Gå til innhold

Snakker psykologer med hverandre om klientene?


Gjest litt_nervøs

Anbefalte innlegg

Gjest litt_nervøs

Jeg skal til en privatpraktiserende psykolog onsdag. Han jeg var til sist, en gammel mann, skremte meg. Han var veldig konfronterende, til tider sarkastisk, og jeg fikk nesten inntrykk av at han var en kvinnehater som stemplet meg som hysterisk. Jeg var der bare en gang, fordi jeg greide ikke mer etter denne første gangen og jeg ble enda mer nervøs og oppgitt, men jeg har etter det fått mye hjelp av min fastlege. Nå som jeg endelig tør prøve igjen, blir jeg redd. Hva om den nye også er sånn? Han er også en eldre mann, over 60. Jeg vil gjerne bli forstått også, selv om jeg er åpen for konfrontasjoner. Jeg tror ikke jeg er så spesiell at han gamle snakker om meg, det er ikke det jeg mener, men kan den nye snakke med den gamle hvis han finner ut at jeg har vært der? Jeg har mest lyst til å la være å si noe om det. Hva om han blir påvirket av det han forrige mente om meg? Hva om de er av samme oppfatning? Bør jeg la være å si noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest nicksie

Hva med å si at du har hos en behandler en gang, men at du følte det ble for mye konfrontering for deg? Da kan det kanskje hjelpe denne nye behandleren å forstå din tåleevne og det du trenger akkurat nå. Tror det er viktig å legge kortene åpne helt fra starten av, så det blir lettere å møtes og tone seg inn på hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bugge1365380662

Heisan! Skjønner godt du er litt nervøs. Først har du spenningen ved å skulle treffe enda en ny psykolog, også lurer du på toppen av alt om de har snakket sammen

.Var jeg deg ville jeg fortalt i den første timen at dette har du grudd deg for, og at en av grunnene er at du følte at kjemien ikke stemte sist du prøvde å oppsøke en psykolog, og at du er spent på om det blir annerledes nå.

Når jeg måtte avslutte terapien hos min første psykiater fikk han meg inn hos en god kollega/venn, som hadde det samme grunnsynet på psykiatri som ham.I begynnelsen stusset jeg på at det virket som om han ikke visste en døyt om meg, og jeg lurte på om ikke han hadde fått noe fra min forrige psykiater. Lurte på om han var en "slabbedask" som ikke satte seg inn i sykehistorien min, men turte ikke helt å konfrontere han med det heller. Siden har jeg forstått at han vil møte enhver ny pasient sånn mer eller mindre med blanke ark. På den måten kan det fungere litt som et sikkerhetsnett. Han ville sanse selv,kjenne etter,bli kjent med meg uten for mye som forstyrret.Og de kom frem til på "en prikk "den samme forståelsen av meg heldigvis.Så slapp jeg å bli helt forvirret.Så slik tenker han. Kan dessverre ikke fortelle deg hva som er vanlig praksis, hvis det er noe som kan kalles det.

Vil ønske deg lykke til med timen,og kanskje gi ham en time eller to før du avskriver ham. Plutselig kan kommunikasjonen gli lettere. Vennlig hilsen bugge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke legen i henvisningen spesifikt har skrevet at du tidligere har vært hos en psykolog og hvem, vil ikke den nye psykologen vite noe om det. Tviler på at legen skulle komme med en slik opplysning. Hva skulle nytten av det være?

Din "gamle" psykolog kan ikke uten videre gi ut opplysninge om deg til noen som helst, uten ditt samtykke. Han har taushetsplikt.

Om du føler for det kan du ta opp din negative erfaring med den forrige på et tidlig tidspunkt. Eller du kan begynne med det som du mener er de sentrale problemene du ønsker å jobbe med.

Håper dette blir en god erfaring, som gir deg hjelp til å komme videre.

Lykke til!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke legen i henvisningen spesifikt har skrevet at du tidligere har vært hos en psykolog og hvem, vil ikke den nye psykologen vite noe om det. Tviler på at legen skulle komme med en slik opplysning. Hva skulle nytten av det være?

Din "gamle" psykolog kan ikke uten videre gi ut opplysninge om deg til noen som helst, uten ditt samtykke. Han har taushetsplikt.

Om du føler for det kan du ta opp din negative erfaring med den forrige på et tidlig tidspunkt. Eller du kan begynne med det som du mener er de sentrale problemene du ønsker å jobbe med.

Håper dette blir en god erfaring, som gir deg hjelp til å komme videre.

Lykke til!

mvh

Kun en liten kommentar mht taushetsplikt; vår erfaring er at helsepersonell fritt utveksler informasjon seg i mellom uten å be om samtykke. Tror allikevel ikke at dette er aktuelt i dette tilfellet, men det kan være greit å være klar over at opplysninger flyter ganske raskt fra ett sted til ett annet innen systemet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun en liten kommentar mht taushetsplikt; vår erfaring er at helsepersonell fritt utveksler informasjon seg i mellom uten å be om samtykke. Tror allikevel ikke at dette er aktuelt i dette tilfellet, men det kan være greit å være klar over at opplysninger flyter ganske raskt fra ett sted til ett annet innen systemet...

Tror nok du har rett i det.

Ønsker man da at dette ikke skal skje, kan det være greit å spesifisere dette skriftlig.

