Gå til innhold

Hva er et overgrep?


Gjest er det?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Etter mitt syn er det alltid et overgrep å presse noen fysisk og / eller psykisk til sex. Alvorlighetsgraden vil selvsagt variere. Likeledes konsekvensene for den utsatte.

Om det i juridisk forstand vil bli regnet som et overgrep er en annen sak. Her kommer det inn momenter som:

Hvor kraftig press.

Aldersforskjell.

Relasjon mellom partene. (Er det en lærer, sjef, behandler eller annen person man står i et avhengighetsforhold til.)

Reell mulighet til å stå imot presset. Var man for utslitt, ruset, syk el.l. til å orke å stå imot presset. Eller var man på annen måte klart underlegen.

Det er altså stor forskjell på om en mann på 48 kjører en 16-åring i senk til hun gir etter. Eller når en jevnaldrene kjæreste maser seg til sin vilje. Det siste vil nok mange karakterisere som overtramp heller enn overgrep.

Krenkende er det uansett. Hvor dypt man føler seg krenket vil selvsagt være individuelt.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest er det?

Det avhenger helt av hva dette presset består i (hvorvidt/hvilke trussler det innebærer).

Hvis du fysisk holder deg foran underlivet og han spør vil du ikke? og han sier prøv å slappe av og du gir etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FiaGunn

Hvis du fysisk holder deg foran underlivet og han spør vil du ikke? og han sier prøv å slappe av og du gir etter.

hvis hun ikke vil så forstår jeg ikek hvorfor han skal presse, er det noe godt for ham da å vite at hun egentlig ikek vil, blir det noen tilfredstillelse av det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en annen

Hvis du fysisk holder deg foran underlivet og han spør vil du ikke? og han sier prøv å slappe av og du gir etter.

Det kommer an på omstendighetene. PieLill redegjør godt for dette i innlegget under her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest fiskern

Fiskern i Bodø til jenta på kaia: "Ska vi pule?"

Jenta: "Æ ville no egentlig ikkje, men nu har du pinadø overtalt mæ".

Saken din er nok langt fra et overgrep, men særlig følsomt fra hans side var det ikke.

Skal det ikke mere til enn at gutten sier slapp av, har du ikke signalisert tydelig nok at du ikke vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskern i Bodø til jenta på kaia: "Ska vi pule?"

Jenta: "Æ ville no egentlig ikkje, men nu har du pinadø overtalt mæ".

Saken din er nok langt fra et overgrep, men særlig følsomt fra hans side var det ikke.

Skal det ikke mere til enn at gutten sier slapp av, har du ikke signalisert tydelig nok at du ikke vil.

Hva er et overgrep?

Hvordan føles det at noen tråkker over ens grenser?

Hvorfor hadde han så mye makt?

Han gjorde det selv om hun ikke ville, og hvis hun sliter nå er det et tegn på at en del grenser er tråkket på.

Kjære fisker, det er nok ikke så enkelt som du fremstiller det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du fysisk holder deg foran underlivet og han spør vil du ikke? og han sier prøv å slappe av og du gir etter.

Hva synes du selv at dette er?

Det er viktig at du stoler på din egen erfaring og dømmekraft. Det er du som var til stedet å opplevde det. Det var ble overkjørt. Det er du som sitter igjen med vonde følelser etterpå. Du har rett til å gi hendelsen/handlingen det navnet du kjenner er riktig.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskern i Bodø til jenta på kaia: "Ska vi pule?"

Jenta: "Æ ville no egentlig ikkje, men nu har du pinadø overtalt mæ".

Saken din er nok langt fra et overgrep, men særlig følsomt fra hans side var det ikke.

Skal det ikke mere til enn at gutten sier slapp av, har du ikke signalisert tydelig nok at du ikke vil.

Hvis noen tydelig signaliserer en grense og du går til angrep på denne grensen, har du allerede begått en krenkelse. Uavhengig av om vedkommende klarer å opprettholde sin grense overfor deg eller ikke.

