Gå til innhold

Tror det feiler meg noe

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har lenge hatt mange forskjellige "vondter" og plager uten at det er funnet noe galt på blodprøver som er tatt.

Mine symptomer er:

- Fryser veldig lett (uansett hvor godt jeg kler meg)

- Smerter i ledd (spesielt i hendene)

- Smerter i muskler (nakke, skuldre, rygg, bryst)

- Perioder med mage- og underlivssmerter

- Nedsatt libido

- Dårlig korttidsminne og nedsatt konsentrasjonsevne

- Uopplagt/lite energi

- Mye hodepine

- Blir fort svimmel

- Vondt å bevege blikket til siden

- Ekstrem tørste (siste uka)

Andre opplysninger:

Jeg har vært i gjennom en depresjon. Sluttet med medisin for et halvt år siden, og føler meg bra psykisk.

Jeg har to små barn og en stressende jobb, men tror ikke at alle mine plager skyldes stress.

Mosjonerer, spiser og sover regelmessig.

Får behandling en gang i uka hos fysioterapeut for stiv nakke/skuldre, og har hatt bra effekt av dette.

For noen måneder siden sjekket jeg stoffskifte, hb, senkning, blodsukker m.m. Alle prøver var normale.

Leste om en dame som hadde lignende symptomer som meg. Hun fikk beskjed av legen sin at stoffskiftet var normalt. Hun forlangte å bli henvist til spesialist, og etter ytterligere prøver viste det seg at stoffskiftet allikevel ikke var normalt.

Er ikke "vanlig" stoffskifteprøve som tas hos allmennlegen til å stole på?

Er det andre sykdommer som gir lignende symptomer som lavt stoffskifte?

Kan sukkersyke oppstå brått? (Det er en del sukkersyke i familien.) Bør jeg få målt fastende blodsukker?

Er det andre prøver/undersøkelser som du mener burde vært gjort?

Beklager at dette ble langt.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15011-tror-det-feiler-meg-noe/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmm, du høres ut som meg.

Jeg har fått sjekket blodsukkeret, men det var jo også normalt... Gjør det du, så slipper du å lure mer på det.

Jeg har i alle fall fått diagnosen fibromyalgi, men jeg er så usikker... det er så mye mer enn det, liksom.

Absolutt alt ser bra ut, men allikevel sliter jeg med akkurat det samme som deg, bortsett fra tørsten.

Jeg vet ikke om prøvene hos legen er til å stole på, men hvis noen andre kan svare meg negativt på det, vil jeg også bli henvist til en spesialist som tar skikkelige prøver, for jeg er møkk lei av å gå sånn.

Har du foressten sjekket: kolestrol, revmatisme, vitaminmangel, urinprøver, graviditet, m.m.?

(Kanskje ikke så mye til hjelp, men...?)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15011-tror-det-feiler-meg-noe/#findComment-70931
Del på andre sider

Pål Sand, almenlege

Kjære brrrr.

Det høres ut som om du er blitt kontrollert for de mest aktuelle tilstander nemlig lavt stoffskifte(Hypothyreose)og Sukkersyke(Diabetes).Du kan stole på stoffskifteprøvene som er blitt tatt.Hvis blodsukkert ditt var normalt,behøver du ikke å kontrollere det fastende.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15011-tror-det-feiler-meg-noe/#findComment-71239
Del på andre sider

Hmm, du høres ut som meg.

Jeg har fått sjekket blodsukkeret, men det var jo også normalt... Gjør det du, så slipper du å lure mer på det.

Jeg har i alle fall fått diagnosen fibromyalgi, men jeg er så usikker... det er så mye mer enn det, liksom.

Absolutt alt ser bra ut, men allikevel sliter jeg med akkurat det samme som deg, bortsett fra tørsten.

Jeg vet ikke om prøvene hos legen er til å stole på, men hvis noen andre kan svare meg negativt på det, vil jeg også bli henvist til en spesialist som tar skikkelige prøver, for jeg er møkk lei av å gå sånn.

