Gå til innhold

uregelmessig hjerterytme

Anbefalte innlegg

Jeg er en mann på 56 år som i de siste 2-3 årene har vært plaget med uregelmessig hjerterytme. Dette arter seg slik at det virker som om hjertet plutselig kommer ut av takt. Hjerterytmen blir ugjevn og det kjennes som om noe bremser på hjertet. Jeg kan da kjenne på pulsen at hjerteslagsfrekvensen er ugjevn, og det virker for meg som om hjertet kan stoppe opp når som helst. Anfallet varer fra ca.10 til 30 sekunder. Det behøver ikke å være noen utløsende årsak, men i den siste tiden har uregelmessigheten kommet når jeg begynner å gå eller bøyer meg eller forandrer kroppstilling fra stående til liggende. Inntak av alkohol (i moderate mengder) dagen før ser ut til å gjøre meg mere utsatt for uregelmessighetene.Det samme gjelder hvis jeg har sovet dårlig/lite. Bør vel også nevne at jeg i mange år har hatt en svært stressende jobb og at stress nå også kan virke utløsende. Jeg har vært til 24 timers EKG hvor det da typisk nok ikke var noen "anfall". Det ble bare observert litt ugjevnt intervall mellom hjerteslagene noen ganger. Fikk foreskrevet Isoptin 80 mg som jeg kunne ta hvis plagene ble for ille. Har prøvet dette, men jeg syntes faktisk at plagene ble værre.

Min hvilepuls ligger normalt på ca. 55. Blodtrykket er 120/80. Ikke overvektig. Rimelig grei form. Kolestrol ca. 6,5. Ingen kjente tilfeller av hjertesykdommer i familien. Har røkt litt tidligere. Av medisiner tar jeg av og til 2,5 mg Valium om kvelden for å få sove. Ellers intet.

Disse uregelmessighetene virker svært hemmende på min livskvalitet, i det jeg hele tiden går og er redd for å få et anfall som ikke gir seg, eller at hjertet skal stoppe helt.

Min lege mener at de undersøkelser som kan gjøres er gjort og at jeg bør slå meg til ro med at dette er mere ubehagelig enn farlig. Han mener også at mange års stress kan ha påvirket "reseptorene"(?) i hjertet slik at hjertet har blitt mere følsomt (nervøst hjerte).

Hvilket råd vil doktoronline gi?

Med vennlig hilsen "Jucan"

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/15068-uregelmessig-hjerterytme/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Jucan.

Min umiddelbare reaksjon på din beskrivelse er at du har korte anfall av forkammerflimmer, og det burde være enkelt å få registrert med en ny 24-timers registrering, evt. over flere døgn, inntil du har hatt et eller flere anfall av den plagsomme hjerterytmen.

Alternativt kan du ha gjentatte ekstraslag, f.eks. i forkamrene, slik at du opplever det som besværlig hjerteuregelmessighet.

Uansett årsak er nok selve rytmeforstyrrelsen ganske uskyldig. Vanligvis vil forkammerflimmerepisoder ha en tendens tilstadig å bli lengre, så hvis dette har vært uforandret i 2-3 år, er det andre sorter rytmeforstyrrelser som kan være aktuelle.

Få dette først registrert. Deretter vil det være mulig å gi deg et kvalifisert råd. Isoptin er et utmerket middel til å redusere pulsfrekvensen ved lengrevarig flimmer, men har ikke forebyggende effekt.

Etter en skikkelig registrering vil det være fornuftig å få fortetatt en belastningstest (ergometersykkeltest), samt å få gjennomgått alle fettstoffene i blodet.

• 2 måneder senere...

Svar til Jucan.

Min umiddelbare reaksjon på din beskrivelse er at du har korte anfall av forkammerflimmer, og det burde være enkelt å få registrert med en ny 24-timers registrering, evt. over flere døgn, inntil du har hatt et eller flere anfall av den plagsomme hjerterytmen.

Alternativt kan du ha gjentatte ekstraslag, f.eks. i forkamrene, slik at du opplever det som besværlig hjerteuregelmessighet.

Uansett årsak er nok selve rytmeforstyrrelsen ganske uskyldig. Vanligvis vil forkammerflimmerepisoder ha en tendens tilstadig å bli lengre, så hvis dette har vært uforandret i 2-3 år, er det andre sorter rytmeforstyrrelser som kan være aktuelle.

