Gå til innhold

Svimmelhet....

Anbefalte innlegg

ink1365380698

Hei igjen. Jeg viser til mine innlegg under "svimmelhet" fra 4/6 og "svimmelhet igjen" fra 5/6. Og spørsmålet er her --hva er Mckenzie nakkeøvelser??, og hva slags virus prøver er det aktuellt å ta??. Jeg har nemlig mange ganger tenkt at så plutselig som denne "ørheten/svimmelheten/trykket" kom, kunne det kanskje være et virus som var årsaken.!!??

Du nevner også utbrenthet, og den svimmelhet som ofte følges av det??--- Jeg var veldig sliten når jeg fikk dette for 10 år siden. Fikk det etter vanskelig svangerskap, fødsel, kolikkbarn og veldig mye nattevåk i flere måneder. Men hvor lenge kan slik utbrenthet eventuellt vare??

Under minorca sitt innlegg fra 16.6 skriver du at du anbefaler MR ved også å undersøke tinningene hvor balansenerven går?? Hva ser man etter da?? Hva slags sykdommer kan man få i balansenerven??!!!!

Jeg har som nevnt i tidligere innlegg hatt en svært ømfindtlig balansenerve siden jeg var 20 år. Båter, vannsenger, fly, fikk og får!!? meg alltid til å "gynge"/evt føle ørhet. Men ved å unngå disse tingene, var det ikke noen problem.-- ikke før inntil 10 år siden, da dette utvidet seg til å gjelde nesten all bevegelse i større og mindre grad. Bil,buss,tog, ridning, heiser, rulletrapper mm. Men jeg er heldigvis blitt bedre med årene selv om det fortsatt er et problem. Nå kan jeg heldigvis kjøre bil og buss... med overkommelig ørhet, det andre unngår jeg fortsatt. Men jeg er i det minste ikke helt fastlåst.

Dette trykket i hodet jeg nevner også i mitt forrige innlegg, er nok relatert til spenninger/angst, da jeg merker jeg blir verre når jeg må "mobilisere". Det er der mer og mindre hele tiden.

Vil også legge til at øynene har vært et problem, kunne ikke se på strømmende, bølgende vann(fikk støt i hodet), levende lys etc... lysrør i varesenter??.TV/PC kunne også være et problem.. dette er ikke vekk, men har blitt mye mye bedre. Kan dette underbygge virus speulasjon??

For ca 8 år siden gikk jeg til kiropraktor for å høre om dette kunne komme fra nakken. Han tok da et knekk, og jeg ble veldig dårlig etterpå. Fikk da nemlig et forferdelig trykk i tinningene i tillegg til at den ørheten jeg allerede hadde konstant på den tiden, forverret seg. Så det ble med det ene knekket, etter anbefaling fra nevrolog. Et par år senere prøvde jeg å ri på hesten min, og etter en times tid fikk jeg også en veldig sjøgang følelse og dette trykket i tinningene. Det varte i et par dager. Har ikke ridd siden.....

Vil også føye til at jeg for 12 år siden gjennomgikk et operasjon, da jeg var gravid utenfor livmoren. Når narkosen ble satt, gikk det trill rundt i hodet på meg, og var fryktelig svimmel etter operasjonen, i tillegg gikk jeg å gynget i 7 uker etterpå??--- ingen har kunnet gi meg noen forklaring?? men nevrologen jeg snakket med anslo at jeg kansje hadde hatt et virus en gang som kunne ha satt seg som et arr i hjernestammen???, og at dette var noe jeg i så fall måtte leve med. Men dette er jo bare gjetninger. Var helt frisk i to år---- hva svimmelhet, ørhet angår, så denne operajonen kan vel ikke ha noen sammenheng med nåverende tilstand??--- Har etter dette hatt angst for narkoser,... det blir evt bare ved absolutte nødstilfeller....for min del.

