Gjest du sprer Skrevet 17. juni 2004 Skrevet 17. juni 2004 Når vi nordlendinger spiller biljard betegner vi gjerne den hvite kula som "kvita" og den svarte som "svarta". Hva sier folk på andre dialekter? Er det noen som sier "den svarte" og "den hvite"? Jeg er særlig interessert i hvordan østlendingene omtaler disse kulene, men også mennesker med andre dialekter må gjerne svare. 0 Siter
Gjest Daisy Skrevet 17. juni 2004 Skrevet 17. juni 2004 Jeg sier den svarte og den hvite. Snakker østlandsk. 0 Siter
snooker Skrevet 17. juni 2004 Skrevet 17. juni 2004 Det kan vel variere fra sted til sted, og etter hvor "proffe" biljardspillerne er. Den hvit ballens rette navn på biljardspråket er "kø-ballen" ("cue ball" på engelsk). Jeg bruker aldri noe annet navn. Svart ball betegnes som "svart" eller "åtter". Man kan melde "svart i midt" eller "åtter i midt". Der jeg spilte bruktes vanligvis nummerverdien for å betegne ballene, og ikke fargen. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.