Gå til innhold

Hva vil det si å "høre stemmer"?


Gjest nysgjerrig på fenomenet

Anbefalte innlegg

Gjest nysgjerrig på fenomenet

Har lurt veldig på dette fenomenet. Er det snakk om stemmer som en hører som føles som det kommer utenfra? Er det tanker som en selv ikke har kontroll over, altså tanker som snakker? Er det egentlig unormalt å høre stemmer eller er det omfanget av dem som er skadelig?

håper noen kan svare meg på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har selv aldri "hørt stemmer", men jeg antar at det er som om noen snakker til deg, selv om det ikke er mennesker til stede. Altså ikke tanker. Vet for lite om dette til å gi noe godt svar

mvh

Mariex

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest syple

Hvis det er å høre stemmer som i en psykose du tenker på, så klarer en ikke å skille seg selv fra omverda, en klarer ikke skille egne tanker fra det som kommer utenfra, slik at en hører stemmer utenfra, som egentlig ikke er der. For dem som hører stemma er den helt virkelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg kan bare svare for meg selv, og har ganske begrenset erfaring med å høre stemmer. Det er sikkert mange andre her på forumet som kan beskrive det bedre.

For min del er "stemmene" som oftest i form av en slags tankestorm uten lyd bak i hodet mitt. Den kommer ofte når jeg skal til og legge meg eller blir stresset.Det er som når jeg tenker på når noen sier noe, bare mye sterkere, men uten at jeg selv kan bestemme eller kontrollere det, selvom jeg konsentrerer meg om noe helt annet. Stemmene er av mange personer som diskuterer sammen. De snakker bare sludder og vås, for å si det mildt. Tenk deg at du tar opp på bånd mange mennesker som diskuterer, klipper båndet opp i småbiter, limer det tilfeldig sammen igjen og spiller det av inne i hodet dobbelt så fort.. Ganske så likt det er det.

Bare når jeg halvsover HØRER jeg stemmene som virkelig lyd.

Jeg syntes stemmene er veldig plagsomme, fordi de gjør meg forvirret (stjeler oppmerksomheten min) og utmattet i lengden, og hindrer meg i å sove.

Beste ønsker,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest zuuul

Jeg har hørt stemmer. Det høres ut som vanlige stemmer eller lyder, bare at de ikke har noen kilde, annet enn løse luften, evt ved en anledning kjøleskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stemmeløs

De som hører stemmer er ofte psykotiske og klarer ikke å skilne mellom virkelige stemmer og den stemmen de har i hodet.

For den høres stemmen helt reell ut.

De blir redde og engstelige p.g.a. det.

Det er ofte en nedlatende tone i stemmene, og den gir ofte kommandoer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Timari

De som hører stemmer er ofte psykotiske og klarer ikke å skilne mellom virkelige stemmer og den stemmen de har i hodet.

For den høres stemmen helt reell ut.

De blir redde og engstelige p.g.a. det.

Det er ofte en nedlatende tone i stemmene, og den gir ofte kommandoer.

men kan stemmene også si positive ting eller oppmuntre en til å si noe positivt? og må kan "vanlige mennesker" også høre dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stemmeløs

men kan stemmene også si positive ting eller oppmuntre en til å si noe positivt? og må kan "vanlige mennesker" også høre dem?

Jeg skjønner ikke helt hvor du vil hen?

Vanlige friske mennesker hører ikke stemmer slik som psykisk syke gjør.

Stemmene kan selvsagt også være positive.Man kan ofte se psykiatriske pasienter sitte å le av noe stemmen har sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trinada

Hvis det er å høre stemmer som i en psykose du tenker på, så klarer en ikke å skille seg selv fra omverda, en klarer ikke skille egne tanker fra det som kommer utenfra, slik at en hører stemmer utenfra, som egentlig ikke er der. For dem som hører stemma er den helt virkelig

Ofte når jeg er overtrøtt og skal sove så har det hendt at jeg har hørt samtaler inne i hodet mitt som ikke jeg styrer selv mener jeg. samtalene går for fort til at jeg kan være bevisst det. Det er som å høre på en radio med mange som prater. Jeg synes ikke det er skremmende bare veldig slitsomt. Jeg har ellers ikke slitt med noen form for alvorlige psykoser , bare hatt nærpsykotiske symptomer. Det jeg opplever kan det være "stemmer" ? eller kan det det ha en helt naturlig forklaring?

veldig takknemmelig for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timari

Jeg skjønner ikke helt hvor du vil hen?

Vanlige friske mennesker hører ikke stemmer slik som psykisk syke gjør.