Legen(e) (det var flere inne i bildet før fastlegeordningen kom) og hømopaten jeg bruker har alltid sagt at dette kommer av min spenningstilstand, og en svært ømfindtlig balansenerve. I og med at jeg har levd med dette i så mange år, kan det jo ikke være noe farlig, men det er jo utrolig plagsomt allikevel, så jeg ble litt interessert i hva du mente med innlegget til Minorka angående MR av tinnigene. Hva de eventuellt kunne finne ut der??

Nå er jeg selv livredd for MR... og vil slippe hvis det ikke er absolutt nødvendig...

Fastlegen min, mener det ikke er nødvendig, da CT er OK.

Jeg vet at jeg har helseangst, og generalisert angst, og at jeg er fryktelig anspent i nakke og ikke minst mellom skulderbladene, men det utelukker vel ikke at disse "balanseproblemene" kan ha en annen

årsak?? virus/krystaller???

Eller er det som fastlegen sier, at dette henger sammen med spenningene/angsten??

Vival hjelper på de fleste av disse plagene, noen ganger veldig bra slik at det nesten forsvinner, men det hjelper ikke

hvis det er for ille... bare døyver litt. Jeg tåler ikke serotinin, så vival løsningen er i samråd med legen min. Jeg er en moderat bruker, følger legens foreskifter.--Og velger dette fremfor å sette meg til her hjemme med mine plager som ville vært allternativet.DET ville ikke gagne noen. Nå har jeg en jobb, og et sosialt liv så langt jeg orker. Rører heller ikke alkohol.

Dette ble et rotene og langt innlegg, men det er ikke så lett å få oversikt over hva man har skrevet når spalten er såpass smal.... Håper du allevel greier å sortere, og også ta mine tidligere innlegg i betraktning.

Takknemlig for hurtig svar!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/150373-svimmelhet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Jeg har et godt råd til deg. Gå til en Naprapat for behandling! Det gjør underverker på kort tid. Selv var jeg lenge så svimmel at jeg grudde for å gå på jobb. Jeg turte ikke spørre legen min heller, var redd for det verste. Så gikk jeg til en naprapat. Han knadde og bøyde og strakte på hele ryggen og nakke, og spesielt nakken. Videre fant han noen punkter (jeg husker ikke navnet på dem) men det han gjorde var å holde lenge på disse punktene. Selvfølgelig veldig vondt med det samme, men det gikk fort over. Etter tre behandlinger er svimmelheten vekke, og nå går jeg 1 gang i mnd, for vedlikehold. All svimmelhet og megrene er fullstendig borte. Prø det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/150373-svimmelhet/#findComment-959330
Del på andre sider

Hei

Må først seie at det du skriv minner meg mykje om slik eg har hatt det i 2 år no.

Eg har vert igjennon all slags tester men då eg fikk ta mr fant dei at eg har eit leddband i nakken som så og si er helt ødelagt. Dette skaper desse symptomene som du nevner.Har du skadet nakken noengang??? Eg kjørte av vegen for ca 3 år siden og det er det de tror som er årsaken. Symptomene kom snikende.Kanskje det er noe slikt med deg også?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/150373-svimmelhet/#findComment-959394
Del på andre sider

ink1365380698

Hei

Må først seie at det du skriv minner meg mykje om slik eg har hatt det i 2 år no.

Eg har vert igjennon all slags tester men då eg fikk ta mr fant dei at eg har eit leddband i nakken som så og si er helt ødelagt. Dette skaper desse symptomene som du nevner.Har du skadet nakken noengang??? Eg kjørte av vegen for ca 3 år siden og det er det de tror som er årsaken. Symptomene kom snikende.Kanskje det er noe slikt med deg også?

takk for svar fra linth og dakjtr.....

