laguna1365380434 Skrevet 17. juni 2004 Skrevet 17. juni 2004 Når jeg jobbet på frikort i fjor? Eller må en ha skattet? Jeg tjente en 12 000 kr bare..(jobbet kun i desember) *blond og uvant med hvite penger;)* 0 Siter
fresja Skrevet 17. juni 2004 Skrevet 17. juni 2004 Feriepenger har ingenting med skatt å gjøre. Du får 10-11% (husker ikke nøyaktig % nå, den har steget) av det du tjente, med mindre du fikk det utbetalt da du sluttet (om du er sluttet da). 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 17. juni 2004 Forfatter Skrevet 17. juni 2004 Du skal ha feriepenger av de ;o) Ah! Takk!:-) De hadde nemlig kommet meget godt med..Må jeg purre sjefen på dem, eller kommer de "av seg selv"? Kommer de nå(jamfør tråd lenger nede)..? 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 17. juni 2004 Forfatter Skrevet 17. juni 2004 Feriepenger har ingenting med skatt å gjøre. Du får 10-11% (husker ikke nøyaktig % nå, den har steget) av det du tjente, med mindre du fikk det utbetalt da du sluttet (om du er sluttet da). Takk! :-) Jobber der fortsatt, så jeg skal faktisk ha en god høvding da? Yippi! Får jeg den nå? Må jeg mase på noen? 0 Siter
Gjest tips Skrevet 17. juni 2004 Skrevet 17. juni 2004 Hvis du får timelønn, får de veldig mange feriepengene sine inkludert i timelønnen, slik at det ikke blir noe feriepenger året etter.. 0 Siter
fresja Skrevet 17. juni 2004 Skrevet 17. juni 2004 Takk! :-) Jobber der fortsatt, så jeg skal faktisk ha en god høvding da? Yippi! Får jeg den nå? Må jeg mase på noen? Du får de når dine kolleger får sine feriepenger. 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 17. juni 2004 Forfatter Skrevet 17. juni 2004 Hvis du får timelønn, får de veldig mange feriepengene sine inkludert i timelønnen, slik at det ikke blir noe feriepenger året etter.. Hm, det sa de i allefall ikke fra om.. Kan det være sånn allikevel? Jeg har hundrekroner i timen..Skulle de ikke da ha sagt fra om hvorvidt dette inkluderer feriepengene? *ser høvdingen forsvinne inn i fantasiverdenen igjen..:-/* 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 17. juni 2004 Forfatter Skrevet 17. juni 2004 Du får de når dine kolleger får sine feriepenger. Jeg har ikke kolleger, bare sjefer.. Jeg er eneste ansatte, hvordan blir det da? *superspent på eventuell tusenlapp som jeg kan bruke på dill* :-) 0 Siter
Gjest Daisy Skrevet 17. juni 2004 Skrevet 17. juni 2004 Ah! Takk!:-) De hadde nemlig kommet meget godt med..Må jeg purre sjefen på dem, eller kommer de "av seg selv"? Kommer de nå(jamfør tråd lenger nede)..? De skal komme av seg selv. Og de kommer vanligvis på junilønningen. Men noen ganger hender det at man får de utbetalt året før på siste lønning (gjorde med meg på div. sommerjobber). Men du kan jo ta en tlf og purre. 0 Siter
Gjest Daisy Skrevet 17. juni 2004 Skrevet 17. juni 2004 Ah! Takk!:-) De hadde nemlig kommet meget godt med..Må jeg purre sjefen på dem, eller kommer de "av seg selv"? Kommer de nå(jamfør tråd lenger nede)..? De skal komme av seg selv. Og de kommer vanligvis på junilønningen. Men noen ganger hender det at man får de utbetalt året før på siste lønning (gjorde med meg på div. sommerjobber). Men du kan jo ta en tlf og purre. 0 Siter
