovemedisiner som imovane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nozinan

Nozinan er tabletter som jeg brukte i noen år, og er ikke vanedannende. Jeg sluttet med dem for et år siden, og har ikke dette problemet lenger. Det var ikke alltid de hjalp, men ofte. Det må du diskutere med legen din. De har bivirkninger, tørr munn og trøtthet først når en står opp bl.a.

Ellers så nytter det ikke å ligge å vri seg i senga. Jeg greide stort sett ikke å lese når det var verst, det hjalp før. En venninne av meg står opp og drikker likør, jeg ville ikke fordi jeg var redd for alkoholproblem. Varm kakao kan også virke søvndyssende og kamillete. Stort sett vandret jeg rundt i leiligheten med en uro i sinn og kropp. Jeg har jobbet meg ut av angsten, men har fått nedtur med depresjon for ikke lenge siden. Har likevel stort sett hatt en fantastisk periode det siste året. Du må begynne å jobbe med angsten, og det går ikke an å gjøre alene. Søk råd og hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mange muligheter

Her er det som hjelper meg:

Mosjon på dagen - må være noen timer før sengetid. Hva som helst - spasertur, dans. Noe som gjør meg fysisk sliten, men ikke overtrøtt.

Yoga når jeg våkner på natta. Ikke så eksotisk som det høres. Jeg liker best en øvelse med å ligge på ryggen og løfte bena i været, gjerne med bena over hodet, som en muslimsk bønnestilling opp ned.

Ikke spise for mye før leggetid, men heller ikke legge meg sulten. Spise litt når jeg våkner - noe som tennene kan tåle uten tannpuss.

En skriveblokk ved senga - skrible ned det jeg er redd for, jobbe mer aktivt med det i dagslys en dag jeg er uthvilt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har også hatt månedsvis med angst om natten.

Det som hjalp meg akuratt der-og-da var...

- Lys. Har en koselig nattlampe, som er sterk nok til å lese i, men som ikke vekker sambo.

- Masse tepper, sånn at jeg kan "gjemme" meg...og sånn at jeg ikke fryser. Fryser jeg, forsterker det angsten.

- Lettleste bøker (typ billedbøker - for min del - reiseguider fra steder jeg liker), og tegneserier (som jeg aldri leser ellers)

- MEN - i perioder har det fungert ypperlig å lese krim. Jeg liker egentelig ikke det så godt til vanlig, men det må ha vært noe med at det matchet stemningsleiet, sånn at jeg faktisk leste meg litt ut av min egen angst. Typisk "feelgood" bøker passer ikke for meg når jeg er så redd...skillet mellom følelsene blir for stort...

Mange gir råd om å stå opp, gjøre noe annet - det fungerte ikke for meg. Er ganske husredd av meg, så for meg var det uakuelt å stå opp. Prøvde det ut et par ganger, tvang meg ut av soverommet, men uten effekt - ble bare reddere av det.

- Så - i perioder har jeg hatt en termos med te stående ved senga. Våknet jeg og kjente at angsten "banke på", så tente jeg lyset, tok en kopp te, og bladde i en bok.

- Passe på å ikke drikke kaffe/te på kvelden (etter fire for min del). Koffein trigger angst og mareritt hos meg.

Dette er jo sånne "akutt"-råd. På sikt er det nok lurt å jobbe med grunnene til at du får angst.

Så...ting hjelper :-)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snuppsi_24

Nozinan er tabletter som jeg brukte i noen år, og er ikke vanedannende. Jeg sluttet med dem for et år siden, og har ikke dette problemet lenger. Det var ikke alltid de hjalp, men ofte. Det må du diskutere med legen din. De har bivirkninger, tørr munn og trøtthet først når en står opp bl.a.

Ellers så nytter det ikke å ligge å vri seg i senga. Jeg greide stort sett ikke å lese når det var verst, det hjalp før. En venninne av meg står opp og drikker likør, jeg ville ikke fordi jeg var redd for alkoholproblem. Varm kakao kan også virke søvndyssende og kamillete. Stort sett vandret jeg rundt i leiligheten med en uro i sinn og kropp. Jeg har jobbet meg ut av angsten, men har fått nedtur med depresjon for ikke lenge siden. Har likevel stort sett hatt en fantastisk periode det siste året. Du må begynne å jobbe med angsten, og det går ikke an å gjøre alene. Søk råd og hjelp.

takk for svar! vet at det er den generelle angsten jeg må jobbe med,og det gjør jeg også! men legen min ville sette meg på antidepressiva og det vil jeg ikke ha!! kjenner flere som går på det og de er så likeglade...er ikke riktig det heller.Vet ikke hvorfor nettene er værst for meg,det er vel litt at da er jeg alene og blir redd for at noe skal skje meg,selv om jeg vet at jeg ikke vil dø så kan det kjennes slik noen ganger.bruker hoemopatimedisiner når det er ille og de hjelper faktisk ganske bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nozinan

takk for svar! vet at det er den generelle angsten jeg må jobbe med,og det gjør jeg også! men legen min ville sette meg på antidepressiva og det vil jeg ikke ha!! kjenner flere som går på det og de er så likeglade...er ikke riktig det heller.Vet ikke hvorfor nettene er værst for meg,det er vel litt at da er jeg alene og blir redd for at noe skal skje meg,selv om jeg vet at jeg ikke vil dø så kan det kjennes slik noen ganger.bruker hoemopatimedisiner når det er ille og de hjelper faktisk ganske bra :)

