Gå til innhold

Spm om Aurorix, SSRIs og Tolvon i fht angst, depresjon, vekt og libido


Gjest den trette

Anbefalte innlegg

Gjest den trette

Hvis man trenger medisin mot angst og depresjon og de bivirkninger man er mest redd for er vektøkning og nedsatt libido.., hvilket/hvilke preparat er da smartå prøve?

Har hørt både om Aurorix og SSRI-preparat i kombinasjon med en liten dose Tolvon. Leser at Tolvon kan gi vektøkning.Veit også at den virker bra for søvnen, men kanskje ikke i så så liten dose? Gjelder det også i små doser det med søvn og det med vektøkning?

Hva er fordeler og ulemper med SSRI vs Aurorix? Hvofor er egentlig SSRI nesten alltid førstevalg? Er Aurorix et "farligere" preparat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har også godt på Tolvon. La på meg kollossalt på grunn av en enorm apetitt.Nå går jeg på Seroxat.Har ikke hatt vekt økning på den, men kjærlighetslivet er ganske dødt kan man si.

Mvh

Mariex

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bugge1365380662

Spurte min psykiater i dag hvorfor man ikke bruker aurorix mer enn de tydeligvis gjør,siden det ikke har den uheldige bivirkningen nedsatt sexlyst. Han sa at han rett og slett ikke hadde opplevd på sine pasienter at den hadde noen god effekt mot depresjonen deres. Han utelukket ikke at det var former for depresjoner den kunne virke på, men de pasientene han hadde gav dårlig tilbakemelding.(Derfor antar jeg SSRI blir førstevalget for ham.)To medisiner kan hjelpe mot den nedsatte sexlysten,tillegg med buspar eller tolvon. Tolvon var hans inntrykk gav oftest best resultat,men også ofte vektøkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cerruti 1881

Gått på (blant annet) Tolvon i flere år, ingen vektøkning.

Jeg brukte aurorix nettopp pga frykt for vektøkning. Merket ingen effekt på depresjonen. Det eneste jeg opplevde var at det ble umulig å få sove... Verste perioden i livet mitt.

Behandleren min ville egentlig at jeg skulle prøve noe annet,men jeg hadde stor tro på aurorix, så det ble altså det. Dog, virket ikke behandleren min overrasket når det ikke kom noe positivt ut av bruken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guert

Aurorix virket på meg mye bedre enn SSRI, den ga ikke vektøkning, ikke nedsatt sexlyst og fremfor alt ingen forflatning av følelselivet og gav god effekt mot depresjon.

MEN man må bruke mye større doser enn hva som er angitt i felleskatalogen, man må opp i 600 - 900 mg.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bugge1365380662

Aurorix virket på meg mye bedre enn SSRI, den ga ikke vektøkning, ikke nedsatt sexlyst og fremfor alt ingen forflatning av følelselivet og gav god effekt mot depresjon.

MEN man må bruke mye større doser enn hva som er angitt i felleskatalogen, man må opp i 600 - 900 mg.

mvh

Heisan!Fint at den virker på noen da!Hilsen bugge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg har skrevet om dette mange ganger før.

Aurorix har etter mening den aller beste bivirkningsprofil av alle AD.

Det kom dessverre i miskreditt fordi det i starten ble markedsført med for lav anbefalt dose (200-300 mg). Dessverre er det i Norge nesten umulig å få korrigert teksten i Felleskatalogen. Da dette endelig skjedde, hadde SSRI-ene helt overtatt markedet, og det var så godt som umulig for Roche å "relansere" Aurorix.

For oss som følger med litt i faget, er Aurorix fortsatt et medikament som brukes, men da i doser på 450 - 900mg. Hvis jeg selv ble deprimert, ville jeg prøve Aurorix først.

Hva gjelder Tolvon, kan denne hjelpe til med søvnen og gi tilleggseffekt på depresjonen. Mindre enn 1% opplever vektøkning, men noen få kan legge mye på seg. Skulle du være en av dem, er det jo bare å slutte.

En annen fin ting med kombinasjonen, er at behovet for søvnstøtte vanligvis er forbigående, mens behovet for AD er langvarig/livslangt for langt flere enn vi tror/liker å tro. Her kan en fortsette med Aurorix, mens en slutter med Tolvon etter noen tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Spurte min psykiater i dag hvorfor man ikke bruker aurorix mer enn de tydeligvis gjør,siden det ikke har den uheldige bivirkningen nedsatt sexlyst. Han sa at han rett og slett ikke hadde opplevd på sine pasienter at den hadde noen god effekt mot depresjonen deres. Han utelukket ikke at det var former for depresjoner den kunne virke på, men de pasientene han hadde gav dårlig tilbakemelding.(Derfor antar jeg SSRI blir førstevalget for ham.)To medisiner kan hjelpe mot den nedsatte sexlysten,tillegg med buspar eller tolvon. Tolvon var hans inntrykk gav oftest best resultat,men også ofte vektøkning.

Jfr det jeg skriver om dose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bugge1365380662

Jfr det jeg skriver om dose.

Betyr dette at aurorix er ditt førstevalg mot depresjon og angst for pasientene dine,før et SSRI-preparat?Vet at noen av SSRIene virker spesielt godt mot tvangstanker og liknende,og kanskje da blir foretrukket som et førstevalg. Nå tenker jeg på oss som har angst(uten panikkanfall) og depresjon.

Hadde vært interessant å diskutere dette opp mot min medisinering med min psykiater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Betyr dette at aurorix er ditt førstevalg mot depresjon og angst for pasientene dine,før et SSRI-preparat?Vet at noen av SSRIene virker spesielt godt mot tvangstanker og liknende,og kanskje da blir foretrukket som et førstevalg. Nå tenker jeg på oss som har angst(uten panikkanfall) og depresjon.

Hadde vært interessant å diskutere dette opp mot min medisinering med min psykiater.

Jeg skrev dette:

"Hvis jeg selv ble deprimert, ville jeg prøve Aurorix først."

Som du ser, skriver jeg kun om depresjon.

Jeg skriver også hva jeg ville gitt meg selv. Til pasientene følger jeg det som er nasjonale og internasjonale anbefalinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bugge1365380662

Jeg skrev dette:

"Hvis jeg selv ble deprimert, ville jeg prøve Aurorix først."

Som du ser, skriver jeg kun om depresjon.

Jeg skriver også hva jeg ville gitt meg selv. Til pasientene følger jeg det som er nasjonale og internasjonale anbefalinger.

Takker så mye for svar!Vennlig hilsen bugge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev dette:

"Hvis jeg selv ble deprimert, ville jeg prøve Aurorix først."

Som du ser, skriver jeg kun om depresjon.

Jeg skriver også hva jeg ville gitt meg selv. Til pasientene følger jeg det som er nasjonale og internasjonale anbefalinger.

NHD

Kan du si meg hva som er nasjolae og internasjonale verdier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

NHD

Kan du si meg hva som er nasjolae og internasjonale verdier?

Verdier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest enda et nick

Sorry, mente selvfølgelig anbefalinger

Norske anbefalinger = det du finner i www.legemiddelhandboka.no?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...