Gå til innhold

Medisin forvirring


Gjest student_UK

Anbefalte innlegg

Gjest student_UK

Jeg studerer i storbritania, og har slitt med depresjoner i aarevis. Psykiateren min her borte har satt meg paa fluoxetin, mens psykaiteren min i norge mener jeg boer vaere paa aurorix siden jeg er i det atypiske sjiktet. Blir vedlig forvirret av dette her.

1)Hva blir aurorix kalt her borte? (zoloft blir kalt sertraline, prozac blir kalt fluoxetin bla.)

2) er fluoxetin likeverdig med aurorix med behandling av atypisk depresjon?

3)Hvor lang tid skal man gi en medisin foer man gir opp og proever en ny?

Setter veldig pris paa svar, da jeg ikke vet hvem jeg skal stole paa. Har jo gaatt hos psykiateren i storbritania lengst, og proevd remeron, zoloft og effexor fra foer, men han norske var saa klar i talen sin...

paa forhaand takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest en annen

1) Virkestoffet i Aurorix er moclobemid(e). Hvis du nevner dette for din engelske psykiater vil han vite hva du sikter til. Sertralin og fluoxetin er likeledes navnene på virkestoffene i medisinen, Zoloft er f.eks. bare et merkenavn, og disse navnene kan variere fra land til land.

2) Etter min meninge vet man ikke nok om dette til å kunne svare med et bastant ja eller nei. Mange vil nok forsøke en SSRI, som fluoxetin, først og så kanskje gå over til Aurorix (MAOA) hvis dette ikke fører frem.

3) Man bør gi en medisin tre-fire uker uten virkning før man vurderer tiltak mot dette. Disse tiltakene kan bestå i a) øke dosen av medisinen, B) skifte til en annen medisin eller c) gi tillegg av annen medisin. Man bør også måle konsentrasjonen av medisinen i blodet mht. doseøkning.

Det er ikke så godt å si hvem du skal stole på her. Var jeg deg ville jeg gitt fluoxetin en sjanse, men hvis denne ikke virker til tross for adekvat konsentrasjon i blodet, kan det være vred å forsøke Aurorix.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest student_UK

1) Virkestoffet i Aurorix er moclobemid(e). Hvis du nevner dette for din engelske psykiater vil han vite hva du sikter til. Sertralin og fluoxetin er likeledes navnene på virkestoffene i medisinen, Zoloft er f.eks. bare et merkenavn, og disse navnene kan variere fra land til land.

2) Etter min meninge vet man ikke nok om dette til å kunne svare med et bastant ja eller nei. Mange vil nok forsøke en SSRI, som fluoxetin, først og så kanskje gå over til Aurorix (MAOA) hvis dette ikke fører frem.

3) Man bør gi en medisin tre-fire uker uten virkning før man vurderer tiltak mot dette. Disse tiltakene kan bestå i a) øke dosen av medisinen, B) skifte til en annen medisin eller c) gi tillegg av annen medisin. Man bør også måle konsentrasjonen av medisinen i blodet mht. doseøkning.

Det er ikke så godt å si hvem du skal stole på her. Var jeg deg ville jeg gitt fluoxetin en sjanse, men hvis denne ikke virker til tross for adekvat konsentrasjon i blodet, kan det være vred å forsøke Aurorix.

tusen takk for svar. hjalp veldig paa forvirringen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...