Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

En nordmann flytter til Sverige og tar med bilen. Etter en tid registrerer hun bilen i Sverige og får svenske skilt. Nå er hun på sommerferie i Norge og hører at det er straffbart for andre å kjøre bilen siden den har svenske skilt.

For meg høres det helt sprøtt ut. Kan dette stemme? Man kan vel låne bort bilen selv om den er registrert i Sverige?

Gjest sa hun som har toller i familien
Skrevet

Nei. Faktisk ikke! Det er helt riktig, man må ikke finne på å kjøre en svensk bil hvis ikke det er en svenske med!

Bente831365380491
Skrevet

Er det ikke hennes bil da??? Høres helt merkelig ut at det skal være straffbart!! Så lenge hun bor i Sverige, så kan jeg ikke skjønne at det skal være noe problem!

Skrevet

Ingen andre enn henne har lov til å kjøre den bilen i Norge. Slik er reglene.

Skrevet

Ingen andre enn henne har lov til å kjøre den bilen i Norge. Slik er reglene.

Takk for svaret, jeg skal fortelle henne det.

Skrevet

Nei. Faktisk ikke! Det er helt riktig, man må ikke finne på å kjøre en svensk bil hvis ikke det er en svenske med!

Takk for svaret, jeg skal overbringe det.

Skrevet

Er det ikke hennes bil da??? Høres helt merkelig ut at det skal være straffbart!! Så lenge hun bor i Sverige, så kan jeg ikke skjønne at det skal være noe problem!

Det ser vist ut som det er slik loven er :o(

Bente831365380491
Skrevet

Det ser vist ut som det er slik loven er :o(

Høres helt merkelig ut spør du meg! Skal tro om det blir på samme måte dersom en svenske bor i Norge med norsk-registrert bil, eller om det er bare Norge som har slike merkelige regler!?!

Skrevet

Høres helt merkelig ut spør du meg! Skal tro om det blir på samme måte dersom en svenske bor i Norge med norsk-registrert bil, eller om det er bare Norge som har slike merkelige regler!?!

Det er nok bare Norge som har nisse-regler, tenker jeg.

En annen

Svenskene betaler 2% skatt de første 3 årene de bor her, nordmenn betaler full skatt til Sverige

Skrevet

Hei,

Dette må man være VIRKELIG forsiktig med, fordi (etter det jeg husker) kan man bli tvunget til å betale importavgift på bilen (samt straffe-avgift). Det er snakk om MANGE penger, og det er mange som har brent seg på det.

For å holde seg på den sikre siden: aldri kjør en utenlandsk registrert bil i Norge.

Reglene er kanskje idiotiske, men alle land har sine idiot-regler.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hei,

Dette må man være VIRKELIG forsiktig med, fordi (etter det jeg husker) kan man bli tvunget til å betale importavgift på bilen (samt straffe-avgift). Det er snakk om MANGE penger, og det er mange som har brent seg på det.

For å holde seg på den sikre siden: aldri kjør en utenlandsk registrert bil i Norge.

Med vennlig hilsen

Selv om man har adresse i Sverige? Og bor der hele året og er på ferie her?

Skrevet

Hvis hun er i folkeregisteret som bosatt i Norge må hun ikke kjøre her. Det gjelder, for eksempel, ofte for studenter i utlandet som har kjøpt bil der.

De er *veldig* strenge på dette. Og jeg mener *veldig*.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hvis hun er i folkeregisteret som bosatt i Norge må hun ikke kjøre her. Det gjelder, for eksempel, ofte for studenter i utlandet som har kjøpt bil der.

De er *veldig* strenge på dette. Og jeg mener *veldig*.

Med vennlig hilsen

Nei, hun er folkeregistrert i Sverige så da er vel det greit at hun kjører bilen sjøl.

Skrevet

Hei,

Med vennlig hilsen

Helt korrekt Sør.

Min samboer er svensk og jeg kunne ikke kjøre bilen hun tok med seg på svenske skilter fra Sverige - annet enn når hun var med.

Det er ikke idiotiske regler, men en ren nødvendighet som det norske avgiftssystemet og -nivået tvinger frem.

Hadde det ikke vært slik kunne alle nordmenn kjørt svenskregistrerte biler til halve prisen......

Skrevet

Du skrev "andre i Norge" og ikke henne.

Hvis hun har meldt flytting til Sverige så er det intet problem for henne.

Men ingen av hennes norske venner kan kjøre bilen i Norge uten å risikere å måtte betale hele avgiftssummen for import av denne bilen til Norge.....

Skrevet

Det er nok bare Norge som har nisse-regler, tenker jeg.

En annen

Svenskene betaler 2% skatt de første 3 årene de bor her, nordmenn betaler full skatt til Sverige

Her tar du helt feil. Det er ikke slik reglene/lovene er - men det har du kanskje fått med deg lenger oppe i tråden.

Skrevet

Du skrev "andre i Norge" og ikke henne.

Hvis hun har meldt flytting til Sverige så er det intet problem for henne.

Men ingen av hennes norske venner kan kjøre bilen i Norge uten å risikere å måtte betale hele avgiftssummen for import av denne bilen til Norge.....

Det er akkurat det som er problemet for datteren hennes og kjæresten ville låne bilen og dra til sverige for å sjekke post og vanne blomster i ferien.

Skrevet

Det er akkurat det som er problemet for datteren hennes og kjæresten ville låne bilen og dra til sverige for å sjekke post og vanne blomster i ferien.

Datteren hennes er også registrert i Sverige. Hun har ikke sertifikat men hvis hun er med, kan de fremdeles ikke kjøre?

Skrevet

Datteren hennes er også registrert i Sverige. Hun har ikke sertifikat men hvis hun er med, kan de fremdeles ikke kjøre?

Jeg er 99% sikker på at det ikke er "godt nok".

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg er 99% sikker på at det ikke er "godt nok".

Med vennlig hilsen

Takk for svaret, tror ikke de tar sjansen nå men uansett er de advart.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...