Grenser er til for å respekteres, ikke bagatelliseres.

Ikke alle greier å hevde sine grenser like sterkt i alle situasjoner. Sex er et område der mange unge jenter er lette å presse. Samtidig er de enormt sårbare. Bare fordi noen er lette å presse, gjør det ikke mer riktig å manipulere seg til ting som er krenkende for jenta.

Tvert imot: På områder der en person har svake grenser, har omverdenen et særlig ansvar for å trø varsomt. Hvor mye mer i en intim relasjon med noen du påstår du er glad i. Å utnytte at noen er glad i deg til å tilrøve deg sex er noe av det simpleste som finnes. Jeg ser på dette som et overgrep, om ikke i juridisk forstand.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er et overgrep?

Hvordan føles det at noen tråkker over ens grenser?

Hvorfor hadde han så mye makt?

Han gjorde det selv om hun ikke ville, og hvis hun sliter nå er det et tegn på at en del grenser er tråkket på.

Kjære fisker, det er nok ikke så enkelt som du fremstiller det!

Det er alltid viktig å respektere en annens grenser.

Det er også viktig å ta konsekvensene av sine handlinger. Dersom man i en relasjon med en jevnbyrdig opptrer på en måte som er egnet til å gi inntrykk av at man ønsker sex, så vil ikke det at man evt. angrer etterpå gjøre det som skjedde til et overgrep.

Hvordan den aktuelle situasjonen var her, synes jeg ikke vi har grunnlag for å vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest er det?

Hva synes du selv at dette er?

Det er viktig at du stoler på din egen erfaring og dømmekraft. Det er du som var til stedet å opplevde det. Det var ble overkjørt. Det er du som sitter igjen med vonde følelser etterpå. Du har rett til å gi hendelsen/handlingen det navnet du kjenner er riktig.

mvh

Jeg har vært utsatt for overgrep tidligere (beføling på bussen i underlivet). Greide ikke reagere den gangen. Fikk sjokk. Satt innerst og turde ikke gå forbi han og ut. Gikk på ungdomsskolen. Har ikke lært å sette skikkelige grenser for meg selv på grunn av dominerende foreldre og en mor som sa at jeg måtte være snill og føyelig mot gutta. Jeg sa til han i ettertid: din jævel du har brukt meg. Han mente at jeg ville. Var redd og turde ikke stå imot, da jeg er redd for menn. Hadde også selvforakt fordi jeg ikke hadde noe særlig erfaring med menn tidligere. Følte at det var noe galt med meg. Fikk psykiske problemer i ettertid og gikk til en psykolog. Det var nok neppe bare på grunn av dette, men feil sosial læring fra foreldrene mine/omsorgssvikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest psykisk trening

Såvidt jeg skjønner av innleggene nedenfor sliter du med to ting:

- du føler deg overkjørt

- du er redd at du sett utenfra ikke forsvarte deg godt nok, og at folk derfor kan tenke "da kan hun jo ikke klage" - et dobbelt overgrep.

Det er veldig mange overgrep som ikke faller inn under det straffbare -hold fast ved din egen oppfatning!

Hvis jeg var deg, ville jeg jobbe mye med å lære bedre psykisk selvforsvar. Det kan læres, akkurat som man kan forbedre andre ferdigheter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært utsatt for overgrep tidligere (beføling på bussen i underlivet). Greide ikke reagere den gangen. Fikk sjokk. Satt innerst og turde ikke gå forbi han og ut. Gikk på ungdomsskolen. Har ikke lært å sette skikkelige grenser for meg selv på grunn av dominerende foreldre og en mor som sa at jeg måtte være snill og føyelig mot gutta. Jeg sa til han i ettertid: din jævel du har brukt meg. Han mente at jeg ville. Var redd og turde ikke stå imot, da jeg er redd for menn. Hadde også selvforakt fordi jeg ikke hadde noe særlig erfaring med menn tidligere. Følte at det var noe galt med meg. Fikk psykiske problemer i ettertid og gikk til en psykolog. Det var nok neppe bare på grunn av dette, men feil sosial læring fra foreldrene mine/omsorgssvikt.

