Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en 43 år gammel mann. Jeg bruker 80 mg Nexium i døgnet (40 morgen og kveld) og er klar over at dette er det dobbelte av hva min fastlege har foreskrevet, men jeg føler at jeg ikke har noe valg. Skal til utredning hos kirurg på Ullevål mhp. eventuell spiserørsbrokkoperasjon. Jeg får dessverre nesten de samme symtomene nå som når jeg ikke bruker disse medisinene, men de merkelige "sugene" takene med etterfølgene total slapphet og voldsomt rapebehov blir borte. Når jeg nå har så lite syre i systemet så lurer jeg på hva jeg ikke bør spise? Hva kan jeg helt sikkert spise? Jeg har også fått større luftproblemer etterat jeg startet med disse medisinene. Jeg våkner fortsatt med følelse av at jeg har blitt sår overst i magesekken/nedesrst i spiserøret, men forstår ikke hvordan dette kan skje nå når jeg ikke produserer syre??? Kan det være basisk nedi der? Kan det være "lut" som gjør at det blir så sårt. Jeg nyter ikke alkohol for tiden. Hvis jeg tar et glass så føles det som å helle sprit på et åpent sår. Jeg har vært til Gastroskopi for et halvt år siden og de fant ikke annet enn en magekattar. Hva er konsekvensene av å bruke så mye av denne type medisin?Jeg skal på ferie om 2 dager og gruer meg til alt jeg må si nei til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/150258-syrepumpehemmende-medisin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Du bør unngå fet og sterk krydret mat; særlig grillmat. Likeledes alkohol og kaffe. Kylling, salater og brødmat som ikke inneholder for mye korn pleier å gå fint. Biola-melk og havregrøt hjelper mange. Miljøet i magesekken blir aldri basisk, litt syre produseres på tross av nexium. Siden du antakelig skal gastroskoperes kan det være aktuelt å stoppe med Nexium noen uker før; for at denne medisinen ikke skal maskere eventuelle sår på slimhinnene. nexium over tid er ikke farlig; noen må bruke det fast. Etter gastroskopi vil du trolig få det på blå resept.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...