Gå til innhold

bør man ikke være forsiktig med å bedømme andres innlegg som sutrete?


Gjest En som følte han måtte si noe

Anbefalte innlegg

Gjest En som følte han måtte si noe

har lagt merke til noen innlegg her hvor avsenderen klager over nærmest ubetydelige problemer og som har fått beskjed om å "skjerpe seg og slutte å sutre". Jeg kan være enig i at enkelte innlegg virker lite forståelsesfulle på oss andre. Det at noen har kranglet med kameraten, fått dårlig karakter på prøven eller rotet bort noe kan virke veldig ubetydelig for oss.

men vi vet jo ikke hvordan disse menneskene har det og hva som ligger bak problemene. Det kan jo stikke mye dypere enn hva vi får inntrykk av når vi leser det. Dessuten kan det jo være mennesker som kvier seg for å ta opp sine virkelig problemer og dermed tester seg litt her.

jeg mener at vi bør ta de innleggene vi velger å svare på seriøst. Synes man de er overfladiske kan man heller la være å svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bugge1365380662

Enig med deg.Det kan være en grunn til at noen velger å sende det på psykiatriforumet og ikke Åpent forum. Dessuten er det mange av de som er her inne med mer alvorligere emner som oftest,men som kanskje av og til har lyst til å komme med litt sutring over mer dagligdagse ting enn psykoser,overgrep,angst og dyp elendighet.Og da kan det være naturlig for dem og sende det på dette forumet hvor "kjentfolk" kan svare.

Jeg er forresten skrekkelig irritert over mine hårete bein for tiden.All denne shavingen på min fæle bleike kropp.Hårporene er så dype at det sees uansett.Søren og!

(ps! jeg hadde ikke bikini fra jeg var 20 til jeg bikket 26 år.Kledde aldri av meg.Årsak:hatet kroppen min,overgrep og spiseforstyrrelser.)Bugge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det noen som har hatt fødselsdepresjon. fikk et barn for litt over et år siden, var mye deprimert det første året. følte at alt var grusomt, var veldig redd mange ganger.følte meg ikke trygg alene med barnet mitt. det var/er så mye forskjellige følelser rundt det å få et barn, hadde jeg vist da det jeg vet nå så ville jeg ikke blitt gravid. det har vært en vanskelig prosess,men selfølgelig en vakker en også jeg elsker henne over alt mitt lille barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange måter å besvare et innlegg seriøst på. Noen ganger ved å være ytterst forståelsesfull og aksepterende, andre ganger ved å gi en noe skarpere tilbakemelding eller forsøk på realitetsorientering.

Jeg synes man skal tenke seg om før man gir negative tilbakemeldinger, og ikke bruke dette forumet til å "lange ut i øst og vest". Men dersom man mener at den som skrev innlegget vil ha best av en ikke altfor aksepterende tilbakemelding, så synes jeg det skal være rom for det også.

Noen ganger leser jeg gjennom hele tråden før jeg bestemmer meg for hvor "konfronterende" jeg ønsker å være. Dersom noen har fått mange aksepterende og støttende svar på sitt utspill, hender det at jeg velger å være mindre sensurerende enn jeg ellers ville vært mht mindre "populære" utspill. Hvis man får 5 svar av typen "selvfølgelig gjør du som best du kan, og ingen kan kritisere deg for dine valg", så bør man også bedre tåle ett svar av typen "jeg synes du skal ta større ansvar selv enn du gjør i dag".

Jeg synes alltid at man skal svare folk ut i fra et ønske om å bidra på en konstruktiv måte i det lange løp:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det noen som har hatt fødselsdepresjon. fikk et barn for litt over et år siden, var mye deprimert det første året. følte at alt var grusomt, var veldig redd mange ganger.følte meg ikke trygg alene med barnet mitt. det var/er så mye forskjellige følelser rundt det å få et barn, hadde jeg vist da det jeg vet nå så ville jeg ikke blitt gravid. det har vært en vanskelig prosess,men selfølgelig en vakker en også jeg elsker henne over alt mitt lille barn.

Siden innlegget ditt havnet midt i en tråd, risikerer du at det ikke blir like godt merke til som det ellers kunne blitt. Jeg synes du skal poste det på nytt som et eget hovedinnlegg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det noen som har hatt fødselsdepresjon. fikk et barn for litt over et år siden, var mye deprimert det første året. følte at alt var grusomt, var veldig redd mange ganger.følte meg ikke trygg alene med barnet mitt. det var/er så mye forskjellige følelser rundt det å få et barn, hadde jeg vist da det jeg vet nå så ville jeg ikke blitt gravid. det har vært en vanskelig prosess,men selfølgelig en vakker en også jeg elsker henne over alt mitt lille barn.

Har du fått hjelp til å bearbeide følelsene i blm fødselsdepresjonen? Det er viktig spesielt i fht en eventuell ny graviditet. Gå til fastlegen og få henvisning til psykolog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Enig!

Godt poeng og veldig enig! For den som skriver innlegg om "ubetydelig for andre erfarne" fortjener faktisk et konstruktivt svar. -Og ikke bli dyttet ned med negative svar, men prøve å hjelpe på en konstruktiv måte. Vi er alle ulike, vi har alle forskjellige erfaringer, behov, problemer og alder, så man skal passe seg for å skjære alle over en kam!

Jeg er veldig enig at man må slutte med å si "skjerpe seg og slutte å sutre" - for det hjelper faktisk ikke den som spør og som har et problem. Man kan ikke (i hvertfall ikke via Nettet) å gå inn i personens vanskeligheter, følelser og hva de kjemper med i hverdagen. -Men heller komme med konstruktive svar/løsninger/forslag og spørsmål videre!

Så heller å svare på innlegg at "jeg har hatt det mye verre enn deg, så du sutrer"...la heller være!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bugge1365380662

Det er mange måter å besvare et innlegg seriøst på. Noen ganger ved å være ytterst forståelsesfull og aksepterende, andre ganger ved å gi en noe skarpere tilbakemelding eller forsøk på realitetsorientering.

Jeg synes man skal tenke seg om før man gir negative tilbakemeldinger, og ikke bruke dette forumet til å "lange ut i øst og vest". Men dersom man mener at den som skrev innlegget vil ha best av en ikke altfor aksepterende tilbakemelding, så synes jeg det skal være rom for det også.

Noen ganger leser jeg gjennom hele tråden før jeg bestemmer meg for hvor "konfronterende" jeg ønsker å være. Dersom noen har fått mange aksepterende og støttende svar på sitt utspill, hender det at jeg velger å være mindre sensurerende enn jeg ellers ville vært mht mindre "populære" utspill. Hvis man får 5 svar av typen "selvfølgelig gjør du som best du kan, og ingen kan kritisere deg for dine valg", så bør man også bedre tåle ett svar av typen "jeg synes du skal ta større ansvar selv enn du gjør i dag".

Jeg synes alltid at man skal svare folk ut i fra et ønske om å bidra på en konstruktiv måte i det lange løp:-)

Absolutt enig med deg i det du skriver.Poenget er at man tar folk på alvor.Av og til trenger folk et forsiktig lite spark i stumpen,men det skal være gjort av omsorg,ikke at man avskriver den andres rett til å komme med det han eller hun har på hjertet.Å jatte med kan av og til være å sy puter under armene på folk i mange tilfeller. Bugge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...