Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en ung kvinne på 28 år. Frem til for ca 1-2 år siden har jeg ikke vært plaget med eksemer eller allergier. Nå har jeg fått eksem rundt nese, munn og hake. Dette har etterhvert blitt nokså omfattende synes jeg. En eller to ganger tidligere har jeg hatt dette i litt mindre omfang og da har det gått over ved bruk av reseptfri kortison krem.

Denne gangen har det vart i flere måneder. Jeg prøvde først hydrokortison i foreskrevet periode. Deretter har jeg prøvd Locoid. Dette har heller ikke hjulpet, men gjorde det litt bedre, spesielt i starten. Jeg føler at det stadig dukker opp nye små "kviser" som klør og etterhvert tørker ut og blir til sår tørr hud. Nå prøver jeg å bruke mest fete kremer og litt kortison.

Skal på ferie til Thailand i 17 dager. Vil solen virke positivt på min tilstand?

Ev. hvilke salver kan jeg bruke i den perioden hvor jeg eksponerer huden for sol (ikke hydrokortison??).

Rekker dessverre ikke å komme meg til noen spesialist før avreise.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15049-eksem-i-ansiktet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære miu

Siden det dukker opp "kviser" i eksemet ditt er det mulig at det er en tilleggsinfeksjon i huden og da vil ikke kortisonkrem alene hjelpe. Da er det lurt å bruke en desinfiserende krem i tillegg til kortison, f.eks. Brulidin som du får uten resept på apoteket. Det kan også tenkes at du bruker for fet fuktighetskrem, prøv å finne en som gir fuktighet, men ikke er så fet. Spør på apoteket.

Huden din vil sikkert bli bedre når du kommer i solen, bruk en god solkrem som også gir fuktighet. De første dagene, før du er blitt bedre, kan du godt bruke kortison om kvelden, men ikke om morgenen før du skal ut i solen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15049-eksem-i-ansiktet/#findComment-71371
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...