Gjest regnskapsfører Skrevet 17. juni 2004 Skrevet 17. juni 2004 De skal komme av seg selv. Og de kommer vanligvis på junilønningen. Men noen ganger hender det at man får de utbetalt året før på siste lønning (gjorde med meg på div. sommerjobber). Men du kan jo ta en tlf og purre. Hvis det ikke står presisert i din arbeidsavtale at du IKKE HAR KRAV på feriepenger, så får du utbetalt dem. 0 Siter
cecily Skrevet 17. juni 2004 Skrevet 17. juni 2004 Takk! :-) Jobber der fortsatt, så jeg skal faktisk ha en god høvding da? Yippi! Får jeg den nå? Må jeg mase på noen? Du skal ha 12% av feriepengegrunnlaget. "Opptjent feriepengegrunnlag hittil år" skal alltid stå på lønnsslippen. Eller du kan rote frem lønns-og trekksoppgaven du fikk like over nyttår en gang. 0 Siter
tiliti Skrevet 17. juni 2004 Skrevet 17. juni 2004 Hm, det sa de i allefall ikke fra om.. Kan det være sånn allikevel? Jeg har hundrekroner i timen..Skulle de ikke da ha sagt fra om hvorvidt dette inkluderer feriepengene? *ser høvdingen forsvinne inn i fantasiverdenen igjen..:-/* Har jeg aldri hørt om. Stort sett alle jeg kjenner jobber for timelønn, og alle får feriepenger. Selv om det er lite. 0 Siter
Logitechmusa Skrevet 17. juni 2004 Skrevet 17. juni 2004 Har jeg aldri hørt om. Stort sett alle jeg kjenner jobber for timelønn, og alle får feriepenger. Selv om det er lite. Jeg fikk *ikke* feriepenger da jeg var vikar og gikk på timelønn. Som nevnt allerede var timelønna noe høyere og feriepengene inkludert. Dette var i alle fall vanlig i offentlig sektor tidligere. 0 Siter
Logitechmusa Skrevet 17. juni 2004 Skrevet 17. juni 2004 Du skal ha 12% av feriepengegrunnlaget. "Opptjent feriepengegrunnlag hittil år" skal alltid stå på lønnsslippen. Eller du kan rote frem lønns-og trekksoppgaven du fikk like over nyttår en gang. De fleste har vel 10,2 %, ikke 12. 0 Siter
tiliti Skrevet 17. juni 2004 Skrevet 17. juni 2004 Jeg fikk *ikke* feriepenger da jeg var vikar og gikk på timelønn. Som nevnt allerede var timelønna noe høyere og feriepengene inkludert. Dette var i alle fall vanlig i offentlig sektor tidligere. Da kjenner jeg ikke deg 0 Siter
Beatrize Skrevet 17. juni 2004 Skrevet 17. juni 2004 De fleste har vel 10,2 %, ikke 12. De av oss som har fått en femte ferieuke, har steget til 12% i feriepenger. Før var det 10,2. Personlig kan jeg nesten ikke vente til feriepengene kommer. Rimelig raka fant... 0 Siter
fresja Skrevet 17. juni 2004 Skrevet 17. juni 2004 Jeg har ikke kolleger, bare sjefer.. Jeg er eneste ansatte, hvordan blir det da? *superspent på eventuell tusenlapp som jeg kan bruke på dill* :-) Sjefene får nok også feriepenger om de er lønsmottakere i f.eks et aksjeselskap. 0 Siter
Gjest Uglemor Skrevet 18. juni 2004 Skrevet 18. juni 2004 Du burde purre på dem. Jeg holdt på å bli snytt for feripengene mine da jeg hadde min første jobb som 16-åring. Sjefen trodde ikke jeg visste at jeg hadde rett på feriepenger, så jeg fikk dem ikke før jeg spurte. Så gav hun meg en altfor liten sum, heldigvis visste jeg at jeg skulle ha ca 10%. Jeg fikk da den rette summen fra henne til slutt, men mistet noen illusjoner om at folk flest er ærlige... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.