Stemmene kan selvsagt også være positive.Man kan ofte se psykiatriske pasienter sitte å le av noe stemmen har sagt.

syntes jeg leste et sted at det å høre stemmer ikke var unormalt i seg selv. Det unormale var når en ble plaget eller skremt av dem eller at en ble tvunget til å utføre handler av dem. Dette kan jo være feil men det hadde jo vært interessant å vite om det kunne være noe i det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bugge1365380662

Hei!

Jeg kan bare svare for meg selv, og har ganske begrenset erfaring med å høre stemmer. Det er sikkert mange andre her på forumet som kan beskrive det bedre.

For min del er "stemmene" som oftest i form av en slags tankestorm uten lyd bak i hodet mitt. Den kommer ofte når jeg skal til og legge meg eller blir stresset.Det er som når jeg tenker på når noen sier noe, bare mye sterkere, men uten at jeg selv kan bestemme eller kontrollere det, selvom jeg konsentrerer meg om noe helt annet. Stemmene er av mange personer som diskuterer sammen. De snakker bare sludder og vås, for å si det mildt. Tenk deg at du tar opp på bånd mange mennesker som diskuterer, klipper båndet opp i småbiter, limer det tilfeldig sammen igjen og spiller det av inne i hodet dobbelt så fort.. Ganske så likt det er det.

Bare når jeg halvsover HØRER jeg stemmene som virkelig lyd.

Jeg syntes stemmene er veldig plagsomme, fordi de gjør meg forvirret (stjeler oppmerksomheten min) og utmattet i lengden, og hindrer meg i å sove.

Beste ønsker,

Har du prøvd Zyprexa, nellika? Min psykiater sier de er gode på tankekjør.Det er et antipsykotikum, men jeg tok en ørliten dose mot tankekjør om kvelden(selv om jeg ikke har vært psykotisk) Kanskje verdt et forsøk.VH bugge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du prøvd Zyprexa, nellika? Min psykiater sier de er gode på tankekjør.Det er et antipsykotikum, men jeg tok en ørliten dose mot tankekjør om kvelden(selv om jeg ikke har vært psykotisk) Kanskje verdt et forsøk.VH bugge

Hei bugge!

Bortsett fra Rohypnol har jeg aldri brukt noen psykiatriske medisiner. Har ikke vært til lege engang for dette. Antipsykotikum hørtes veldig skummelt ut...

Jeg tenker så mye på det du og de andre skrev i tråden min, om å gå til lege altså, men klarer ikke bestemme meg. Det er ihvertfall vanskelig å bestemme meg for DET når jeg legger det samme brødet inn og ut av handlevognen fem ganger før jeg velger et nytt fordi det var riktigere. Eller ser meg lenge i speilet femti ganger om dagen for å forsikre meg om at ansiktet mitt ikke har forandret form og farge.

Kan jeg få Zyprexa av fastlegen, eller må jeg til psykiater da?

Beste ønsker,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bugge1365380662

Hei bugge!

Bortsett fra Rohypnol har jeg aldri brukt noen psykiatriske medisiner. Har ikke vært til lege engang for dette. Antipsykotikum hørtes veldig skummelt ut...

Jeg tenker så mye på det du og de andre skrev i tråden min, om å gå til lege altså, men klarer ikke bestemme meg. Det er ihvertfall vanskelig å bestemme meg for DET når jeg legger det samme brødet inn og ut av handlevognen fem ganger før jeg velger et nytt fordi det var riktigere. Eller ser meg lenge i speilet femti ganger om dagen for å forsikre meg om at ansiktet mitt ikke har forandret form og farge.

Kan jeg få Zyprexa av fastlegen, eller må jeg til psykiater da?

Beste ønsker,

Du,det vet jeg faktisk ikke.Og kanskje er det medisiner som kunne hjulpet deg bedre for alt jeg vet.Hvis du forberedte deg litt før timen med legen og fikk skrevet ned de viktigste plagene eller symptomene dine,ville det vært lettere for legen å vite hva du kunne prøvd. Tenkte bare på Zyprexa siden den er god på tankekjør,og det høres ut som om du er plaget av det innimellom.Ellers er jeg enig i at jeg også ble litt forskrekket når psykiateren min ville jeg skulle prøve dem, men nå for tiden er bruksområdet for de forskjellige medisinene mye bredere. Avhengig av dose, eventuelt koblinger med andre medisiner.Men prøv om du kan komme til hos en psykiater.Det er så mye mere beroligende enn en primærlege.

VH bugge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...