Vil først først spørre lindt hva de kan gjøre med det ødelagte leddbåndet i nakken.??? ------

Jeg har ikke vært utsatt for noe ulykke, heldigvis, men symptomene kan minne mye om symptomer etter whiplash... har jeg fått hørt hos diverse terapauter-

Og til dakjtr... så har jeg prøvd naprapat... det var en veldig tøff behandling, og jeg ble mye mye verre, særlig etter nakkebehandling.... jeg turde ikke la ham knekke, da en nevrolog skremte meg en gang for mange år siden... (at nakken var for ømfindtlig til så hard bahandling... og at blødinger hadde forekommet---grøss.....Vet jo at de fleste tåler dette, men jeg er jo som sagt veldig redd også da.....), men hos naprapaten ble jeg strekt og dratt i og trykket på triggerpunkter uten at dette hjalp,,,, Han sa at jeg hadde en virvel som ikke fungerte helt som den skulle, men at det ikke burde gi så store symptomer som jeg har)....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/150373-svimmelhet/#findComment-961106
Del på andre sider

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

"Virus på balansenerven" er en gammeldags betegnelse. De anfallene av svimmelhet som er av typen hurtig innsettende, etter bestemte vridninger av hodet, og av karuselltypen mener man nå har annen årsak enn virus. Den nye teorien er at skaden sitter i de såkalte stigbøylene i det indre øret. Inni her finnes det bittesmå frittflytende krystaller som beveger seg i takt med hodets stilling. Måten de flyter rundt på "forteller" hjernen hvilken hodestilling du har, slik at balansen din og din opplevelse av omverdenen er forenlig med det hjernen opplever. Små forskyvninger av disse krystallene, som ofte skjer etter bråe bevegelser, kan gjøre at hjernen misoppfatter stillingen hodet er i, og derigjennom gir et svimmelhets-anfall. Denne typen svimmelhet kan kureres av spesielle hellninger av hodet som har til mål å få krystallene tilbake i det lille hulrommet der de skal være. Ofte blir man bra etter 1-3 behandlinger. Mange fysioterapeuter har lært seg denne teknikken. McKenzie-øvelser er noe annet. Dette er spesielle strekkøvelser i et eget mønster som har som formål å avlaster nervene, og derigjennom muskulaturen i nakken. Ikke alle fysioterapeuter kjenner til dette. Når jeg foreslår MR av tinningbenet, så er dette for å utelukke en godartet hevelse på balansenerven som passerer her. MR er den beste undersøkelsen; litt usikker på om CT vil vise nerveknuten; iallfall må legen din presisere at det er dette som skal undersøkes, så det ikke bare taes vanlige hjernebilder. Det er vanskelig for meg å spekulere i om det er en gammel virus-skade som er årsak til svimmelheten din; dette må en nevrolog finne ut av. I og med at mye av plagene forsvinner ved bruk av Vival, vil jeg tro at anspenthet er mye av årsaken. Psykomotorisk fysioterapi kan hjelpe mange.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/150373-svimmelhet/#findComment-961896
Del på andre sider

• 1 måned senere...

takk for svar fra linth og dakjtr.....

Vil først først spørre lindt hva de kan gjøre med det ødelagte leddbåndet i nakken.??? ------

Jeg har ikke vært utsatt for noe ulykke, heldigvis, men symptomene kan minne mye om symptomer etter whiplash... har jeg fått hørt hos diverse terapauter-

Og til dakjtr... så har jeg prøvd naprapat... det var en veldig tøff behandling, og jeg ble mye mye verre, særlig etter nakkebehandling.... jeg turde ikke la ham knekke, da en nevrolog skremte meg en gang for mange år siden... (at nakken var for ømfindtlig til så hard bahandling... og at blødinger hadde forekommet---grøss.....Vet jo at de fleste tåler dette, men jeg er jo som sagt veldig redd også da.....), men hos naprapaten ble jeg strekt og dratt i og trykket på triggerpunkter uten at dette hjalp,,,, Han sa at jeg hadde en virvel som ikke fungerte helt som den skulle, men at det ikke burde gi så store symptomer som jeg har)....

Hei.

Skulle wsvart for lenge siden men dataen min har vert til reperasjon.Det ødelagte leddbåndet kan ikke bli bedre men jeg kan trene opp musklene rundt skaden slik at jeg kan bli 50 % bedre eller mer. Jeg skal trene i en spesial maskin/ apparat med en nakkeekspert som kun finnest i Gloppen kommune.

Du kan ringe dem og få undersøkelse av nakken. Kontakt meg videre viss du er interresert i tlf nr deres.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/150373-svimmelhet/#findComment-983391
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...