Gå til innhold

revmatiske lidelser

Anbefalte innlegg

Skrevet

vet ikke i hvilken forum jeg kan spørre om dette, men hva er revmatiske lidelser? har på en måte forbundet det med gamle folk, men mamma på bare 40 år har mest sannsynlig fått dette..

Gjest revmatikeren
Skrevet

Jeg fikk leddgikt da jeg var 5 år! og har det fremdelse.. har nå hatt det i 31 år.

Jeg bruker å si at det er lettere å få det i ung alder enn i 30 årene.. man er vant til smerte!

Når andre har vondt i en lillefinger å vet de ikke hva sikkelig smerte er!

God bedring til din mor!

Skrevet

Hva er det moren din har fått?

Reumatisme er så mangt.

Leddgikt (reumatoid artritt) er en autoimmun lidelse, dvs at ens egen kropp angriper bla ledd. Indre organder kan i noen typer leddgikt også bli rammet. I leddene blir slimposene, kapsler, leddbånd, brusk og også etter hvert også noe av selve benet angrepet.

Men som sagt, reumatisme er så mangt. En trenger faktisk ikke ha en diagnose engang for å kunne kalles reumatisk. Felles for alt er morgenstivhet, ledd- og muskelsmerter, hevelse og varme over ledd (dvs at det er en betennelse i selve leddet) samt _smerter_.

Skrevet

Jeg fikk leddgikt da jeg var 5 år! og har det fremdelse.. har nå hatt det i 31 år.

Jeg bruker å si at det er lettere å få det i ung alder enn i 30 årene.. man er vant til smerte!

Når andre har vondt i en lillefinger å vet de ikke hva sikkelig smerte er!

God bedring til din mor!

Jeg ville heller trodd det var langt bedre å ha en fri barndom uten smerter og nedsatt funksjon i diverse ledd.

Jeg har selv sett hva barn med JIA må gå igjennom. Gikk din JIA over til RA, eller er det sequeler etter din JIA?

Gjest LailaG
Skrevet

Du har også fibromyalgi som er bløtdels revmatisme.

Som går på musklene i kroppen.

Gjest revmatikeren
Skrevet

Jeg ville heller trodd det var langt bedre å ha en fri barndom uten smerter og nedsatt funksjon i diverse ledd.

Jeg har selv sett hva barn med JIA må gå igjennom. Gikk din JIA over til RA, eller er det sequeler etter din JIA?

Selvsagt hadde det vært best med en fri barndom uten smerter og nedsatt funksjon i diverse ledd. Selv om jeg hadde smerter så lærte jeg å leve med det, og spilte fotball i 10 år tiltross for min JRA.

Har nå både JRA og Bechterew.

Det jeg mente at det er sikker lettere å akseptere din situasjon når du har hatt det så lenge som jeg har hatt det..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...