Det kan jo selvsagt ofte være i pasientens interesse at det er kommunikasjon mellom de ulike behandlingsledd. Noen ganger blir folk frustrert over mangelen på kommunikasjon. Men ved f.eks. en feil diagnose kan en slik spredning av opplysninger være katastrofalt.

Jeg tror man trenger en debatt både internt og offentlig om hvordan dette gjøres. Ikke bare i helsevesnet, men også i skole og andre offentlige etater.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror nok du har rett i det.

Ønsker man da at dette ikke skal skje, kan det være greit å spesifisere dette skriftlig.

Det kan jo selvsagt ofte være i pasientens interesse at det er kommunikasjon mellom de ulike behandlingsledd. Noen ganger blir folk frustrert over mangelen på kommunikasjon. Men ved f.eks. en feil diagnose kan en slik spredning av opplysninger være katastrofalt.

Jeg tror man trenger en debatt både internt og offentlig om hvordan dette gjøres. Ikke bare i helsevesnet, men også i skole og andre offentlige etater.

mvh

Jeg synes det er svært frustrerende hvor mye uklarhet som hersker mht hvilke regler som gjelder rundt dette med taushetsplikt samt hvor slepphendt reglene praktiseres enkelte steder.

I forbindelse med praksis på bup fikk jeg og en studiekamerat tilgang på å lese en mengde journaler - også journaler til folk som forlengst hadde avsluttet behandlingen på bup. Ingen av pasientene ble hverken forespurt mht om dette var ok eller informert om at dette skjedde. Slike journaler er proppfulle med svært personlige opplysninger som de færreste ville ønske ble lest av flere enn det som strengt tatt var nødvendig.Vanskelig å se at dette kunne være i pasientenes interesse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er svært frustrerende hvor mye uklarhet som hersker mht hvilke regler som gjelder rundt dette med taushetsplikt samt hvor slepphendt reglene praktiseres enkelte steder.

I forbindelse med praksis på bup fikk jeg og en studiekamerat tilgang på å lese en mengde journaler - også journaler til folk som forlengst hadde avsluttet behandlingen på bup. Ingen av pasientene ble hverken forespurt mht om dette var ok eller informert om at dette skjedde. Slike journaler er proppfulle med svært personlige opplysninger som de færreste ville ønske ble lest av flere enn det som strengt tatt var nødvendig.Vanskelig å se at dette kunne være i pasientenes interesse...

Vi opplevde at skolen kontaktet barnehagen for å få opplysninger om et av våre barn, uten å kontakte oss først. Opplysninger som ville vært mest naturlig å få fra foreldrene.

Vi hadde da allerede på et skjema krysset nei på spørsmål om skolen fikk lov til å innhente opplysninger direkte fra helsestasjon og barnehage. Vi ønsker ingen kommunikasjon over hodene våre.

Barnehagen er helt OK, og ønsker ikke å være med på et slikt opplegg. Heldigvis.

Så hva skal vi gjøre? Bombardere avisene med leserinnlegg?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi opplevde at skolen kontaktet barnehagen for å få opplysninger om et av våre barn, uten å kontakte oss først. Opplysninger som ville vært mest naturlig å få fra foreldrene.

Vi hadde da allerede på et skjema krysset nei på spørsmål om skolen fikk lov til å innhente opplysninger direkte fra helsestasjon og barnehage. Vi ønsker ingen kommunikasjon over hodene våre.

Barnehagen er helt OK, og ønsker ikke å være med på et slikt opplegg. Heldigvis.

Så hva skal vi gjøre? Bombardere avisene med leserinnlegg?

mvh

Når situasjonen blir slik at jeg får avsluttet min utdannelse, så vurderer jeg å se nærmere på holdninger og kunnskap til taushetsplikt i PPT og skole. Men jeg har sånn ca 10 andre aktuelle temaer også...*s*

Jeg holdt forøvrig et innlegg for mitt kull på studiet om taushetsplikt, og da ble professoren stressa da han innså at han ikke hadde kjennskap til reglene i forvaltningsloven om taushetsplikt... Det forelå f.eks. ingen motforestillinger om fremstillinger av case som ikke var mulig å anonymisere.

Skulle gjerne tatt et oppgjør med holdninger rundt dette, men så var det med de andre korstogene som også skulle vært gjennomført da:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når situasjonen blir slik at jeg får avsluttet min utdannelse, så vurderer jeg å se nærmere på holdninger og kunnskap til taushetsplikt i PPT og skole. Men jeg har sånn ca 10 andre aktuelle temaer også...*s*

Jeg holdt forøvrig et innlegg for mitt kull på studiet om taushetsplikt, og da ble professoren stressa da han innså at han ikke hadde kjennskap til reglene i forvaltningsloven om taushetsplikt... Det forelå f.eks. ingen motforestillinger om fremstillinger av case som ikke var mulig å anonymisere.

Skulle gjerne tatt et oppgjør med holdninger rundt dette, men så var det med de andre korstogene som også skulle vært gjennomført da:-)

Si ifra når du reiser på korstog. Kanskje jeg ber om å få være med. ;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest veldig anonym denne gang

Si ifra når du reiser på korstog. Kanskje jeg ber om å få være med. ;-)

mvh

Det toget kunne gå til flere stasjoner.....

Jeg var alltid uhyre nøye med hva psykologen fikk skrive om meg til trygdekontoret. Tror psykologen opplevde meg som lettere paranoid i så måte. Jeg føler meg ikke mye paranoid etter det jeg ser i denne tråden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...