Gå til innhold

Utslett i overgang lår/testikkel etter reise i Brasil

Anbefalte innlegg

Estragon1365380708

Under et ferieopphold i Brasil (Rio de Janeiro) fikk jeg et utslett i overgangen mellom øverst på lårene og testiklene. I begynnelsen var dette et tett samlet ganske mørkerødt utslett som var plassert øverst på lårene. Etterhvert ble det et utslett med litt større lysere røde flekker (ala myggestikk). Det har klødd litt men ikke intenst, men det har også vært noe kløe rundt endetarmsåpningen (noe det fortsatt er av og til).

Jeg gikk til en klinikk for seksuelt overførbare sykdommer her hjemme fordi det var et tilfelle av sex med ukjent partner (dog beskyttet sex) under oppholdet. En del prøver ble tatt, men jeg fikk forståelse for at dette ihvertfall ikke bar preg av å ligne på herpes. Sopp ble nevnt og prøver tatt. Jeg fikk en krem (daktacort) som jeg har benyttet som skal hjelpe mot sopp. Jeg føler ikke at denne har hjulpet veldig mye, men siden den har kløstillende ingredienser har den nok dempet den lille kløen som har vært. Nå har jeg smurt på denne salven tynt i 3-4 uker og tuben er tom. Jeg ble fortalt at hvis noen av prøvene som ble tatt var positive ville jeg få beskjed om dette innen 1-2 uker. Jeg har ikke hørt noen ting og antar derfor at alt er ok ihvertfall i forhold til prøvene. Etter prøvene på klinikken har jeg dog merket noen få små "hudfargede" knopper i dette området mellom øverst på lårene og testiklene. For meg ser det ut som de er en naturlig del av huden, men de er ca 1 mm brede og 1-2 mm høye. På meg ser det ut som det er en bitteliten hvit prikk på toppen av disse. Jeg har kun oppdaget 4 slike, og fordi jeg ikke har sett slike før på kroppen (selv om jeg skal innrømme at dette området på kroppen ikke er et sted jeg titter ofte) har jeg dratt disse 4 opp med pinsett. Det virker på meg som det er noe hvitt og halvt gjennomsiktig med litt hard konsistens inne i disse små knoppene. Det blør fra såret når jeg trekker de opp.

Kan dette være noe naturlig i huden, eller kan det f.eks. være en slags parasitt?

Jeg tror at mine lymfekjertler har vært litt hovne til tider i denne perioden, men kan ikke si at det har vært noe signifikant.

Utslettet har aldri vært direkte på kjønnsorganet. Det nærmeste det har vært er at en av disse knoppene satt i området ved begynnelsen på testikkelen. Stort sette ligger dette akkurat i overgang mellom øverst på lår og testikkel.

Jeg har ulike teorier selv på hva dette kan være kommet av. Enten kan det være noe som nå er borte og at det jeg ser er noe som er naturlig i huden, eller det kan komme av sex som nevnt over. En annen teori er at det er knyttet til et tilfelle av urenslighet. Ved et "nødstilfelle" på stranden en dag måtte jeg hoppe ut i vannet og urinere gjennom badeshortsen. Jeg har sannsynligvis ikke fått skylt denne godt nok etterpå, og jeg spaserte langt hjem til bostedet etterpå og kjente at jeg ble sår i området hvor utslettet straks etter kom til syne første gang. Kan det være en kombinasjon av sår, urin, sjøvann og svette som har forårsaket noe?

Jeg spiste også rødt kjøtt (ikke gjennomstekt biff) og nevner dette fordi jeg tenker at det kanskje også kan ha inneholdt parasitt.

Noen tips om hva dette kan være? Hva bør jeg gjøre? Behandling?

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Det er vanskelig å stille noe sikker diagnose på dine symptomer. Etter hva jeg forstår ble det antydet soppinfeksjon, men soppmidlet var uten noe overbevisende effekt. Dette taler i alle fall mot sopp. Din beskrivelse stemmer ikke noe særlig med bakterieinfeksjon, og heller ikke virus. Kan det være noe allergi?. Det er slett ikke uvanlig at under varme strøk, med mye svette og kanskje rengjøringsproblemer blir det utløst en slik tilstand. Det kunne være kanskje verdt å prøve med en betennelsesdempende salve, f. eks. hydrocortison. Jeg tror ikke at det å tisse i badebukse har noe med dine symptomer å gjøre, og neppe det å spise rødt kjøtt. Jeg ville være forsiktig med å "tukle" med de små knoppene. De kan godt være noe forstoppede talgkjertler, og hvis du klemmer ut innholdet er det store sjanser for at de blir forurenset med bakterier og da blir det værre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...