Gå til innhold

Røyker du?


Gjest Tidl. barnløs røyker

Anbefalte innlegg

serendipity

Dette er min teori:

De fleste som aldri har røkt, har vokst opp og er sosialiserte inn i en røykeverden. De trekker seg rolig unna og reflekterer ikke over røyk. Verden er bare sånn.

De fleste som slutter å røyke etter å ha røkt i årevis får sjokk over å oppdage hva røyk gjør med luft og omgivelser. Det er også skrekkelig å komme til erkjennelsen over at en selv har vandret stinkende rundt :-/

Eks-røykere kjenner altså begge tilværelsene, og kan da logisk nok uttale seg med større tyngde.

Det mulig, men eks- røykere blir nesten ikke til å være sammen med, for de må til enhver tid kommentere røyklukt. De er langt værre enn de som aldri har røkt... Og ja, jeg må innrømme at det provoserer meg en smule...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest eterte

Det mulig, men eks- røykere blir nesten ikke til å være sammen med, for de må til enhver tid kommentere røyklukt. De er langt værre enn de som aldri har røkt... Og ja, jeg må innrømme at det provoserer meg en smule...

Kanskje litt for at de er blitt så klar over hvor ille røyken er, siden de sluttet..

Og mulig det er litt som med alkoholikere, de vil vel heller ikke ha alkohollukt i fjeset hele tiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Neida

Er du ironisk?

Jeg har tenkt litt over saken, og har altså på alvor denne teorien, i korte trekk.

Ikke ironisk ment i det hele tatt. Faktisk noe av det beste og mest reflekterte jeg har lest her på DOL

Det var et kompliment!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

serendipity

Kanskje litt for at de er blitt så klar over hvor ille røyken er, siden de sluttet..

Og mulig det er litt som med alkoholikere, de vil vel heller ikke ha alkohollukt i fjeset hele tiden...

Er helt sikker på at det fordi de er så redd de skal sprekke at de hele tiden må gjøre et poeng (for seg selv) ut av hvor ille det . Men det irriterer meg alikevel. Men flott at de har sluttet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mulig, men eks- røykere blir nesten ikke til å være sammen med, for de må til enhver tid kommentere røyklukt. De er langt værre enn de som aldri har røkt... Og ja, jeg må innrømme at det provoserer meg en smule...

Men er det slik at eks-røykere _blir_ mer "fanatiske"? Eller _oppfattes_ de bare som det av dem som fortsatt røyker?

Jeg husker da jeg var ny-sluttet som røyker, så tok alle dem som fortsatt røykte det for gitt at jeg skulle være veldig "pro" røyking, at ihvertfall ikke jeg skulle klage etc.

Og det gjorde jeg heller ikke - ikke fordi jeg ikke hadde noe å klage på - men rett og slett fordi jeg oppfattet mine tidligere røykefeller som svært så hårsåre....

En annen ting var at flere av mine tidligere røyefeller skulle "friste" meg med røyk hele tiden. "Ta deg en du også da! Det er jo fest! Skal ikke du kose deg med en røyk?" etc etc

Men den som faktisk var helt avgjørende for at jeg klarte å slutte, var en røykende venninnes utskjelling! :-) Jeg ble ganske sur da det skjedde, men jeg er evig takknemlig for det hun gjorde!

Det som skjedde var:

Jeg hadde holdt opp i ca 2 uker da jeg dro på kafe med henne. Vi satt der med hver vår kaffe, og hun dampa i vei på sig'en. Jeg ble så røysjuk som jeg aldri har vært verken før eller siden, og begynte å argumentere med at det var jo ikke så ille med en to ukers pause uansett, og jeg kunne sikkert slutte igjen senere etc.

Hun satt der med siggen i hånda, satte et strengt blikk på meg, og sa at jeg selvsagt bestemte selv om jeg ville røyke eller ikke, men at jeg skulle vite at dersom jeg tente meg en røyk nå så ville hun se skikkelig ned på meg for at jeg ikke klarte å holde meg tøff etc.

