Gå til innhold

kan andre merke at man har en personlighetsforstyrrelse


Gjest en som lurer veldig

Anbefalte innlegg

Gjest en som lurer veldig

har selv blitt diagnostisert med det. Selve type personlighetsforstyrrelse kan jeg ikke være enig i stemmer for meg. Det jeg lurer på er om folk flest kan merke seg at det er noe spesielt med personen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom man forholder seg nært til mennesker som har en personlighetsforstyrrelse, vil man vel merke det på sikt - særlig dersom problemene er ubearbeidede. Noen vil merke det kjappere enn andre, dersom man har forholdt seg til bestemte typer problemer før vil man raskere kjenne igjen problematikken.

Men dersom du med "folk flest" tenker på de du møter i hverdagen (i butikken, på foreldremøte på skolen osv.), så vil de færreste se noe som gir dem grunnlag for å tro at du sliter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicksie

I nære relasjoner så kan det nok komme frem. Nå fortalte du jo ikke hva slags typer vansker du har da, men generelt får vel personer m ulike pf merkbare problemer i å komme overens m andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærebok i psykiatri side 564:

"Milde pf...skaper bare milde konlikter med andre mennesker. Hemningene i personligheten på å uttrykke sterke følelser ... viser seg ofte bare i vedkommendes nære og intime forhold.

Alvorlige pf derimot...er preget av at de avvikende trekkene gir store konflikter .... både i nære forhold, i familien, i sosiale og i arbeidsmessige sammenhenger".

På side 556 i samme bok står det at med pf er det ofte de rundt, ikke personen selv, som merker trekkene.

Til milde pf regnes tvangspreget, unnvikende, avhengig og karakternevrose, de kalles gruppe C.

Prikkene ..... betyr at jeg har hoppet over noen ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...