Jeg går på cipramil, og det kommer jeg til å gjøre en god stund fremover. De ga meg livet tilbake. Jeg har brukt dem i nesten to år nå, og vet at de er grunnen til at jeg har hatt så bra tid det siste året. Likegyldighet kjenner jeg ikke til, jeg har samme følelser som før. En del bivirkninger som utslett, problemer med fordøyelse osv. forsvant etter noen uker eller måneder. Det jeg merker er at sexuelt når jeg ikke de samme høydene som før, orgasme kommer senere. Jeg er skilt, og har hatt kortere kjæresteforhold, og har ikke noen problemer med å forelske meg og oppleve kjærlighetssorg når det blir slutt. Jeg opplever glede og sinne akkurat som før. Jeg blir sexuelt opphisset som før og nyter sex, men ikke helt som før.

Jeg råder ingen til å ta antidepressiva, men jeg råder alle til å tenke godt over alternativene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest snuppsi_24

Jeg går på cipramil, og det kommer jeg til å gjøre en god stund fremover. De ga meg livet tilbake. Jeg har brukt dem i nesten to år nå, og vet at de er grunnen til at jeg har hatt så bra tid det siste året. Likegyldighet kjenner jeg ikke til, jeg har samme følelser som før. En del bivirkninger som utslett, problemer med fordøyelse osv. forsvant etter noen uker eller måneder. Det jeg merker er at sexuelt når jeg ikke de samme høydene som før, orgasme kommer senere. Jeg er skilt, og har hatt kortere kjæresteforhold, og har ikke noen problemer med å forelske meg og oppleve kjærlighetssorg når det blir slutt. Jeg opplever glede og sinne akkurat som før. Jeg blir sexuelt opphisset som før og nyter sex, men ikke helt som før.

Jeg råder ingen til å ta antidepressiva, men jeg råder alle til å tenke godt over alternativene.

Takk for svar! Jeg skjønner alle som velger antidepressiva. Men jeg prøvde Zoloft for ett par år siden og ble værre enn værst!! Er vel derfor jeg er så skeptisk... Dessuten føler jeg at livet bør gå skikkelig på skakke før jeg må medisinere bort symptomene,grunnen til angsten forsvinner jo ikke ved medisinering.Er ikke plaget med depresjon,men enn generell angst/uro i kroppen som jeg stort sett greier å kontrollere,men det er visse situasjoner som er værre f.eks om natten når jeg er mutters alene,for mye folk,tunneller o.l...Jeg lurer derimot på om jeg skal prøve noen svake sovetabletter når det er som værst,så får jeg se om det hjelper! men takk så mye for svar og råd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nozinan

Takk for svar! Jeg skjønner alle som velger antidepressiva. Men jeg prøvde Zoloft for ett par år siden og ble værre enn værst!! Er vel derfor jeg er så skeptisk... Dessuten føler jeg at livet bør gå skikkelig på skakke før jeg må medisinere bort symptomene,grunnen til angsten forsvinner jo ikke ved medisinering.Er ikke plaget med depresjon,men enn generell angst/uro i kroppen som jeg stort sett greier å kontrollere,men det er visse situasjoner som er værre f.eks om natten når jeg er mutters alene,for mye folk,tunneller o.l...Jeg lurer derimot på om jeg skal prøve noen svake sovetabletter når det er som værst,så får jeg se om det hjelper! men takk så mye for svar og råd :)

Grunnen til angst forsvinner ikke med medisinering, ikke angsten heller. Medisinene hjelper til å dempe angsten sånn at det går an å jobbe med den. Jeg har gått til psykolog i en del år, for å få hjelp til å tenke igjennom livssituasjonen min. Angsten var alltid verst om natten i mitt tilfelle. Da var alt stille, og jeg lå alene med tankene mine. Det å bruke sovepiller hjelper for å få en god søvn, og da hjelper det igjen for å få tak på tankene når en er uthvilt. Likevel er søvn uten piller den beste søvnen, og da jeg begynte å sove sånn som jeg har gjort det siste året uten noen piller, og uansett hvor stresset jeg hadde vært dagen før, da begynte det først å gå skikkelig fremover. Men jeg ville ikke ha vært uten nozinanen i de vanskelige årene for de gjorde at jeg sov innimellom i hvert fall.

Uansett, vi er alle individer og det viktigste er å finne hva som passer hver og en. Når det gjelder angst og depresjon er det ingen andre som kan vite noe som helst, men det er mange som tror de vet og kan mene. Lykke til videre, og fortsett dialogen med fagfolk og andre steder. Det å sette ord på problemene er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...