Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er en jente på 44 år som sliter med angst.Har brukt SEROXAT 20mg.i over et år,følte for en tid tilbake at de slutta å virke for alt begynte å bli vanskelg.Ble tilbudt av legen å gå over til Cipralex,men synes ikke at de hjelper noe serlig.Angsten sitter i hele kroppen om dagen.Har brukt 2 tab.5mg om dagen i 6 uker nå.Gikk på 2 tab.20mg.seroxat før det.Det er pannikangsten som er verst.Sover heldig vis godt om natten.Det var etter en mindre operasjon for ti år siden som utløste det hele.Hadde hadt pustestopp under narkosen.Har det vært en bivirkning?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/150270-hva-gj%C3%B8r-jeg-n%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

I forhold til hva du gikk på av Seroxat, kan det virke som om dosen av Cipralex kan være for lav. Snakk med legen din om å øke dosen.Du skriver at du har hatt pustestopp under narkose. Sikkert skremmende å tenke på i ettertid.

Prøv å tenke på at pusten går fint og rolig av seg selv.Prøv med avslappningsøvelser og pusteøvelser.

Lykke til!

Mvh

Mariex

Bugge1365380662

hei! Jeg går selv på cipralex, startet på 10 mg, men gikk ganske raskt opp til 15 mg. Mariex har nok rett i at du bør øke dosen før du avskriver middelet helt(men da i samråd med lege.)Selv har jeg veldig lite bivirkninger på 15 mg,og maksimal dose for både angst og depresjon er 20 mg.Så du har ennå litt å gå på.Får du problemer med sexlysten,kan du prøve et lite tillegg av buspar(angstdempende).Det kan motvirke litt den nedsatte sexlysten, og i ditt tilfelle kanskje du får litt ekstrahjelp mot panikkangsten.

(ev.tolvon)

Jeg stusser litt over at du tar det i to doser, siden min psykiater sier det skal taes i en dose,så sant du ikke da har fått tatt målinger som viser at kroppen din nedbryter medisiner på en slik måte at du må dele opp dosene. Hvis du ikke har fått høre noe om det,kan du jo spørre legen din hvorfor.Det står også i pakningsvedleget at det skal taes som en dose med vann.Vet ikke hvordan dette kan spille inn på virkningen av medisinen, men tenkte jeg skulle nevne det.

Håper du får det bedre snart,og at du generellt har lite bivirkninger.Men det hjelper jo ikke med lite bivirkninger hvis den ikke virker mot angst og depresjon.vennlig hilsen bugge.(jente)

hei! Jeg går selv på cipralex, startet på 10 mg, men gikk ganske raskt opp til 15 mg. Mariex har nok rett i at du bør øke dosen før du avskriver middelet helt(men da i samråd med lege.)Selv har jeg veldig lite bivirkninger på 15 mg,og maksimal dose for både angst og depresjon er 20 mg.Så du har ennå litt å gå på.Får du problemer med sexlysten,kan du prøve et lite tillegg av buspar(angstdempende).Det kan motvirke litt den nedsatte sexlysten, og i ditt tilfelle kanskje du får litt ekstrahjelp mot panikkangsten.

(ev.tolvon)

Jeg stusser litt over at du tar det i to doser, siden min psykiater sier det skal taes i en dose,så sant du ikke da har fått tatt målinger som viser at kroppen din nedbryter medisiner på en slik måte at du må dele opp dosene. Hvis du ikke har fått høre noe om det,kan du jo spørre legen din hvorfor.Det står også i pakningsvedleget at det skal taes som en dose med vann.Vet ikke hvordan dette kan spille inn på virkningen av medisinen, men tenkte jeg skulle nevne det.

Håper du får det bedre snart,og at du generellt har lite bivirkninger.Men det hjelper jo ikke med lite bivirkninger hvis den ikke virker mot angst og depresjon.vennlig hilsen bugge.(jente)

Hei Bugge!

Takk for svaret jeg fikk fra deg.En blir litt motløs når ikke medisinen virker slik en har håpet på.Har kontaktet legen min i dag og hun sa at jeg skulle gå opp til tre tab.5mg.om dagen så skulle vi snakkes til mandagen.Det er godt å få litt råd i fra dere.Smil i fra meg.

Bugge1365380662

Hei Bugge!

Takk for svaret jeg fikk fra deg.En blir litt motløs når ikke medisinen virker slik en har håpet på.Har kontaktet legen min i dag og hun sa at jeg skulle gå opp til tre tab.5mg.om dagen så skulle vi snakkes til mandagen.Det er godt å få litt råd i fra dere.Smil i fra meg.

Fint at du har fått klarsignal allerede på å øke dosen.Beklager at jeg skriver om to doser i løpet av dagen.Jeg ser jo nå at du ikke skriver noe sted at du tar det i to doser.Siden cipralex finnes i 10 mg,må jeg ha fått en kortslutning når du skrev to tabletter med 5 mg.

Håper det hjelper,og at du ikke får noen ubehageligheter i dagene som kommer.Hilsen fra meg igjen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...