Gå til innhold

Yrkesrettet atføring


Gjest Tuppeline

Anbefalte innlegg

Gjest Tuppeline

Jeg har nettop søkt om yrkesretta atføring pga noen fysiske `skavanker ` som gjør det umulig for meg å fortsette i min gamle jobb.

Ettersom jeg ante at det kom til å gå denne veien (YA) så var jeg bedre føre var,og satte meg på skolebenken (intensiv kveldskurs VK1)

Det jeg lurer på er; ettersom jeg begynte på skolen før det ble søkt om yrkesretta att.,kan jeg likevel ha mulighet for å få dekt skolen jeg går nå?

Håper på svar :-)

Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Det er alltid et problem når man er for kjapp... Aetat liker ikke å ikke ha innflytelse på attf.planen. Det er ikke alltid skole som er den mest hensiktsmessige løsningen.

Min erfaring er at de som forserer saksbehandlingen ofte møter store problemer, men det varierer selvsagt og kommer mye an på hva man er blitt enig om på forhånd.

Du risikerer også at TK stanser utbetaling av sykepenger/rehab.penger fordi de mener du er frisk siden du kan gå på skole...

Se f.eks http://trygdehjelpen.no/oss/referanser.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tuppeline

Det er alltid et problem når man er for kjapp... Aetat liker ikke å ikke ha innflytelse på attf.planen. Det er ikke alltid skole som er den mest hensiktsmessige løsningen.

Min erfaring er at de som forserer saksbehandlingen ofte møter store problemer, men det varierer selvsagt og kommer mye an på hva man er blitt enig om på forhånd.

Du risikerer også at TK stanser utbetaling av sykepenger/rehab.penger fordi de mener du er frisk siden du kan gå på skole...

Se f.eks http://trygdehjelpen.no/oss/referanser.html

TK,legen og meg,har allerede søkt på yrkesrettet atføring,men TK har ikke nevnt at jeg kan miste sykepengene mine.Er det en problemstilling som kan bli tatt opp den dagen det nærmer seg et vedtak?At Aetat har en finger med i spillet her?

(Satte meg jo som sagt på skolebenken,for å få avsluttet ei linje jeg har gått på før,og interreserer meg velig for.Men først og fremst for at jeg ville greie meg sjøl...men jeg syntes det ble tungt...visste ikke helt hvordan jeg skulle gjøre dette.....:o)

Jeg mener det,at det må vel være den beste løsninga for meg,å få gå ferdig dette året,og fortsette som lærling,og virkelig HA en utdanning og jobb som jeg trives med,enn at jeg skal ende opp som kassadame på rimi og misstrives?!!

Jeg er jo ung da,så jeg har jo hele livet foran meg.Jeg trodde virkelig at jeg hadde noe jeg skulle ha sagt jeg også,-men tydelig vis ikke.....

Håper på nok et svar fra deg :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irene Grøneng

TK,legen og meg,har allerede søkt på yrkesrettet atføring,men TK har ikke nevnt at jeg kan miste sykepengene mine.Er det en problemstilling som kan bli tatt opp den dagen det nærmer seg et vedtak?At Aetat har en finger med i spillet her?

(Satte meg jo som sagt på skolebenken,for å få avsluttet ei linje jeg har gått på før,og interreserer meg velig for.Men først og fremst for at jeg ville greie meg sjøl...men jeg syntes det ble tungt...visste ikke helt hvordan jeg skulle gjøre dette.....:o)

Jeg mener det,at det må vel være den beste løsninga for meg,å få gå ferdig dette året,og fortsette som lærling,og virkelig HA en utdanning og jobb som jeg trives med,enn at jeg skal ende opp som kassadame på rimi og misstrives?!!

Jeg er jo ung da,så jeg har jo hele livet foran meg.Jeg trodde virkelig at jeg hadde noe jeg skulle ha sagt jeg også,-men tydelig vis ikke.....

Håper på nok et svar fra deg :-))

For å si det sånn: Det finnes nok av eksempel på folk som har mistet stønaden men som får den igen etter klage...

Aetat har en finger med i spillet etter at søknaden godkjennes av TK, men de er også med i basismøter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristofie

For å si det sånn: Det finnes nok av eksempel på folk som har mistet stønaden men som får den igen etter klage...

Aetat har en finger med i spillet etter at søknaden godkjennes av TK, men de er også med i basismøter.

Heisann

Hvis du ikke får stønad fra aetat, så bare klag. Jeg hadde som deg begynnt på skolen før de fikk behandlet søknaden min. Dette fordi alle trodde det var greit. Det likte de tydeligvis ikke og avslo med at ettersom jeg bare hadde begynnt så måtte jeg jo være frisk. Og så ringte saksbehandleren fra aetat også og ettersom jeg aldri har vært noe god på å snakke (mye det psykdommen gikk i) så var de i alle fall etterpå overbevist om at jeg var frisk, for jeg hadde jo også selv sagt det gikk greit på skolen.

Men etter at x-terapeuten min ringte dem og også skrev et brev og forklarte rundt omkring og jeg også sendte inn en klage selv så var plutselig alt greit og jeg fikk attføringa. Så det går an å klage. Om det skulle gå galt første gang mener jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...