Har du foressten sjekket: kolestrol, revmatisme, vitaminmangel, urinprøver, graviditet, m.m.?

(Kanskje ikke så mye til hjelp, men...?)

Takk for svar. :-)

Jeg har ikke tatt prøver for revmatisme. Kanskje det hadde vært en idè å gjøre det.

Har heller ikke fått undersøkt urinprøve eller målt kolestrol. Gravid er jeg nok ikke (bruker p-piller).

Tror legen sjekket vitaminmangel, i hvertfall B-vitaminer. Tar vitamintilskudd, og spiser variert og sunn kost, så jeg tror ikke det er det.

Synes det er ekkelt å sutre over så mange ting på en gang når jeg er hos lege. Kunne jo nesten skrive bok om alle mine symptomer. :-)

Hvordan fikk du påvist at du hadde fibromyalgi? Det vises vel ikke på blodprøver? Ble du henvist til revmatolog?

Ønsker deg god bedring!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15011-tror-det-feiler-meg-noe/#findComment-71253
Del på andre sider

Kjære brrrr.

Det høres ut som om du er blitt kontrollert for de mest aktuelle tilstander nemlig lavt stoffskifte(Hypothyreose)og Sukkersyke(Diabetes).Du kan stole på stoffskifteprøvene som er blitt tatt.Hvis blodsukkert ditt var normalt,behøver du ikke å kontrollere det fastende.

Ble ikke så mye lurere på hva jeg skal gjøre. Jeg kan nemlig ikke fortsette å ha det sånn, for da makter jeg i lengden ikke å fortsette i full jobb. Og jeg VIL jobbe. Føler ikke at noen leger tar disse problemene på alvor.

Har man hatt en depresjon, blir man veldig ofte stemplet som psykisk syk resten av livet. Dermed blir man rett og slett ikke undersøkt for fysiske plager.

Glemte å si at jeg fikk en nakkeslengskade for 8 år siden. Mulig at denne kan forklare hodepine, vond nakke og problemer med konsentrasjon og hukommelse. Skal til nevrolog, men det var hele 12 måneders ventetid.

Synes det er rart at du ikke kommenterer tørsten. Jeg har IKKE spist mye saltet mat, og det kan da umulig være normalt å drikke bøttevis med vann daglig. Rekker nesten ikke annet enn å drikke og fly på do.

Dette problemet hadde jeg ikke da jeg sjekket blodsukker. Det var derfor jeg lurte på om sukkersyke kan oppstå brått.

Kan du forklare hvorfor noen er slike frossenpinner? Jeg pakker på meg lag på lag med ullklær, men fryser allikevel så jeg hakker tenner. Mannen min som sitter rett ved siden av er god og varm i bare T-skjorte.

Ser at Aina E under her foreslår å ta bl.a. revmatismeprøver, men det mener altså du er bortkastet?

Skjønner at det ikke er enkelt å stille en diagnose uten å undersøke meg. Er bare så fryktelig lei.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15011-tror-det-feiler-meg-noe/#findComment-71302
Del på andre sider

Pål Sand, almenlege

Ble ikke så mye lurere på hva jeg skal gjøre. Jeg kan nemlig ikke fortsette å ha det sånn, for da makter jeg i lengden ikke å fortsette i full jobb. Og jeg VIL jobbe. Føler ikke at noen leger tar disse problemene på alvor.

Har man hatt en depresjon, blir man veldig ofte stemplet som psykisk syk resten av livet. Dermed blir man rett og slett ikke undersøkt for fysiske plager.

Glemte å si at jeg fikk en nakkeslengskade for 8 år siden. Mulig at denne kan forklare hodepine, vond nakke og problemer med konsentrasjon og hukommelse. Skal til nevrolog, men det var hele 12 måneders ventetid.