Den satt! :-) Hadde nok ikke gått like greit hvis det var en ikke-røyker som sa det, for "de skjønner jo ikke hvordan det er".

Hilsen røykfri i snart 15 år!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt sikker på at det fordi de er så redd de skal sprekke at de hele tiden må gjøre et poeng (for seg selv) ut av hvor ille det . Men det irriterer meg alikevel. Men flott at de har sluttet..

Jeg tror det er dumt å skjære alle over en kam, tror ikke du?

Langt de fleste jeg kjenner som har sluttet, humrer over hvor enkelt det er å slutte og lurer på hva det der (røyken) var for noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke ironisk ment i det hele tatt. Faktisk noe av det beste og mest reflekterte jeg har lest her på DOL

Det var et kompliment!

Ok - selv om du overdriver enormt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

serendipity

Men er det slik at eks-røykere _blir_ mer "fanatiske"? Eller _oppfattes_ de bare som det av dem som fortsatt røyker?

Jeg husker da jeg var ny-sluttet som røyker, så tok alle dem som fortsatt røykte det for gitt at jeg skulle være veldig "pro" røyking, at ihvertfall ikke jeg skulle klage etc.

Og det gjorde jeg heller ikke - ikke fordi jeg ikke hadde noe å klage på - men rett og slett fordi jeg oppfattet mine tidligere røykefeller som svært så hårsåre....

En annen ting var at flere av mine tidligere røyefeller skulle "friste" meg med røyk hele tiden. "Ta deg en du også da! Det er jo fest! Skal ikke du kose deg med en røyk?" etc etc

Men den som faktisk var helt avgjørende for at jeg klarte å slutte, var en røykende venninnes utskjelling! :-) Jeg ble ganske sur da det skjedde, men jeg er evig takknemlig for det hun gjorde!

Det som skjedde var:

Jeg hadde holdt opp i ca 2 uker da jeg dro på kafe med henne. Vi satt der med hver vår kaffe, og hun dampa i vei på sig'en. Jeg ble så røysjuk som jeg aldri har vært verken før eller siden, og begynte å argumentere med at det var jo ikke så ille med en to ukers pause uansett, og jeg kunne sikkert slutte igjen senere etc.

Hun satt der med siggen i hånda, satte et strengt blikk på meg, og sa at jeg selvsagt bestemte selv om jeg ville røyke eller ikke, men at jeg skulle vite at dersom jeg tente meg en røyk nå så ville hun se skikkelig ned på meg for at jeg ikke klarte å holde meg tøff etc.

Den satt! :-) Hadde nok ikke gått like greit hvis det var en ikke-røyker som sa det, for "de skjønner jo ikke hvordan det er".

Hilsen røykfri i snart 15 år!!

Jeg har også sluttet (nylig), men oppfatter ikek meg selv som panisk iallefall. OG håper jeg slipper "å bli" det ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

serendipity

Jeg tror det er dumt å skjære alle over en kam, tror ikke du?

Langt de fleste jeg kjenner som har sluttet, humrer over hvor enkelt det er å slutte og lurer på hva det der (røyken) var for noe...

Joda, det var kanskje litt generaliserende. Men de som "skriker opp om det " skriker til gjengjeld så høyt at det virker kanskje som langt fler. Selv synts jeg ikek det er/var ille å kutte røyken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med de som aldri har røkt, men som allikevel er ufrivillige barnløse - hva skal de skylde på.

Bare så det er sagt: jeg hører ikke til under gruppen UF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er min teori:

De fleste som aldri har røkt, har vokst opp og er sosialiserte inn i en røykeverden. De trekker seg rolig unna og reflekterer ikke over røyk. Verden er bare sånn.

