Gå til innhold

Hund og katt

Anbefalte innlegg

Skrevet

For en uke siden fikk vi katt - i tillegg til hunden vi hadde fra før.

Hunden er en irsk setter tispe, og det er også jente den pusen vi fikk...

Men, de blir ikke venner. Katten freser og spytter til hunden. Hunden er rolig, hun tar ikke igjen.

De har vært litt bortpå hverandre. Hvis hunden holder seg rolig og ikke blir nysgjerrig går det greit - i kveld vasket pusen halen til hunden. Men straks hunden snudde seg mot pusen for å lukte, så freste og spytta katten - og slo med labben.

Dette er ganske frustrerende, siden vi hadde hunden først.

Er det noen som ikke blir venner - vi trodde det ville gå seg til siden hunden er relativt rolig av seg, og katten er en liten unge bare...

Gjest hunde og katte eier
Skrevet

Du må gi dem mere tid

Skrevet

Du må gi dem mere tid

Sikker på at de blir venner da? Det er ikke noen katter og hunder som aldri blir venner?

Har du noen tips til å hjelpe dem, eller må vi bare la de gjøre det selv?

Er litt bekymret, jeg... trodde det skulle gå seg til i løpet av et par-tre dager...

Skrevet

Men i alle dager! Trodde du virkelig at en uke er nok til at en hund og katt skal bli gode venner? Det kan ta både uker og måneder, men etterhvert vil katten venne seg til at hunden er en del av familien, og ikke farlig.

Skulle virkelig ønske du hadde undersøkt dette litt bedre før du skaffet katt. Håper du ikke kvitter deg med katten fordi den ikke blir venner med hunden fort nok...

".........................."

Skrevet

Sikker på at de blir venner da? Det er ikke noen katter og hunder som aldri blir venner?

Har du noen tips til å hjelpe dem, eller må vi bare la de gjøre det selv?

Er litt bekymret, jeg... trodde det skulle gå seg til i løpet av et par-tre dager...

"Sikker på at de blir venner da? Det er ikke noen katter og hunder som aldri blir venner?"

Det finnes mange mennesker som aldri blir venner. Men de slutter som regel å sloss etter en stund.

"Har du noen tips til å hjelpe dem, eller må vi bare la de gjøre det selv?"

Det er ca. ingenting du kan gjøre overhodet. Dette må gå av seg selv - faktisk gjør man ofte ting værre hvis man blander seg inn.

"Er litt bekymret, jeg... trodde det skulle gå seg til i løpet av et par-tre dager..."

Som jeg sa tidligere: skulle ønske folk tenkte seg litt mer om, og undersøkte litt mer om ting de ikke vet noe om, før de gjør slikt som dette.

Tar man en katt inn i et hus med en eller flere hunder, kan det godt hende at katten vil ligge under sofaen å gjemme seg i en måned eller mer, før den bestemmer seg for at hunden(e) ikke er farlig(e). Dette er ganske elementær katt/hund kunnskap.

"............................"

Skrevet

Men i alle dager! Trodde du virkelig at en uke er nok til at en hund og katt skal bli gode venner? Det kan ta både uker og måneder, men etterhvert vil katten venne seg til at hunden er en del av familien, og ikke farlig.

Skulle virkelig ønske du hadde undersøkt dette litt bedre før du skaffet katt. Håper du ikke kvitter deg med katten fordi den ikke blir venner med hunden fort nok...

Jeg hadde hørt historier fra andre om det samme, og de hadde ikke så lang tilvenning... Så jeg trodde på det, da...

Jeg har ikke lyst til å kvitte meg med katten, det var jeg som ville ha den.

Skrevet

Jeg hadde hørt historier fra andre om det samme, og de hadde ikke så lang tilvenning... Så jeg trodde på det, da...

Jeg har ikke lyst til å kvitte meg med katten, det var jeg som ville ha den.

Det finnes ingen historier som forteller hvordan ditt tilfelle vil bli :-)

Det kan gå fort, og det kan gå langsomt. Samme problem gjelder når man tar en ny katt inn i et hus med en eller flere katter fra før. Det kan til og med ta lengre tid enn med en hund. Men sånn er det bare - det går seg til, men det er liten vits i å være utolmodig :-)

"........................"

Gjest Daisy
Skrevet

Vi fikk hund etter katt, og de oppførte seg på samme måte. Går seg til det der etterhvert.

Gjest Menst jeg venter på sommeren
Skrevet

Er bare å vente å se:)

Da jeg fikk min første katt i voksen alder, så måtte den overnatte hos mor i noen dager, da det var problemer med frakting av katten fra hjemplass og dit jeg bodde...

Da alt var nytt for katten, holdt den seg under sofaen neste hele kvelden... den var livredd hunden, oss, og alt som var nytt... utpå kvelden så ser vi noen labber som stikker frem under sofaen, og som prøver å leke med hundens hale, og før natta var omme så lå de søt og sov sammen:) Sukk...de var 4 ever friends, lille Mioen min:(

Har også hatt større problemer, med en katt (voksen) som bare hun hørte hunden utenfor døren så gikk hun til angrep på døra, men det tok vel en ukes tid, til hun skjønnte at dette var verdens snilleste hunder (to) og nå er hun sjefen i huset:)

Det går seg som oftest til, lykketil:)

*har du babypus du da, sånn som jeg har så lyst på*

Gjest Menst jeg venter på sommeren
Skrevet

Det finnes ingen historier som forteller hvordan ditt tilfelle vil bli :-)

Det kan gå fort, og det kan gå langsomt. Samme problem gjelder når man tar en ny katt inn i et hus med en eller flere katter fra før. Det kan til og med ta lengre tid enn med en hund. Men sånn er det bare - det går seg til, men det er liten vits i å være utolmodig :-)

"........................"

