Gå til innhold

Midd/lufting/risting..

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest gladmor

Midden trives godt ved høye temperaturer, gjerne 25 eller mer, om jeg ikke husker helt feil.

Om morgenen bør ikke senga dekkes til, derimot ta teppe langt ned på senga- slik at madrassen blir kald. Rer du pent opp bevares temperaturen bedre, og midden trives bedre....

Midden overlever ikke temperaturer over 60 C, så alt sengtøy kan vaskes ved den temp eller over.

Midden overlever heller ikke kulde over lang tid. Så jeg fryser ned sengetøy (dyne, pute etc) når vi reiser vekk. 2 døgn i fryseren og midden er død.

Jeg lufter sengetøy ofte, poenget er å få fjernet hudavfall- som er maten til midden. Likeledes avfallet til midden- som er det allergikeren reagerer på. Samtidig tenker jeg at temperaturen blir lavere i dyna etc. Igjen er poenget å ha lavest mulig temp- slik at midden ikke kan formeres. Annen sak er at døde/løse midd "ramler av". Det er dessuten også lurt å ha sengetøy ute ved frost vinterstid. Og så riste sengetøyet etter noen timer ute. Og midden klarer forhåpentligvis ikke holde seg så godt fast siden den er svekket ved kulde...

Støvsuger i tillegg madrassene hver 14. dag for å fjerne hudavfall og evt døde midd.

I tillegg til det over har vi kjøpt spesialtrekk til å ha over hans madrass, pute og dyne. Trekk som midden ikke kan komme igjennom, Og som er under det vanlige sengetøyet.

Min sønn er helt bra etter tiltakene her i huset. Vi trenger ikke bruke noen form for medisin. Dette til tross for påvist middallergi.

:-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/150561-middluftingristing/#findComment-960363
Del på andre sider

Midden trives godt ved høye temperaturer, gjerne 25 eller mer, om jeg ikke husker helt feil.

Om morgenen bør ikke senga dekkes til, derimot ta teppe langt ned på senga- slik at madrassen blir kald. Rer du pent opp bevares temperaturen bedre, og midden trives bedre....

Midden overlever ikke temperaturer over 60 C, så alt sengtøy kan vaskes ved den temp eller over.

Midden overlever heller ikke kulde over lang tid. Så jeg fryser ned sengetøy (dyne, pute etc) når vi reiser vekk. 2 døgn i fryseren og midden er død.

Jeg lufter sengetøy ofte, poenget er å få fjernet hudavfall- som er maten til midden. Likeledes avfallet til midden- som er det allergikeren reagerer på. Samtidig tenker jeg at temperaturen blir lavere i dyna etc. Igjen er poenget å ha lavest mulig temp- slik at midden ikke kan formeres. Annen sak er at døde/løse midd "ramler av". Det er dessuten også lurt å ha sengetøy ute ved frost vinterstid. Og så riste sengetøyet etter noen timer ute. Og midden klarer forhåpentligvis ikke holde seg så godt fast siden den er svekket ved kulde...

Støvsuger i tillegg madrassene hver 14. dag for å fjerne hudavfall og evt døde midd.

I tillegg til det over har vi kjøpt spesialtrekk til å ha over hans madrass, pute og dyne. Trekk som midden ikke kan komme igjennom, Og som er under det vanlige sengetøyet.

Min sønn er helt bra etter tiltakene her i huset. Vi trenger ikke bruke noen form for medisin. Dette til tross for påvist middallergi.

:-)

Tusen takk for svar!

Skal kjøle ned sengetøy så mye som mulig, lufte og riste altså! Og ikke re opp senga - som jeg gjør... :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/150561-middluftingristing/#findComment-960371
Del på andre sider

Og hvor skal man riste det? Alle stedene jeg har bodd står det tydelig i husordensreglene at det er forbudt å gjøre det ut av vinduene eller veranda. Og aldri har jeg sett noen gjøre det heller ;o)

Jeg rister det (tepper og sånt..) PÅ veranda!! Slik at jeg bare må støvsuge på verandagulvet... Men vi får heller ikke lov å riste det utenfor veranda eller henge opp sengetøy - men jeg tenker som så at på min veranda må jeg vel få lov...?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/150561-middluftingristing/#findComment-960725
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...