Gå til innhold

Mbd, AD/HD ADD


Shahzad

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skriver på veiene av min bror. Jeg er en med. stud på 2. året som dessverre ikke har tilstrekkelig med kunnskaper for å hjelpe han. Han er 20 år, byttet yrkes faglig retning 3 ganger etter grunnskole og dette er symptomene hans:

Uorganisert, strukturløs, stadige utsettinger av ting, ukonsentrert, mangler egen innsikt, dårlig selvbilde, elendige karakterer, klarer ikke å ta hard og kravsom disiplinering, oppdragelse, grensesettinger, vansker med all skole arbeid, teori, litteratur. useriøs, ved avanserte oppgaver gir han meget fort opp når han ikke støttes.

Han er verken hyperaktiv eller impulsiv, og derfor antar jeg at han neppe vil kunne få utredningen Mbd.

Det jeg ville vite er om ritalin er løsningen, selv om han ikke ”oppfyller” psykiaterens kriterier for å kvalifisere til en Mbd diagnose?

Hva med Straterra (atomoxitene)?

Han lider også av eksem og når han blir mentalt "overbelastet" initiere han å klø, noe han mottar Atarax for, disse har en krafset i seg ifra fødselen til i dag, i en trappetrinn skala (reduksjon hvert år. idag er dosen 1 pille pr kveld). Kan dette være en avgjørende faktor og ikke minst en hemning i hans konsentrasjons utvikling?

Jeg har klart å forhindre narkotika bruk hos han til i dag, men hans vennekrets er av et slikt kaliber, som neppe profiterer han, og min bekymring vokser stadig, år for år.

Finnes det alternative behandlingsformer uten kjemiske tilsetninger?

Ps har ikke vært til en psykiater enda, men skal dra i løpet av juli.

Meget mottakelig for all hjelp.

Hilsen en fortvilet bror

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest en annen

Nei, Ritalin er ikke løsningen. Ut fra det du sier om din bror er det ikke mulig å si om han har noen psykiatrisk diagnose eller ei. Det er mulig å være sløv og surrete uten at det er sykelig, men det kan selvsagt også ligge andre ting til grunn, som en personlighetsforstyrrelse.

Jeg vil uansett råde deg til å ikke bekymre deg mer om dette en din bror gjør. Til syvende og sist er det bare han som kan gjøre noe med dette, og da må han være motivert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicksie

Det er fint å høre om personer som bryr seg om sine pårørerende!! Innlegget ditt virker gjennomreflektert. Tenker i retning av mulig ADD, nevrologisk lidelse uten yperaktivitet, kombinert med psykososiale følger (lav selvtiilit, liten egeninnsikt osv.). For oppfølging trenger din bror først en utredning. Da må han først innom allmennlegen for å få en henvisning videre (men det vet du sikkert alt om ). Ettter en utredning vil det være naturlig å så snakke tiltak, slik du gjør. Dine tiltak er medisiner og å bry seg. Hvilke medisiner som ev. er riktige for din bror, vil trolig (forhåpentlig) en utredning kunne vise. Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest syple

Man kan jo ha "bare" ADD. Trur at medisiner som brukes mot AD/HD også kan fungere for ADD. Det kunne vel være verd et forsøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anouschka78

Hei, Shahzad!

Det kan være mange ting, men også ADD eller ADHD. Jeg har ADHD uten synlig hyperaktivitet. Han har mange nok symptomer til en utredning. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Som legestudent kan du jo lære deg først som sist at det ikke heter mbd.

Hei

Jeg takker alle for deres initiativ og de humanetiske verdier og prinsipper, som skiller mennesker ifra andre ordninger i naturen ved å tilby ethvert menneske en hjelpende hånd, og ikke minst for dem som har skildret sine personlige opplevelser. Dette forenkler mitt forhold/bånd til min bror og den videre oppfølgningen, der jeg, min bror og fast legen skal eventuelt henvende oss til en spesialist og undersøke/drøfte alternativene.

Til følgende skribent:

adhd er navnet (2004.06.20 22:55)

Må jeg be omforlatelse, for min ignoranse og mitt utdaterte ordforråd.

Og ber om at du, har noe sympati og medlidenhet for denne terminologiske error!

Til dem med både offentlig stilt diagnose ADD og ADHD, og dem uten kan jeg ikke bare avslutte dette innlegget og konkludere med at jeg ”har” innsikt i hvordan dere har det, dette ville vært en hvit løgn, men jeg respekterer dere for deres mot, tålmodighet og bekjempelses kraft, fordi å finne den harmoniske likevekte, har dessverre ikke min bror funnet, enda…

Mvh

Shahzad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...