Gå til innhold

NHD-slutte med b preparater


Gjest kjøttmeisen

Anbefalte innlegg

Gjest kjøttmeisen

Jeg har brukt b-preparater daglig i 5 år. Nå vil legen at jeg slutter med disse og prøver annnen type medisin. Greit nok. Men hun sier jeg skal slutte brått og at det er ufarlig. Etter hva jeg leser skal det skje en gradvis nedtrapping. Hva er riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det kommer an på dosen du bruker.

Ved alle doseringer over 10 mg diazepam (Valium, Stesolid, Vival) og 30 mg oxazepam (Sobril, Alopam) vil jeg anbefale nedtrapping.

Om du gir meg preparat og døgndose, skal jeg prøve å gi deg en nedtrappingsplan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjøttmeisen

Det kommer an på dosen du bruker.

Ved alle doseringer over 10 mg diazepam (Valium, Stesolid, Vival) og 30 mg oxazepam (Sobril, Alopam) vil jeg anbefale nedtrapping.

Om du gir meg preparat og døgndose, skal jeg prøve å gi deg en nedtrappingsplan.

Bruker Vival,15 mg.

Har nå brukt seroxat i snart en uke og det er nå umulig å gjennomføre samleie. All lyst er vekk. Vil dette gå over?

Legen sier jeg kanskje må bruke 80mg seroxat. Er ikke dette veldig mye?

Og til slutt. Jeg levde fint på Vival, ble ikke slapp eller sløv. Hvorfor skal jeg da slutte med en medisin som virker bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjøttmeisen

Bruker Vival,15 mg.

Har nå brukt seroxat i snart en uke og det er nå umulig å gjennomføre samleie. All lyst er vekk. Vil dette gå over?

Legen sier jeg kanskje må bruke 80mg seroxat. Er ikke dette veldig mye?

Og til slutt. Jeg levde fint på Vival, ble ikke slapp eller sløv. Hvorfor skal jeg da slutte med en medisin som virker bra?

Har prøvd både seroxat og zoloft før mot kraftig sosial angst. De virket ikke den gang, 6 år siden. Er det sjanse for at de vil virke bedre nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Bruker Vival,15 mg.

Har nå brukt seroxat i snart en uke og det er nå umulig å gjennomføre samleie. All lyst er vekk. Vil dette gå over?

Legen sier jeg kanskje må bruke 80mg seroxat. Er ikke dette veldig mye?

Og til slutt. Jeg levde fint på Vival, ble ikke slapp eller sløv. Hvorfor skal jeg da slutte med en medisin som virker bra?

Godt spørsmål.

Etter min mening er det en god del moralisme og ikke alltid faglighet som styrer forskrivningen av diazepam/oxazepam.

I forkant vet en ikke hvem som blir misbrukere og ikke. Med deg forstår jeg at en har erfaring med årelangt bruk. Du bruker 15 mg fortsatt og har ikke kommet inn i misbruk.

Etter min mening er det langt mende farlig å bruke 15 mg Vival (når en nå kjenner ditt forbruk over tid) enn det er å røyke 4 sigaretter per døgn.

Når det gjelder Seroxat er vanligvis 20-40 mg nok ved angstlidelser. Ved tvangslidelser har jeg ofte måttet gi 80 mg.

Sexlivet kan bedre seg. Du kan også be om å få Tolvon 10 mg. Det kan ta vekk de seksuelle bivirkningene på SSRI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...