Gå til innhold

Hvis man har 2 tusen å avse hver mnd

Anbefalte innlegg

Gjest studielån og bsu
Skrevet

Jeg eier ingenting har 100 000 i studielån og får ca 13000 utbetalt hver mnd.

Jeg tenker at jeg kan bruke 2000 til "sparing" hver mnd. Bør jeg bruke alt på nedbetaling av studielån eller bør jeg spare litt på BSU?

Skrevet

BSU, hvis du mener at alternativet er å nedbetale studielånet raskere enn egentlig nødvendig. Følger du den normale betalingsplanen på studielånet, skal du prioritere å få full BSU-pott.

Skrevet

Hvis renten på studielånet er høyere enn det du får ved sparing i BSU, lønner det seg å nedbetale studielånet.

Gjest studielån og bsu
Skrevet

Hvis renten på studielånet er høyere enn det du får ved sparing i BSU, lønner det seg å nedbetale studielånet.

Bsu har ikke bare rentefordel, men også skattefradrag.

Takk for svar, er fortsatt litt i tvil.

Skrevet

Bsu har ikke bare rentefordel, men også skattefradrag.

Takk for svar, er fortsatt litt i tvil.

Snakk med en veileder i banken din.

Skrevet

Jeg ville spart BSU. Bankene like at man har spart BSU når man skal ta opp boliglån. BSU har også skattefordelen.

Ingen lån er kjekke å ha, men studielånet har i det minste noen kjekke betngelser knyttet til arbeidsledighet, uførhet og død. Og er sånn sett ikke det verste lånet du kan ha.

Så ja, jeg ville spart BSU og spart opp egenkaptial til senere boligkjøp :-)

Beste hilsen fra

Skrevet

Man får bare skattefordel av 15000 kr på BSU i året, så hvis jeg var deg ville jeg spart 15000 på bsu, og betalt ned 8000 på lånet. Har du andre lån betaler du ned de før studielånet.

hare1365380455
Skrevet

Man får bare skattefordel av 15000 kr på BSU i året, så hvis jeg var deg ville jeg spart 15000 på bsu, og betalt ned 8000 på lånet. Har du andre lån betaler du ned de før studielånet.

Enig med deg.

Gjest økonom
Skrevet

Jeg eier ingenting har 100 000 i studielån og får ca 13000 utbetalt hver mnd. Jeg tenker at jeg kan bruke 2000 til "sparing" hver mnd. Bør jeg bruke alt på nedbetaling av studielån eller bør jeg spare litt på BSU?

1) Sørg for å ha en buffer utenom BSU-konto, i tilfelle noe uforutsett. F.eks. 10.000 kroner. På BSU tror jeg ikke du kan ta ut noe i krisetilfelle.

2) Studielån blir ettergitt hvis du blir syk eller dør - bør altså nedbetales sist.

3) BSU har både skattefradrag og vanligvis spesielt gunstig rente. Pleier være det aller gunstigste alternativet, og gjør banken vennligstemt ved lånesøknad. Høy egenapital ved boligkjøp gir deg også lavere lånerente.

Så konklusjonen min er: spar først opp på en bufferkonto, sett så inn på BSU. Ikke betal ned på studielånet mer enn du må.

petter smart
Skrevet

Jeg eier ingenting har 100 000 i studielån og får ca 13000 utbetalt hver mnd. Jeg tenker at jeg kan bruke 2000 til "sparing" hver mnd. Bør jeg bruke alt på nedbetaling av studielån eller bør jeg spare litt på BSU?

1) Sørg for å ha en buffer utenom BSU-konto, i tilfelle noe uforutsett. F.eks. 10.000 kroner. På BSU tror jeg ikke du kan ta ut noe i krisetilfelle.

2) Studielån blir ettergitt hvis du blir syk eller dør - bør altså nedbetales sist.

3) BSU har både skattefradrag og vanligvis spesielt gunstig rente. Pleier være det aller gunstigste alternativet, og gjør banken vennligstemt ved lånesøknad. Høy egenapital ved boligkjøp gir deg også lavere lånerente.

Så konklusjonen min er: spar først opp på en bufferkonto, sett så inn på BSU. Ikke betal ned på studielånet mer enn du må.

Han kan ta ut de pengene han har spart på BSU kontoen i inneværende år.

Skrevet

Når du skal søke om boliglån har det ikke noe å si hvor mye som er spart opp på bsu'en, det viktige er at du har en sånn konto (overraskende nok:-) Har selv nettopp tatt opp boliglån)

Så med mindre du har intensjoner om å spare 15000 (som du får skattefordel av) ville jeg heller betalt ned lån/spart opp en buffer utenom.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...