Gå til innhold

NHD/ Dirty Drug!

Anbefalte innlegg

Gjest isseline

så i et innlegg at du ikke hadde mye til overs for bruk av pinex/paralgin forte.. og overskriften sier jo sitt...

1. hva er da et forsvarlig forbruk med tanke på lever/nyrer osv.

2. hva er et forsvarlig forbruk når det gjelder avhengihet..osv.

Jeg vet det er individuelt, men et ca tall kan man vel få oppgitt. Sett at tabl. selvfølgelig brukes mot smerte og ikke andre ting!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/150274-nhd-dirty-drug/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bugge1365380662

Jeg leste også innlegget ditt om dirty drug til denne 18 årige jenten en kort tid tilbake.Jeg er litt opptatt av de samme spørsmålene, siden livet mitt er flere hakk bedre etter at psykiateren min skrev ut paralgin forte til meg for første gang.Jeg har muligens tatt det 1 til 2 ganger når det har vært et grensetilfelle mellom smerter og uro i løpet av di siste årene,(Rett skal være rett) men ellers aldri hvis jeg ikke har sterke smerter.Ofte kan smertene være så sterke at jeg hyperventilerer(ikke av angst) og da tar jeg disse tablettene som jeg av erfaring vet er de eneste som hjelper.Psykiateren min sier at jeg har et mer enn forsvarlig bruk,jeg føler ingen dragning mot medisinen når jeg ikke har smerter, og i perioder kan det gå flere uker uten bruk.Jeg liker ikke ordet dirty drug, fordi medisinen er ikke dirty for meg,og jeg har levd med dette forbruket uten dirty bruk. Jeg er kanskje heldig,for jeg er nok blant dem som ikke så lett blir avhengig av medisiner andre kanskje blir lett avhengig av. Å slutte på xanor 4 mg som jeg hadde gått på daglig i en "lengre" periode gav meg ikke abstinenser i det hele tatt.Men efexor var forferdelig selv om jeg trappet aldri så sakte ned.

Jeg vil ikke ha dårlig samvittighet når jeg tar noen p.forte for å overleve.Kroppen min har lidd plenty nok,med trigeminusnevralgi,migrene,hyperakusis,kronisk bekkenleddsyndrom,overgrep.m.mer.Jeg vil ikke sitte igjen med en følelse av å ha en dirty kropp(noe jeg alltid føler foreløpig) og å være en bruker av dirty drug.At mange lider under avhengighet er jeg selvfølgelig klar over.Men jeg liker ikke generalisering, og det er vel det jeg reagerer på ved ordet "dirty drug".Med vennlig hilsen bugge.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/150274-nhd-dirty-drug/#findComment-958801
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg snakker nå i det hele tatt ikke om forbruk første uken etter et større kirurgisk inngrep eller bruk i terminal kreftbehandling.

Bortsett fra ovennevnte:

Jeg ville være skeptisk til ethvert daglig forbruk over 4 tabletter og/eller et ukentlig forbruk over 15 tabletter.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/150274-nhd-dirty-drug/#findComment-958890
Del på andre sider

Gjest isseline

Jeg snakker nå i det hele tatt ikke om forbruk første uken etter et større kirurgisk inngrep eller bruk i terminal kreftbehandling.

Bortsett fra ovennevnte:

Jeg ville være skeptisk til ethvert daglig forbruk over 4 tabletter og/eller et ukentlig forbruk over 15 tabletter.

Takker!

Var akkurat et slikt konkret svar jeg var ute etter.

Men jeg skjønner at dette er individuelt og at man uansett skal unngå bruk av slike tabletter....jeg bare lurte...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/150274-nhd-dirty-drug/#findComment-959034
Del på andre sider

Gjest isseline

Jeg leste også innlegget ditt om dirty drug til denne 18 årige jenten en kort tid tilbake.Jeg er litt opptatt av de samme spørsmålene, siden livet mitt er flere hakk bedre etter at psykiateren min skrev ut paralgin forte til meg for første gang.Jeg har muligens tatt det 1 til 2 ganger når det har vært et grensetilfelle mellom smerter og uro i løpet av di siste årene,(Rett skal være rett) men ellers aldri hvis jeg ikke har sterke smerter.Ofte kan smertene være så sterke at jeg hyperventilerer(ikke av angst) og da tar jeg disse tablettene som jeg av erfaring vet er de eneste som hjelper.Psykiateren min sier at jeg har et mer enn forsvarlig bruk,jeg føler ingen dragning mot medisinen når jeg ikke har smerter, og i perioder kan det gå flere uker uten bruk.Jeg liker ikke ordet dirty drug, fordi medisinen er ikke dirty for meg,og jeg har levd med dette forbruket uten dirty bruk. Jeg er kanskje heldig,for jeg er nok blant dem som ikke så lett blir avhengig av medisiner andre kanskje blir lett avhengig av. Å slutte på xanor 4 mg som jeg hadde gått på daglig i en "lengre" periode gav meg ikke abstinenser i det hele tatt.Men efexor var forferdelig selv om jeg trappet aldri så sakte ned.

Jeg vil ikke ha dårlig samvittighet når jeg tar noen p.forte for å overleve.Kroppen min har lidd plenty nok,med trigeminusnevralgi,migrene,hyperakusis,kronisk bekkenleddsyndrom,overgrep.m.mer.Jeg vil ikke sitte igjen med en følelse av å ha en dirty kropp(noe jeg alltid føler foreløpig) og å være en bruker av dirty drug.At mange lider under avhengighet er jeg selvfølgelig klar over.Men jeg liker ikke generalisering, og det er vel det jeg reagerer på ved ordet "dirty drug".Med vennlig hilsen bugge.

ja nå har jeg lest!

Jeg reagerte også på ord-bruken og det var derfor jeg lurte.. Jeg er langt i fra et slikt forbruk, men pga kronisk sykdom tar jeg vel 2-3 i uka på det meste... Men jeg har aldri hatt behov for å ta mer enn det, selv om jeg har brukt slike tabl. vel et halvt år nå..

Ta dem med god samvittighet så lenge du har snakket med lege om hva som er forsvarlig!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/150274-nhd-dirty-drug/#findComment-959041
Del på andre sider

Gjest isseline

ops...!! det var sikkert ikke jeg som skulle lese det, men NHD... missforsto jeg, men det er no et svar til deg uansett...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/150274-nhd-dirty-drug/#findComment-959116
Del på andre sider

Annonse

Bugge1365380662

ja nå har jeg lest!

Jeg reagerte også på ord-bruken og det var derfor jeg lurte.. Jeg er langt i fra et slikt forbruk, men pga kronisk sykdom tar jeg vel 2-3 i uka på det meste... Men jeg har aldri hatt behov for å ta mer enn det, selv om jeg har brukt slike tabl. vel et halvt år nå..

Ta dem med god samvittighet så lenge du har snakket med lege om hva som er forsvarlig!

Vennlig hilsen

Takker for svar!Jeg snek meg litt inn i tråden din.Det var kanskje litt frekt,men håpte NHD ville svare når han skjønte flere stusset over ordbruk og gjerne ville ha det konkretisert litt nærmere hva han mente.Og svaret hans var jo oppklarende.Mitt forbruk er langt mindre heldigvis.Vi får håpe på minst mulige smerter for oss begge,så vi slipper å tylle i oss medisiner.Ha en god sommer. Vennlig hilsen bugge.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/150274-nhd-dirty-drug/#findComment-959126
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...