Gå til innhold

aldersdemens


bjorgbaa

Anbefalte innlegg

Jeg har en mor på 90 år. Hun er en meget vital 90 åring. For ca. 2 år siden flyttet hun inn i en omsorgsbolig, noe vi (barna hennes) trodde ville bli en bra løsning. Senere har det vist seg at "omsorg" er det ikke mye av. Etter at hun flyttet har hun blitt veldig glemsk, deprimert, og føler seg veldig alene, gråter mye. Hun har fått 2 "nye" venninner der hun bor nå, men i det siste vil hun ikke, (eller orker ikke) engang å gå eller ta imot besøk av disse. Hun har begynt å isolere seg. Hun bebreider oss, spesielt meg, for ikke å besøke henne ofte nok. Jeg har snakket med hjemmesykepleier omm dette, og de er enig at hun har forandret seg. Hun bruker en del medisiner (har har hjerteinfarkt og har angina + kronisk astmabronkitt)I tillegg bruker hun en del Paralgin Forte og får tildelt 7 stk. 5 mg.valium i uken av hjemmesykepleier. Hun uttrykker ofte at hun ikke vil leve lenger, og har også antydet hvordan det går an å gjøre slutt på livet selv. Dette synes jeg er meget trist, og har tenkt at hun kanskje kunne bli utredet på Ullevål. Kanskje hun får feil medisiner? Jeg har snakket med legen hennes om dette, men hun bare "blåser" av det, og sier at mor er gammel og hun kan ikke forvente å ha et like godt liv lenger. Jeg synes det er overfladisk.

Har dere noen løsning eller forslag til hva jeg kan gjøre Hun har tapt også tapt seg flere kilo, og spiser svært dårlig.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes jeg ville svare deg, da min mor opplevet omtent det samme for noen år siden. Hun er død nå, ble 92 år.Unsersøk om det er indre problemer ved hjemmet.Gå til hennes lege og fortell hvorfor hun vandtrives. Er sikker på at hun er like klar i hodet som vi andre. Kansje det er noen som er vemmelige mot henne, det vil hun nok ikke fortelle sine pårørenede.Det sjedde med min mor, derfor vil jeg svare deg.Lykke til hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Rita Øksengård, Lege

Kjære bjorgbaa,

Oftest er det ikke til den kronologiske alder som er avgjørende når det gjelder slike problemer som du antyder at din mor nå har. Siden du også nevner at hun er en vital dame, synes jeg absolutt det er helt på sin plass at hun blir utredet for dette hos lege. Hennes plager kan muligens skyldes flere årsaker og man bør blant annet undersøke på både fysisk sykdom, depresjon og begynnede demens. Pårørendes observasjoner angående endring i din mors fysiske og psykiske helse er også vikig å ta med i betraktnig , og jeg vil anbefale at du eller en annen som kjenner henne godt følger med til legeundersøkelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære bjorgbaa,

Oftest er det ikke til den kronologiske alder som er avgjørende når det gjelder slike problemer som du antyder at din mor nå har. Siden du også nevner at hun er en vital dame, synes jeg absolutt det er helt på sin plass at hun blir utredet for dette hos lege. Hennes plager kan muligens skyldes flere årsaker og man bør blant annet undersøke på både fysisk sykdom, depresjon og begynnede demens. Pårørendes observasjoner angående endring i din mors fysiske og psykiske helse er også vikig å ta med i betraktnig , og jeg vil anbefale at du eller en annen som kjenner henne godt følger med til legeundersøkelsen.

Takk for svar.

Jeg har vært med min mor til hennes lege ved flere anledninger. Vi har også tatt opp dette problemet (vedr. depresjon,glemsomhet) Hun har foretatt en skriftlig "test" på mor for å sjekke ut om hun er deprimert, men mener alså at mor bare er gammel, og vil ikke endre medisineringen. Mor har også bedt om en henvisning til Hukommelsesklinikken på Ullevål Sykehus, men det vil hun ikke skrive ut. Hun hadde ringt hjemmesykepleien og lurte på om det var de som hadde "funnet på dette". Jeg synes vi stanger hodet mot veggen. Må mor ha henvisning fra lege til Hukommelsesklinikken? Da må vi i såfall gå til en ny lege - som ikke kjenner henne.

Hilsen bjorgbaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Rita Øksengård, Lege

Takk for svar.

Jeg har vært med min mor til hennes lege ved flere anledninger. Vi har også tatt opp dette problemet (vedr. depresjon,glemsomhet) Hun har foretatt en skriftlig "test" på mor for å sjekke ut om hun er deprimert, men mener alså at mor bare er gammel, og vil ikke endre medisineringen. Mor har også bedt om en henvisning til Hukommelsesklinikken på Ullevål Sykehus, men det vil hun ikke skrive ut. Hun hadde ringt hjemmesykepleien og lurte på om det var de som hadde "funnet på dette". Jeg synes vi stanger hodet mot veggen. Må mor ha henvisning fra lege til Hukommelsesklinikken? Da må vi i såfall gå til en ny lege - som ikke kjenner henne.

Hilsen bjorgbaa

Kjære bjorgbaa,

Det er nok et krav at man må ha henvisning fra lege for å bli utredet ved Hukommelsesklinikken, Ullevål sykehus. Det beste er selvfølgelig at den legen som kjenner vedkommende henviser, da det er svært nyttig å få relevante medisinske og sosiale opplysninger også fra legen. Enhver henvisning blir vurdert av et inntaksteam. Hukommelsesklinikkens hovedoppgave er å utrede, eventuelt diagnostisere og gi råd om videre behandling av pasienter med demenssykdommer. Derfor blir det som regel henvisende lege som har hånd om den videre oppfølgningen. Imidelertid kan enhver lege henvise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...