Lorangemy Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 Vi har en diskusjon på kammerset. En mener at martyr er positivt ladet ord, og en annen mener at det er negativt. Hva mener du? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skorpionfisken Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 Jeg tenker muslimer og selvmordsbombere.... og noen som spiller på andres dårlige samvittighet... et negativt ladet ord for meg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wita Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 Negativt 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Montgomery Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 I utgangspunktet et veldig positivt ladet ord; navnet på den som var så sterk i sin tro at han var villig til å dø for troen. Nå; negativt ladet idet det er betegnelsen på en rolle f.eks. i et parforhold - en som gjør alt for andre og "lider" i stillhet. Eller navnet på en som f.eks. jo - ofrer sitt eget liv i en selvmordsbombing men som satidig tar mange andre med seg. Fra gammelt av - positivt men idag er det ikke et positivt ord. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest malun Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 I utgangspunktet et veldig positivt ladet ord; navnet på den som var så sterk i sin tro at han var villig til å dø for troen. Nå; negativt ladet idet det er betegnelsen på en rolle f.eks. i et parforhold - en som gjør alt for andre og "lider" i stillhet. Eller navnet på en som f.eks. jo - ofrer sitt eget liv i en selvmordsbombing men som satidig tar mange andre med seg. Fra gammelt av - positivt men idag er det ikke et positivt ord. Enig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tjohooo Skrevet 15. juni 2004 Del Skrevet 15. juni 2004 Det kommer an på hva man dør for, og hvorfor. I de fleste tilfellene er det bare tåpelig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Menst jeg venter på sommeren Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 Mener du martyrer alà DeArc eller kamikazepiloter? Eller begge deler? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Menst jeg venter på sommeren Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 Jeg tenker muslimer og selvmordsbombere.... og noen som spiller på andres dårlige samvittighet... et negativt ladet ord for meg. Mitt navn er etter en Martyr, en kvinnelig sådan, men man må laaaaangt tilbake i tid... Men så er jeg bare oppkalt etter farmoren min;) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mrxx Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 For meg har det blitt et negativt ord fordi vi ser all faenskapen med selvmordsbombere, hellig krig osv. Synes ordet har blitt helt tåpelig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Finn P. Enga Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 Om det er positivt eller negativt er en avsporing fordi ordet blir misbrukt. Martyrer blir pint til døde av andre for sin overbevisnings skyld. De dør uforskyldt ! Kamikazepiloter og muslimske selvmordsbombere døde selvførskyldt og var derfor ikke martyrer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cecily Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 Om det er positivt eller negativt er en avsporing fordi ordet blir misbrukt. Martyrer blir pint til døde av andre for sin overbevisnings skyld. De dør uforskyldt ! Kamikazepiloter og muslimske selvmordsbombere døde selvførskyldt og var derfor ikke martyrer. Godt sagt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest platasj Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 For meg er det et negativt ladet ord. I dagligspråket blir det mest benyttet i forbindelse med folk som gjør ting for andre, men med offer-mine. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gemini Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 For meg er det et negativt ladet ord. I dagligspråket blir det mest benyttet i forbindelse med folk som gjør ting for andre, men med offer-mine. Enig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorangemy Skrevet 16. juni 2004 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2004 Takk for svar! Da er det en som er på rikig spor i hjemmet her... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Big Mac Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 Enig. Det er forskjell på å være martyr og å spille martyr. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest opprinnelig positivt Skrevet 16. juni 2004 Del Skrevet 16. juni 2004 Martyr er i utgangspunktet positivt, at en går i døden for noe man virkelig tror på (Jane D'Arc osv). "Å spille martyr", er veldig negativt. Fordi mange av dagens martyrer er terrorister, er ordet lett å forbinde med negative ting i dag. (men hvem som er terrorister og hvem som er frihetskjempere, er jo bare avhengig av hvilke øyne som ser. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.