Gå til innhold

blir så irritert over alle som bare prater negativt om seg selv


Gjest blir så irritert over å høre det samme hele tiden

Anbefalte innlegg

Gjest blir så irritert over å høre det samme hele tiden

var på teaterøvelse i dag. Da traff jeg den samme dama som sa om og om igjen hvor dårlig hun syntes hun var, hvor liten selvtillitt hun hadde og hvor flinke hun syntes vi var i forhold til henne. etterhvert må jeg innrømme at jeg synes dette begynner å blir rimelig irriterende. Dette har hun holddt på meg helt siden hun startet for noen år siden. Jeg mener man får vel ikke akkurat bedre selvtilitt av å dømme seg selv nord og ned hele tiden? Dessuten hvordan skal vi oppdage de gode sidene hennes når hun hele tiden fokuserer på de dårlige. Jeg selv har jo også mange dårlige sider men jeg forteller ikke alle og enhver hvor dårlig jeg er i engelsk til enhver tid. Eller at jeg ikke har talent for hverken ballspill eller dans. Lista over hva jeg kan kan bli lang hvis jeg velger å fokusere på dem.

Men tilbake til problemet. Foreløbig har jeg tolket det slik at denne dama trenger positiv bekreftelse på det hun gjør og har forsøkt å gi henne det. Men hun vil uannsett ikke ta dem i mot. og nå begynner jeg å bli rimelig lei av denne sytingen hennes.Noen råd til hvordan jeg får henne på bedre tanker. Hvis det er mulig da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest tjohooo

si: "DU MÅ DA IKKE VÆRE SÅ NEGATIV!"

Er helt enig, slike folk kan være vanvittig irriterende.

Ikke bare det: Ofte er de slettes ikke de med dårligst selvtillit, heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iblant kan det å snakke negativt om seg selv være et slags forsvar mot kritikk. Hvis jeg selv sier jeg er dårlig og udugelig, slipper jeg sansynligvis å høre deg si det. Da vet alle at jeg i hvert fall er klar over mine negative sider.

Iblant kan det være at en person vurderer sine negative sider som så grunnleggende og ødeleggende at h*n ikke vet å sette pris på sine positive sider. Blir ingen ting som er positivt nok til å oppveie det negative.

Slikt snakk kan også være et dårlig forsøk på beskjedenhet.

Det kan også være så tragisk at vedkommende definitivt tror på sin ensidige negative framstilling.

Det er definitivt en dårlig vane, som kan bli veldig trettende å høre på. Ofte er ikke vedkommende selv klar over hvor mye negativt h*n sier.

Når du er tilstrekkelig svett i ørene, kan du jo si rett ut at du er lei av å høre på det negative pratet. Og ellers din hjertens mening.

Du kan spørre om hun er klar over hvor negativt hun snakker. Og om hun har tenkt over hvorfor hun gjør det og hvordan det er å høre på.

Du kan ta en humoristisk vri:

"Stakkars deg, så mye dritt du må høre om deg selv hele tiden!"

En annen mer risikabel ironisk variant er å være helt ening i det negative hun sier om seg selv:

"Ja sånn som du spiller skjønner jeg ikke at du tørr vise deg her!" (Med et smil og glimt i øye.)

eller:

"Jeg kunne ikke sagt det bedre selv!"

En annen mulighet er å avbryte slike negative triader og pensle samtalen inn på noe annet, hvis mulig.

Tror mange med slike uvaner i lengden vil være glad for å få noen korrigerende tilbakemeldinger.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicksie

Hva med å spørre henne direkte? Si noe sånn som "Du, hvorfor sier du så mye negativt om deg selv etter at du har spilt? Hva er poenget med det?" Da tvinger du henne til å kommunisere om sin egen kommunikasjon, og forhåpentligvis se seg selv litt utenifra også - og hun må reflektere litt. Så kan hun kanskje selv bli litt mer klar over den egentlige grunnen for sine negative utspill (om hun ikke bruker dem bevisst da..)

Du har ellers fått et svar fra PieLill med mange artige ideer og gode innfalsvinkler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...