Gå til innhold

Noe fysisk som gjør at en ikke klarer å sove, eller?


Gjest baremeg26

Anbefalte innlegg

Gjest baremeg26

Jeg er en jente på 26 som har bipolar2 lidelse.

I en periode nå har jeg hatt angst for å ta ene medisinen som gjør at jeg klarer å sove. Er redd for å sove.

Jeg tror jeg tør sove uten medisiner, for da sover jeg ikke så tungt kanskje. Men jeg klarer det likevel ikke.

Hvor lenge kan en gå uten søvn, uten å bli psykotisk? Jeg har vært grensepsykotisk før. Og orker ikke bli det igjen.

Samtidig tør jeg ikke ta medisinen som hjelper meg til å sove.

Hvorfor klarer en ikke sove? Er det "bare" pga psykiske ting, eller er det en grunn til et, også fysisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei baremeg26!

Det virker for meg som at det er selve innsovningen som du har angst for (?). Jeg pleide å ha det slik tidligere selv. Jeg var redd for det tap av kontroll over mitt eget sinn som innsovning innebærer. Dertil var jeg redd for ikke å våkne opp igjen (om ikke for alltid, så i hvert fall langt senere enn hva ønskelig var). Kjenner du deg også igjen i dette?

Jeg tror det avhenger sterkt av ens egen konstitusjon hvor lenge man kan gå uten søvn uten at psykose utløses. Dersom man har fysisk tilgang på søvn og ikke er psykosedisponert antar jeg at det ikke foreligger noen fare for at søvnmangel skulle utløse psykose

På bakgrunn av hva du har skrevet og mine egne erfaringer, antar jeg at din angst for å sove utelukkende skyldes psykiske forhold.

Beste ønsker,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...