anett Skrevet 20. juni 2004 Skrevet 20. juni 2004 Jeg har MS (13 år). Har nå økende "lynnedslag" i ve.skulder og litt over høyre midje. Hopper til og opp i et hyl, dermed ser alle rart på meg. Har vært plaget med dette tidl. også men ikke på 1 1/2 år. Har nå ett ekstremt stort søvnbehov, kl. 13.30, er det sovetid. Klarer ikke prate sikkelig, bena skjelver hvis jeg ikke får sove. Rart at samboer og barn holder ut med meg! Har brukt Sarotex, Lioresal, Largactil,Neurontin og Somadril. Alt dette pga. store smerter i ryggen, nevrologen mener det kan være myalgier, tror ikke det selv. Jeg har spasmer i fingrer og i ve. munnvik når jeg er utmatta også andre ganger. Teiper da fingrene i sammen for å få litt "fred". Jeg hvet hva spasmer er. Alt dette har jeg fortalt til den nevrologen jeg går til. Somadril får jeg ikke utskrevet av turnuskandidat da jeg har brukt det for lenge. Effekten av den var endel bedre enn Paracet er.Fastlegen min i perm. Har brukt Somadril i mange år. Har vært uten nå i 3 mnd. bruker i stede 2 x 4 Paracet pr. dag. Ikke så stor hjelp i, men noe. Neurontin hjalp godt, ble bare VELDIG glemsk. Hva gjør jeg? Ikke får jeg sikkelig svar fra sykehus, "tigge" etter Somadril gjør jeg ikke. Dyrke planter i hagen, som enkelte MS-pasienter gjør, Ikke min stil, men. Skal jeg være mere krevende? Noe jeg ikke har for vane å være, ønsker ikke å "plage" noen. Neste kontroll om 3 mnd.Beklager at dette ble veldig mye på en gang, men blir snart gal av dette. 0 Siter
Dorthe Skrevet 20. juni 2004 Skrevet 20. juni 2004 Har du prøvd Rivotril? Jeg har hatt god effekt av dem i flere år nå, mindre spasmer og nesten ikke nervesmerter. Spiser ikke så stor dose 1,5 mg om kvelden. Jeg har prøvd Neurontin som jeg synes hadde en motbydelig effekt dvs jeg ble helt tom i hodet. Jeg har også prøvd Lioresal og Baklofen som ga noe effekt men ikke så god som Rivotrilen. Dessuten spiser jeg 2 Somadril hver kveld og dette holder meg smertefri hele døgnet. Eller så kommer Marinol antagelig på markedet om ikke lenge, i hvert fall for forsøk. Jeg har ikke MS altså, så jeg er ikke noen ekspert på det ) 0 Siter
anett Skrevet 21. juni 2004 Forfatter Skrevet 21. juni 2004 Har du prøvd Rivotril? Jeg har hatt god effekt av dem i flere år nå, mindre spasmer og nesten ikke nervesmerter. Spiser ikke så stor dose 1,5 mg om kvelden. Jeg har prøvd Neurontin som jeg synes hadde en motbydelig effekt dvs jeg ble helt tom i hodet. Jeg har også prøvd Lioresal og Baklofen som ga noe effekt men ikke så god som Rivotrilen. Dessuten spiser jeg 2 Somadril hver kveld og dette holder meg smertefri hele døgnet. Eller så kommer Marinol antagelig på markedet om ikke lenge, i hvert fall for forsøk. Jeg har ikke MS altså, så jeg er ikke noen ekspert på det ) Takk Dorthe, skal høre med turnuskandidat ang. Rivotril. Sikker et godt tips! PS. Hva er Marinol, vet du det? Mvh anett 0 Siter
Dorthe Skrevet 21. juni 2004 Skrevet 21. juni 2004 Takk Dorthe, skal høre med turnuskandidat ang. Rivotril. Sikker et godt tips! PS. Hva er Marinol, vet du det? Mvh anett Marinol er cannabis i pilleform som er mye brukt i USA og i endel andre land. Kan virke veldig bra ved nervesmerter og spasmer. 0 Siter
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 22. juni 2004 Skrevet 22. juni 2004 Synes det er rimelig at nevrologen på sykehuset snakker med fastlegen/turnuskandidaten om hvordan dere skal forholde dere til medisinene. Skjønner ar det er uholdbart for deg å stadig føle deg som en "tigger" når du ber om Somadril. I ditt tilfelle synes jeg det er rimelig at du får dette; særlig om du erfarer at den hjelper bedre og gir mindre trøtthet enn de andre medisinene. prøv å ring nevrologen på sykehuset. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.