Har du noengang fått tilbake en katt etter å ha gitt den bort?

Det har jeg, eller jeg gav bort en katt som jeg lovte å passe menst de var på sjøen...

Da jeg har mora hjemme, ble dette hakket værre, fordi da føler moren at hun ikke har oppdratt katten rett, og vil derfor straffe ham på den måten som bare katter kan... (lest om dette i dyrepsykologi)

Så gikk det over til OVER kosing som om "å nå har jeg fått barnet mitt igjen" og sånn var det hver gang:)

Naturen vet du;)

Gjest hunde og katteier jeg også
Skrevet

Hvorfor er du så utålmodig?

Trodde du at de skulle bli forelsket ved første øyekast?

Visste du ikke før du gikk til anskeffelse av kattungen, og de ar ulikt kroppsspråk.

La dyerene få tid på seg og slutt å stress med dette. Det er ingenting du kan gjøre med det allikevel.

Dette må dyrene fikse opp i selv, og det gjør de lettest ved at de får tid og at dere ikke plager dem til å tvinge dem.

Skrevet

"Sikker på at de blir venner da? Det er ikke noen katter og hunder som aldri blir venner?"

Det finnes mange mennesker som aldri blir venner. Men de slutter som regel å sloss etter en stund.

"Har du noen tips til å hjelpe dem, eller må vi bare la de gjøre det selv?"

Det er ca. ingenting du kan gjøre overhodet. Dette må gå av seg selv - faktisk gjør man ofte ting værre hvis man blander seg inn.

"Er litt bekymret, jeg... trodde det skulle gå seg til i løpet av et par-tre dager..."

Som jeg sa tidligere: skulle ønske folk tenkte seg litt mer om, og undersøkte litt mer om ting de ikke vet noe om, før de gjør slikt som dette.

Tar man en katt inn i et hus med en eller flere hunder, kan det godt hende at katten vil ligge under sofaen å gjemme seg i en måned eller mer, før den bestemmer seg for at hunden(e) ikke er farlig(e). Dette er ganske elementær katt/hund kunnskap.

"............................"

Katten er ikke redd for noe annet, den roet seg ganske fort her...

Og det er ikke meg som stresser mest med dette her... Jeg har mest problemer med å få sambo til å forstå at katten er liten og trenger tid.

Men han syns synd på den stakkars hunden sin...

Og jeg har faktisk vokst opp med katter. Jeg kjenner til katter, Men vi har aldri hatt hund..

Og hva mener du med at jeg skulle skaffet meg mer kunnskap om det før jeg skaffet meg katt?

Jeg har lest bøker, og jeg har snakket med folk. Og jeg har "snakket" med folk på nettet.

Det er gjennom erfaring man lærer, og hvis jeg skal få pepper fordi jeg spør så, så lærer jeg ikke annet enn at jeg er dum som ikke skaffet meg info...som jeg da har gjort, ved å spørre andre som har erfaring...

Skjønner...?

Skrevet

Ville forundre meg meget om ikke dette gikk seg til etter hvert.

Når jeg fikk schaferen min skulle han kverke alt som gikk på fire ben, katter som hunder. I dag surrer han rundt meg 7 katter.

Har et bilde som er et flott bevis på at "alt" kan gå seg til...på det bildet er schaferen, en kattunge og en goffin kakadue...alle tre på gulvet rundt hverandre.

Et annet bilde viser kattungen inni fugleburet tittende ut, og kakadua hengende på utsiden tittende inn...få cm fra hverandre.

Så dyr kan...bare de får litt tid.

Lykke til.

:)

Skrevet

Katten er ikke redd for noe annet, den roet seg ganske fort her...

Og det er ikke meg som stresser mest med dette her... Jeg har mest problemer med å få sambo til å forstå at katten er liten og trenger tid.

Men han syns synd på den stakkars hunden sin...

Og jeg har faktisk vokst opp med katter. Jeg kjenner til katter, Men vi har aldri hatt hund..

Og hva mener du med at jeg skulle skaffet meg mer kunnskap om det før jeg skaffet meg katt?

Jeg har lest bøker, og jeg har snakket med folk. Og jeg har "snakket" med folk på nettet.

Det er gjennom erfaring man lærer, og hvis jeg skal få pepper fordi jeg spør så, så lærer jeg ikke annet enn at jeg er dum som ikke skaffet meg info...som jeg da har gjort, ved å spørre andre som har erfaring...

Skjønner...?

Det var jo ikke meningen å gi så mye pepper, da :-)

Men hvis du trodde dette skulle gå seg til å løpet av noen få dager, så kan du ikke ha lest så mye riktig om det. Men det er, som du sier, gjennom erfaring man lærer.

At samboeren din synes synd på hunden er trist. Men det er ikke synd på hunden. At den prøver å leke med katten og den er aggressiv tilbake skader ikke hunden. Det skader heller neppe katten. Så ta tiden til hjelp. Før eller siden kommer katten til å tolerere hunden, Om de aldri blid godvenner, så kommer den i det minste til å tolerere den, og heller holde seg unna den for det meste.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...