Få dette først registrert. Deretter vil det være mulig å gi deg et kvalifisert råd. Isoptin er et utmerket middel til å redusere pulsfrekvensen ved lengrevarig flimmer, men har ikke forebyggende effekt.

Etter en skikkelig registrering vil det være fornuftig å få fortetatt en belastningstest (ergometersykkeltest), samt å få gjennomgått alle fettstoffene i blodet.

Bortsett fra at jeg er en del yngre en spørsmålsstilleren her, ser det ut til at vi i alle fall har de samme plagene. Jeg er 35 år har slitt med rytmeforstyrrelse i mange år. De symptomene som her beskrives ligner 100% på de jeg kan registrere på min egen kropp bortsett fra at jeg -ved anfall- har følelsen av at det er nummeret før jeg besvimer. Har da registrert min egen puls og finner ut at hjertet sakker ganske kraftig av. Når så hjertet tar seg opp igjen, føler jeg det som om jeg får en varmebyge og jeg blir rød i huden. Andre ganger tar det seg noen kraftige ekstraslag uten at jeg har noe besvimelses fornemmelse. Jeg fikk for 4-5 år siden stilt diagnosen; "superventrikulære Ekstra Systoler" etter en meget overfladisk undersøkelse. Jeg var også gjennom en EKG test (en times tid) selvfølgelig uten at symptomene meldte seg.

Jeg jobber i Singapore for tiden og føler ikke den helt store trangen til å gå gjennom en større undersøkelse her da det blir så mye finansielt rot.

Hva mener legen, er mine symptomer identiske med de som ligger til grunn for uttalelsene; "dette er ufarlig".

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Bortsett fra at jeg er en del yngre en spørsmålsstilleren her, ser det ut til at vi i alle fall har de samme plagene. Jeg er 35 år har slitt med rytmeforstyrrelse i mange år. De symptomene som her beskrives ligner 100% på de jeg kan registrere på min egen kropp bortsett fra at jeg -ved anfall- har følelsen av at det er nummeret før jeg besvimer. Har da registrert min egen puls og finner ut at hjertet sakker ganske kraftig av. Når så hjertet tar seg opp igjen, føler jeg det som om jeg får en varmebyge og jeg blir rød i huden. Andre ganger tar det seg noen kraftige ekstraslag uten at jeg har noe besvimelses fornemmelse. Jeg fikk for 4-5 år siden stilt diagnosen; "superventrikulære Ekstra Systoler" etter en meget overfladisk undersøkelse. Jeg var også gjennom en EKG test (en times tid) selvfølgelig uten at symptomene meldte seg.

Jeg jobber i Singapore for tiden og føler ikke den helt store trangen til å gå gjennom en større undersøkelse her da det blir så mye finansielt rot.

Hva mener legen, er mine symptomer identiske med de som ligger til grunn for uttalelsene; "dette er ufarlig".

Svar til Kybelole.

Det du anfører om "supraventrikulære ekstrasystoler" er identisk med det de fleste har av uskyldige uregelmessigheter i hjerterytmen. "Supraventrikulær" betyr at ekstraslagene stammer fra et impulsgivende sentrum på forkammernivå, d.v.s. i den øvre delen av hjertet. Disse ekstraslagene er normalfenomèn som vi alle har endel av i løpet av døgnet. Noen av oss merker dem, mens andre kan ha flere tusen uten at de merker noe som helst.

Ved ekstrasystoli vil ofte ekstraslagene pumpe så lite blodvolum at de ikke kan føles som puls, f.eks. på håndleddet. Etter ekstraslaget kommer det vanligvis en pause, og dermed vil det føles som om "hjertet stopper opp" et øyeblikk. Hvis man har det vi kaller en tvillingpuls (bigemini), vil hvert normalslag følges av et ekstraslag. Ekstraslaget kjennes ikke perifert, og dermed vil den pulsen vi kjenner bare være halvparten av det hjertet egentlig slår : har vi tvillingpuls på 70, vil vi på håndleddet kanskje bare kjenne 35 slag pr. minutt.

Det du beskriver om varmefølelse og følelse av nær-besvimelse kan tenkes å bero på en annen form for reaksjon, hvor bl.a. såvel puls som blodtrykk faller. Også dette er en relativt uskyldig tilstand, men trenger litt mer utredning.

Det er ingen grunn til at du skal engste deg for dette, men får du reelle besvimelser bør det revurderes. Ta det evt. opp med din lege når du kommer hjem.

En EKG-undersøkelse av hjerterytmen uten at du har symptomer er verdiløs.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...