Gå til innhold

Psykisk lidelse - bolig. NHD


Gjest Venninne til en psykisk syk

Anbefalte innlegg

Gjest Venninne til en psykisk syk

Hei.

Jeg lurer på om det finnes boliger for mennesker med psykiske lidelser?

Hvilke kriterier er det i tilfelle for å få bo der?

Persnonen jeg kjenner, har bipolar2 lidelse, og angst.

Hun svinger mye. Mest depressiv.

Hun har problemer med å ta medisiner, og slutter gang på gang.

Hun får ikke så mye utbetalt, og har vanskeligheter med å sitte med egen bolig/leilighet.

Jeg føler at hun ville hatt bedre av å bo i en bolig der evnt noen kunne holde litt oppsikt med henne, under vanskelige perioder.

Det er jo bedre det, enn å bli innlagt.?

Finnes slike boliger, hva er i tilfelle kriteriene, og hvordan går en i tilfelle frem?

Mvh

En venninne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun kan høre med Helse og sosial i kommunen/bydelen som hun bor i. Kan hende de har omsorgsboliger som kan passe henne. Eventuelt en trygdebolig eller annen bolig hvor hun kan få tilsyn av psykiatrisk sykepleier i perioder?

Psykiatrisk sykepleier og personlig assistent kan kanskje være et alternativ til innleggelse for henne i noen tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er mitt nick

Spørs jo helt hvor hun bor, men jeg tror det finnes endel slike tilbud. Jeg har blitt tilbudt plass ved tre forskjellige slike "kollektiv" (noen med personalet på dagtid, noen døgnbemannet). Det ble søkt gjennom sykehus og ved å søke om kommunal bolig i kommunen.

Personlig ønsker jeg ikke å bo i slike kollektiv, selv om "alle andre" tydligvis mener at jeg trenger det. Det er sånn at når jeg ikke er innlagt og er veldig dårlig, så ønsker jeg å distansere meg litt fra psykiatrien. For meg holder det med behandler og psykiatrisk sykepleier. Jeg synes det ville bli slitsomt å bo i et kollektiv hvor alle har store problemer. Men jeg vet om mange som har stor utbytte av det. Håper venninnen din får den hjelpen hun trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timari

Hun kan høre med Helse og sosial i kommunen/bydelen som hun bor i. Kan hende de har omsorgsboliger som kan passe henne. Eventuelt en trygdebolig eller annen bolig hvor hun kan få tilsyn av psykiatrisk sykepleier i perioder?

Psykiatrisk sykepleier og personlig assistent kan kanskje være et alternativ til innleggelse for henne i noen tilfeller.

er bare nysgjerrig men kan man få personlig assisten på grunnlag av psykisk lidelse? og vet du om noen som har fått det innvilget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er bare nysgjerrig men kan man få personlig assisten på grunnlag av psykisk lidelse? og vet du om noen som har fått det innvilget?

Jeg tror et tilbud om personlig assistent springer ut fra et behov for en slik tjeneste og ikke nødvendigvis ut fra diagnose. En som er dypt deprimert vil ha en begrenset evne til å ta vare på seg selv, økonomien og boligen. En assistent kan oppmuntre og hjelpe personen til å få til daglige gjøremål og kan kanskje aktivisere personen noe.

Hvis det å ha assistent i perioder kan være et godt alternativ til innleggelse så bør det være mulig å gjennomføre. Jeg vet ikke akkurat hva som er kriteriene, men det kan et tildelingskontor eller Helse/sosial i bydelen/kommunen svare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dette er ulikt i de ulike kommuner.

Spør hos de psykiatriske sykepleierne i din kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...