Gå til innhold

Anbefalte innlegg

i min legejournal står det at jeg har tendens til sinust.

Ingen lege har nevnt dette for

meg til tross for at jeg ofte har hatt anfall av rask puls.

jeg har stilt spørsmål rundt dette,fått isoptin som jegkan ta når dette står på.

er 53 år kvinne med den verste

overgangsalderen bak meg tror jeg.

er dette farlig? er ellers en person med mye angst. har tatt 24 timers ekg og blir fulgt opp av lege, men ingen har snakket om sinust. vil vite mer om dette.er også overvektig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/150342-sinustachycardi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest syple

hvilken oppgave har sinusknuten

er det greit å ta isoptin når disse anfallene kommer

Sinusknuten har som oppgave å sende ut impulser som får musklene i hjertet til å trekke seg sammen, slik at hjertet kan pumpe blod. Bruker du medisiner ikke fast, men bare i forbindelse med anfallene med rask puls?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/150342-sinustachycardi/#findComment-960484
Del på andre sider

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Astrol.

Sinustachycardi er en litt for rask normalrytme som kan ha forskjellige årsaker, de aller fleste av helt uskyldig og lett-forklarlig karakter. Det er meget sjelden at slik moderat øket pulsfrekvens har noen som helst sykelig bakgrunn. Den hyppigste tilstand som medfører sinustachycardi er forhøyet stoffskifte (såkalt hyperthyreose).

En vanlig årsakene til slik tachycardi er psykiske reaksjoner, spesielt angst- og spenningstilstander. Dette er ingen hjertesykdom, men mer en normal reaksjon fra hjertet på psykisk stress. Angstreaksjoner vil avstedkomme øket aktivitet i deler av nervesystemet, som får blodtrykket til å stige og pulsen til å gå i været. De samme reaksjonene finner vi ved sinne, aggresjon og opphisselse, etc.

Isoptin vil ikke influere på en sinustachycardi, og har dermed ingen plass i en behandling av slik rytme. Egentlig er det tvilsomt om du vil ha noen glede av medikamenter på din tendens til rask puls, med mindre du har disse plagene meget hyppig. I så fall vil en såkalt betablokker være det beste hjelpemiddelet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/150342-sinustachycardi/#findComment-962337
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...