De fleste som slutter å røyke etter å ha røkt i årevis får sjokk over å oppdage hva røyk gjør med luft og omgivelser. Det er også skrekkelig å komme til erkjennelsen over at en selv har vandret stinkende rundt :-/

Eks-røykere kjenner altså begge tilværelsene, og kan da logisk nok uttale seg med større tyngde.

Borte ble svaret mitt igjen :(

Mye rett i det du skriver her favn.

Du har også de som har røyk som tenker som så. "Når jeg har sluttet, skal jeg søren ikke bli forpestet av andres røyk"

De som aldri har røkt, er langt mere tolerange, og for dem lukter det jo like ille, om ikke verre. Dette fordi de aldri har hatt noe glede/interesse av å prøve engang.

Jeg røyker selv, men syntes allikevel det lukter pyton av andres røyk. Blir derimot ikke dårlig av det, så det er greit. Skulle bare mangle også om jeg som røyker selv, skulle bry meg borti andre.

Skrev en masse annet også, men prøver å sende dette først. Ikke er det så viktig heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det var kanskje litt generaliserende. Men de som "skriker opp om det " skriker til gjengjeld så høyt at det virker kanskje som langt fler. Selv synts jeg ikek det er/var ille å kutte røyken.

Enig i at det var lett - overraskende lett! Jeg hadde det kun tøft én gang, og den historien har jeg skrevet om før! *S*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Du er ufrivillig barnløs"

Nei.

"og røyker?"

Nei.

"Første bud er å slutte med "gift-stoffer" - røyk, alkohol og kaffe.""

Enig.

"Greier du ikke dette har du ikke virkelig lyst på barn,"

Uenig.

" og er veldig egosentrisk. "

Uenig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest StellaGetz

Er helt sikker på at det fordi de er så redd de skal sprekke at de hele tiden må gjøre et poeng (for seg selv) ut av hvor ille det . Men det irriterer meg alikevel. Men flott at de har sluttet..

Det finnes mange grunner til at folk er ufrivillig barnløse. Og røyking tror jeg _ikke_ er en så veldig utpreget grunn...De flese har en konkret "defekt", som f.eks. tette eggledere, endometriose, PCOS, cyster..mannen kan ha tette sædledere, nedsatt sædkvalitet (ja, som KAN påvirkes av røyking..) og noen er uforklarlig barnløse...man finner rett og slett ikke noen grunn. Og de i denne gruppen som røyker, tror jeg nok har kuttet røyken for å se om det har hjulpet. Nå må folk slutte å gi røyking - og også overvekt skylda for all elendighet!! Det er så typisk at når legene ikke finner grunnen til problemet, ja da må det være røyken eller de kiloene som en evt har for mye!!! Blir så drittlei!! Blæææ!! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicknicky

Bare så det er sagt er jeg ufrivillig barnløs og ikke røyker, har heller aldri røykt.

Men hvorfor legger du dette innlegget inn her??

Selfølgelig skjønner jeg og alle andre her inne på denne siden at røyk og barn ikke hører sammen, men tror du ikke at de som røyker sliter med det nok om ikke du må komme inn her å slenge ut slikt.

Hold deg borte hvis du bare skal lage bråk.

Det virker ikke som om du har det bra med deg selv!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sandex

Stakkars deres to små som har vond lukt rundt seg hele tiden... deres ånde, kleslukt osv... Kan få astma av det vettu.

Tenk å risikere å dø fra barna sine...

Er du en provokatør?! - eller er det bare synd i deg?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sandex

Kjempebra!

En venninne døde akkurat av lungekreft, 36 år, to barn... Hun røyket...

Og jeg har to onkler som begge har dødd av lungekreft.. ingen av de røkte..

Like tragisk begge deler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fra byen.

Ufattelig sløkket innlegg.

Og du må være ufattelig dårlig i norsk. "SLØKKET"???

Du er nok fra bygda og røyker sikkert også. Stakkars deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...