Gå til innhold

KLP og uføresforsikring

Anbefalte innlegg

Gjest revmatikeren
Skrevet

Noen her som vet noe om dette?

Jeg har arbeidet på samme sted i 8 år. Har hatt leddgikt i mange år, og nå orker jeg ikke å jobbe 100% så mye lengre..

Gir KLP uførspensjon når jeg allerede FØR jeg statet i jobben hadde leddgikt??

Gjest uten signatur
Skrevet

Uførepensjon og uføreforsikring er vel to forskjellige ting?

Har du forsikret deg så må du ha oppgitt det hvis du har en sykdom ved tegningstidspunkt, ellers kan de nekte utbetaling.

En pensjonsforsikring tegnet via jobben feks gir vel utbetaling bare ved legeerklæring.

Uten at jeg er sikker...

Gjest revmatikeren
Skrevet

Uførepensjon og uføreforsikring er vel to forskjellige ting?

Har du forsikret deg så må du ha oppgitt det hvis du har en sykdom ved tegningstidspunkt, ellers kan de nekte utbetaling.

En pensjonsforsikring tegnet via jobben feks gir vel utbetaling bare ved legeerklæring.

Uten at jeg er sikker...

På jobben så må man automatisk betale 2% av lønnen til KLP.. Fikk ikke noe skjema hvor keg måtte skrive at jeg var revmatiker.

Du sier at "En pensjonsforsikring tegnet via jobben feks gir vel utbetaling bare ved legeerklæring." legeerklæring er det minste problemet. Det får jeg.. og uførestrygd også.. Det jeg bør gjøre er at jeg ringer KLP,, men kvier meg litt..

Da jeg for noen år tilbake tegnet uføresforsikring i banken hvor jeg hadde lån så skrev jeg under at om jeg ble ufør pga leddgikten så ville jeg ikke få utbetalt forsikring.. Da skrev jeg ihvertfall under.. men har ikke gjort dette nå....

Ja,ja - den som lever får se!

Skrevet

Nei, det gjør de ikke. Jeg fikk i hvert fall avslag fordi jeg var syk før jeg begynte å jobbe der. At jeg var blitt verre hjalp ikke.

Gjest uten signatur
Skrevet

På jobben så må man automatisk betale 2% av lønnen til KLP.. Fikk ikke noe skjema hvor keg måtte skrive at jeg var revmatiker.

Du sier at "En pensjonsforsikring tegnet via jobben feks gir vel utbetaling bare ved legeerklæring." legeerklæring er det minste problemet. Det får jeg.. og uførestrygd også.. Det jeg bør gjøre er at jeg ringer KLP,, men kvier meg litt..

Da jeg for noen år tilbake tegnet uføresforsikring i banken hvor jeg hadde lån så skrev jeg under at om jeg ble ufør pga leddgikten så ville jeg ikke få utbetalt forsikring.. Da skrev jeg ihvertfall under.. men har ikke gjort dette nå....

Ja,ja - den som lever får se!

Ei venninne av meg er halvt ufør gjennom KLP. Hun fikk et skjema som hun fylte ut sammen med legen sin, sendte det inn, og kort tid etter var det i orden.

Selv så fikk jeg en pensjonsforsikring fra et forsikringsselskap bare ved å sende inn kopi av uførebrevet, kopi av skatteseddelen og kopi av barnas fødselsattester. Hørte ikke mer fra dem før første utbetaling sto på konto jeg. Ikke noen spørsmål om når jeg fikk sykdommen osv.

Gjest revmatikeren
Skrevet

Ei venninne av meg er halvt ufør gjennom KLP. Hun fikk et skjema som hun fylte ut sammen med legen sin, sendte det inn, og kort tid etter var det i orden.

Selv så fikk jeg en pensjonsforsikring fra et forsikringsselskap bare ved å sende inn kopi av uførebrevet, kopi av skatteseddelen og kopi av barnas fødselsattester. Hørte ikke mer fra dem før første utbetaling sto på konto jeg. Ikke noen spørsmål om når jeg fikk sykdommen osv.

Men var din venninne blitt syk ETTER at hun statet i jobben?? Det er dette som jeg lurer så veldig på., fordi jeg hadde jo diagnosen allerede da.. Man betaler jo i dyre dommer hver mnd til KLP,, så jeg håper da at jeg vil få støtte fra de.!!!

Det blir iallefall halvannet år til.. fordi jeg må prøve å holde ut i jobb frem til jul !

Gjest revmatikeren
Skrevet

Nei, det gjør de ikke. Jeg fikk i hvert fall avslag fordi jeg var syk før jeg begynte å jobbe der. At jeg var blitt verre hjalp ikke.

har man mulighet til å anke avslaget?? og hvem hjelper deg da??

Skrevet

har man mulighet til å anke avslaget?? og hvem hjelper deg da??

Jeg har prøvd å kontakte trygdeadvokat og de er mest interessert i hvordan jeg skal betale dem.

Da de hører jeg har fri rettshjelp, vil de ikke ha saken. De er nok heller ute etter de som søker saftige erstatninger i millioner.

Men det står faktisk i KLPs paragrafer at man ikke får uføreforsikring for noe man hadde før man begynte å betale.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...