Synes det er rart at du ikke kommenterer tørsten. Jeg har IKKE spist mye saltet mat, og det kan da umulig være normalt å drikke bøttevis med vann daglig. Rekker nesten ikke annet enn å drikke og fly på do.

Dette problemet hadde jeg ikke da jeg sjekket blodsukker. Det var derfor jeg lurte på om sukkersyke kan oppstå brått.

Kan du forklare hvorfor noen er slike frossenpinner? Jeg pakker på meg lag på lag med ullklær, men fryser allikevel så jeg hakker tenner. Mannen min som sitter rett ved siden av er god og varm i bare T-skjorte.

Ser at Aina E under her foreslår å ta bl.a. revmatismeprøver, men det mener altså du er bortkastet?

Skjønner at det ikke er enkelt å stille en diagnose uten å undersøke meg. Er bare så fryktelig lei.

Vennlig hilsen

Kjære brrrr.

Jeg er helt enig i at symptomene med tørst og hyppig vannlatning kan peke i retning av Sukkersyke.Jeg vil derfor anbefale at dette ble kontrollert igjen.Videre kan det være hensiktsmessig å ta de nevnte reumatismeprøvene.Vanligvis fryser kvinner lettere enn menn(bortsett fra når de er gravide).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15011-tror-det-feiler-meg-noe/#findComment-71789
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Annonse

Legen sier at du kan stole på legenes valg av hvilke stoffskifteprøver som må taes. Jeg er ikke enig med legen - totalt uenig.

Et 100 talls opp ikke 1000 talls mennesker som har slitt et helt liv ved mistanke om stoffskufteproblematikk, har kun fått tatt følgende prøver på stoffskiftet hos alm. pr. lege:

Disse er: TSH samt Frittflytende T4

Dette holder ikke mål. Disse har hos disse vært ok. Etter årevis kamp med et kunnskapstilbakestående helsevesen, viser det seg ved riktige prøver at disse likevel har stoffskifteproblemer. Derfor:

Følgende prøver i tillegg må taes og dette SKAL du/ vi og alle forlange ! Disse er i tillegg til de 2 nevnte:

T3 og likedan Antistoffer. Nekter legen - finn en lege som til slutt er villig.

For min del har jeg en spesialist ( på et annet område) på et annerkjent sykehus- som mener jeg med stor sikkerhet har et stoffskifteproblem eller ev. MEA. Jeg fikk etter 7 uker time hos en desverre avdanket, uinteressert og jeg vet best typen av en overlege på en Med. Pol.klinikk... (beklager, men er forbannet på dette systemet etter hvert med årevis standhaftighet)Denne legen presterte etter 5 min å si at "jeg kan ikke se av deres blodprøver at de har noe stoffskifteproblem - heller kan jeg ikke se ut fra helheten at de har noen andre hormonelle forstyrrelser" SÅ..viser det seg at han hadde ikke fått en gang resultatet av blodprøvene ved denne uttalelsen....OK.....Neste. Jeg ba høflig om å få tatt T3 og Antistoffer. -----Det var nei fra hans munn. Han sa bare at hvis TSH var 0,15 som det var hos meg med Fritt T4 på 16, var stoffskiftet mitt ok. Resultatet han henviste til var tidl. resultat fra min spesialist.

Det var først når TSH ikke var målbar at man hadde til eks. høyt stoffskifte.

Stemmer dette lege Pål Sand ? Ønsker gjerne en begrunnelse.

Er det vanlig å nekte å ta T3 og Antistoffer og hvorfor er det slik stahet og uvillighet....eller tar jeg så grundig feil.

Hvis sjeg har bilen på verksted og ber om de kan sjekke alle oljenivåer - og de bare svarer nei -ettersom oljen er ok på motoren er den garantert også ok på girkassen og akardangen ??

Hilsen en som er veldig lei "helsevesenets ravner" selv om det er mange "ringrever" der som også kan jobben sin bra - skjønner helheten.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15011-tror-det-feiler-meg-noe/#findComment-84152
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...