Slik du beskriver hendelsen virker det på meg som han hadde alle muligheter til å skjønne at han kjørte over deg. Han utnyttet at du ikke var sterk nok til å hevde dine grenser.

Hva mener du selv at han gjorde? Mener du at dette var et overgrep? Hva kjennes det for som deg? Du kan stole på din engen opplevelse.

Har du forsatt problemer med å sette grenser? Hvis du har det kunne kanskje psykomotorisk fysioterapi være en idé?

Det er ikke noe merkelig om du har problemer med grensesetting med de erfaringene du har.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest er det?

Såvidt jeg skjønner av innleggene nedenfor sliter du med to ting:

- du føler deg overkjørt

- du er redd at du sett utenfra ikke forsvarte deg godt nok, og at folk derfor kan tenke "da kan hun jo ikke klage" - et dobbelt overgrep.

Det er veldig mange overgrep som ikke faller inn under det straffbare -hold fast ved din egen oppfatning!

Hvis jeg var deg, ville jeg jobbe mye med å lære bedre psykisk selvforsvar. Det kan læres, akkurat som man kan forbedre andre ferdigheter!

Hvordan kan jeg lære det? Takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest er det?

Slik du beskriver hendelsen virker det på meg som han hadde alle muligheter til å skjønne at han kjørte over deg. Han utnyttet at du ikke var sterk nok til å hevde dine grenser.

Hva mener du selv at han gjorde? Mener du at dette var et overgrep? Hva kjennes det for som deg? Du kan stole på din engen opplevelse.

Har du forsatt problemer med å sette grenser? Hvis du har det kunne kanskje psykomotorisk fysioterapi være en idé?

Det er ikke noe merkelig om du har problemer med grensesetting med de erfaringene du har.

mvh

Ja, jeg følte meg presset og var redd. Sex skal jo være noe positivt ikke noe negativt. Har ikke hatt sex siden for å si det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg følte meg presset og var redd. Sex skal jo være noe positivt ikke noe negativt. Har ikke hatt sex siden for å si det slik.

Tror du du kunne ha nytte av å gå til psykomotorisk fysioterapeut?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest er det?

Tror du du kunne ha nytte av å gå til psykomotorisk fysioterapeut?

mvh

Ja, skal diskutere det med psykologen min. Takk for alle svar! Føler ikke at jeg eier min egen kropp. Synes kvinners seksualitet ofte blir definert gjennom mannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, skal diskutere det med psykologen min. Takk for alle svar! Føler ikke at jeg eier min egen kropp. Synes kvinners seksualitet ofte blir definert gjennom mannen.

En del menn er slik, men heldigvis ikke alle.

Ut fra det du beskriver tror jeg du kan få mye glede av psykomotorisk fysioterapi.

Håper du etter hvert får det bedre på disse områdene.

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest psykisk trening

Såvidt jeg skjønner av innleggene nedenfor sliter du med to ting:

- du føler deg overkjørt

- du er redd at du sett utenfra ikke forsvarte deg godt nok, og at folk derfor kan tenke "da kan hun jo ikke klage" - et dobbelt overgrep.

Det er veldig mange overgrep som ikke faller inn under det straffbare -hold fast ved din egen oppfatning!

Hvis jeg var deg, ville jeg jobbe mye med å lære bedre psykisk selvforsvar. Det kan læres, akkurat som man kan forbedre andre ferdigheter!

Jeg er enig med de andre her inne. Det er ikke rart at du strever med dette med den bakgrunnen du har. Psykomotorisk trening kan hjelpe.

Vil også si at en flink psykolog skal kunne hjelpe deg mye med dette. Husk bare at det kan ta noe tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...