Gjest mann55 Skrevet 20. juni 2004 Del Skrevet 20. juni 2004 Jeg har atrieflimmer ca 4-5 ganger i året - varighet ca 24 timer av gangen. Går over av seg selv. Har ingen spesielle problemer, bortsett fra selve ubehaget. Mener at det hele kommer av angst som jeg har slitt med en del år. Tar i perioder Seroxat pga angsten, men har fra lege tidligere fått Selo-zok for å dempe/forkorte varigheten av flimmer. Er Selo-zok å anbefale ved atrieflimmer,og er det noe problem med å bruke disse to medikamentene samtidig? Innebærer det noen ekstra problemer ved flytur hvis jeg har atrieflimmer? Hilsen mann55 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/150523-atrieflimmer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer Skrevet 23. juni 2004 Del Skrevet 23. juni 2004 Svar til mann55. Jeg regner med at du har fått undersøkt ditt hjerte såpass grundig at det ikke er holdepunkt for reell, strukturell hjertesykdom. Tilstanden "lone fibrillation", som ganske enkelt betyr atrieflimmer uten annen foreliggende hjertesykdom, er et ganske utbredt problem. Man er i de senere år blitt klar over at mange personer med slik flimmer (kalles også intermitterende eller paroxysmal atrieflimmer) i ganske stor grad har korte perioder med samme rytmeforstyrrelse uten at de merker det, og således bør ha en forebyggende behandling med et "blodfortynnende" medikament. Imidlertid vil enkelte være skråsikre på at de merker sin atrieflimmer umiddelbart, og at slike kortperioder med flimmer uten at de merker den, er utelukket. Hvis du har det på den måten, og det bare er 4-5 ganger i året det forekommer, vil situasjonen i din alder være akseptabel som den nå blir behandlet. Selozok er en betablokker som til en viss grad reduserer pulsen så lenge flimmer består, men har ingen forebyggende effekt mot at flimmer skal oppstå. Det finnes andre medikamementer som har en viss forebyggende effekt, og som også kan få et flimmeranfall til å opphøre hvis man tar medikamentet, eventuelt bare ved anfall. Hvis dine anfall varer ut over 24 timer er det ønskelig at du oppsøker et sykehus som evt. kan få rytmen til å normaliseres (enten medikamentelt eller ved hjelp av elektrisk defibrillering). Dette må imidlertid skje innen maks. 48 timer etter at flimmer oppsto. Skal man gjøre det senere må man først bruke blodfortynnende medisiner i noen uker. I endel tilfeller anbefaler vi å bruke acetyl-salicylsyre (f.eks. Albyl, Novid, etc.) som fast medisin hos personer med intermitterende atrieflimmer. Ta det opp med din lege. Det høres ut som om du foreløpig takler din rytmeforstyrrelse på en grei måte. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/150523-atrieflimmer/#findComment-962350 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.