Gjest vennlig hilsen meg Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 I forbindelse med en sak, trenger jeg dokumentasjon. Jeg vet at jeg har lest dette på nettet, men husker ikke hvor. Om det er norsk eller engelsk, spiller ingen rolle. Det jeg behøver er: Borderline,impulsiv type, har jeg lest er en moderat psykisk lidelse, ikke en svært alvorlig en. Linker mottas med stor takk. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
soleil Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Den påstanden er jo helt håpløs. Man kan ikke si at en lidelse er lett, moderat eller invalidiserende ut fra diagnosenavnet. Personlighetsfaktorer, personlige ressurser samt ressurser i nettverk osv kan ha vel så mye å si for sykdomsforløpet og funksjonsevnen. Hvis det du er ute etter er å si at den diagnosen ikke er så alvorlig/invalidiserende osv så tror jeg det er bedre trekke frem det som er stabilt og som fungerer enn å trekke fram teori om psykiske lidelser. Hvis det feks er en barnevernssak så bør det fokuseres på i hvilken grad en person er i stand til å gi et barn stabil og god omsorg. Diagnosen bør ikke være det som bestemmer hvorvidt en person er skikket som omsorgsperson eller ei, funksjonsevnen må vurderes og det får man ikke dokumentert boklig, men gjennom observasjon og vurdering over tid. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 21. juni 2004 Del Skrevet 21. juni 2004 Den artikkelen kan i så fall ikke ha vært skrevet av en fagperson. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest undrende_far Skrevet 22. juni 2004 Del Skrevet 22. juni 2004 Den påstanden er jo helt håpløs. Man kan ikke si at en lidelse er lett, moderat eller invalidiserende ut fra diagnosenavnet. Personlighetsfaktorer, personlige ressurser samt ressurser i nettverk osv kan ha vel så mye å si for sykdomsforløpet og funksjonsevnen. Hvis det du er ute etter er å si at den diagnosen ikke er så alvorlig/invalidiserende osv så tror jeg det er bedre trekke frem det som er stabilt og som fungerer enn å trekke fram teori om psykiske lidelser. Hvis det feks er en barnevernssak så bør det fokuseres på i hvilken grad en person er i stand til å gi et barn stabil og god omsorg. Diagnosen bør ikke være det som bestemmer hvorvidt en person er skikket som omsorgsperson eller ei, funksjonsevnen må vurderes og det får man ikke dokumentert boklig, men gjennom observasjon og vurdering over tid. Men er det et valg mellom to omsorgspersoner og den ene ikke har denne lidelsen, så bør dette tale til fordel for den "normale". Det kan ikke bli slik at om man er bordrrline og TILSYNELATENDE grunnet store doser nozinan eller lignende opptrer normalt ved en observasjon skal ha et fortrinn fremfor den som ikke har en pertsonlighetsforstyrrelse. Det er i såfall barnet som kommer først ikke hensynet til den "forstyrrede"! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest permutasjon Skrevet 22. juni 2004 Del Skrevet 22. juni 2004 Men er det et valg mellom to omsorgspersoner og den ene ikke har denne lidelsen, så bør dette tale til fordel for den "normale". Det kan ikke bli slik at om man er bordrrline og TILSYNELATENDE grunnet store doser nozinan eller lignende opptrer normalt ved en observasjon skal ha et fortrinn fremfor den som ikke har en pertsonlighetsforstyrrelse. Det er i såfall barnet som kommer først ikke hensynet til den "forstyrrede"! Det er desverre ikke så enkelt at man kan snakke om personlighetsforstyrrelser som et enten/eller-fenomen. Se for deg følgende scenario: Far oppfyller fire av kriteriene for unnvikende PF (en av de mildere PF-ene) og møter diagnosekriteriene. Mor oppfyller fire av kriteriene for borderline, herunder selvdestruktivitet og impulsivitet som medfølger trusler om selvmord, hun oppfyller imidlertid ikke diagnosekravene og er dermed "frisk", mens far altså har en PF. Hvem bør få barna i et slikt tilfelle? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
soleil Skrevet 22. juni 2004 Del Skrevet 22. juni 2004 Men er det et valg mellom to omsorgspersoner og den ene ikke har denne lidelsen, så bør dette tale til fordel for den "normale". Det kan ikke bli slik at om man er bordrrline og TILSYNELATENDE grunnet store doser nozinan eller lignende opptrer normalt ved en observasjon skal ha et fortrinn fremfor den som ikke har en pertsonlighetsforstyrrelse. Det er i såfall barnet som kommer først ikke hensynet til den "forstyrrede"! Barnets beste er det som er det viktige i en slik vurdering. Hvorvidt omsorgspersonen bruker medikamenter eller ei bør ikka ha noe å si så lenge personen er en stabil og god omsorgsperson, mener jeg. Hvis barnet er over 10/12 år så skal det uansett legges vekt på hva barnet mener. Barn vokser ikke alltid opp hos den best skikkete omsorgspersonen, men det behøver ikke bety at de er i en omsorgssviktsituasjon hos den andre. Foreldre er forskjellige og barn er forskjellige... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 22. juni 2004 Del Skrevet 22. juni 2004 Men er det et valg mellom to omsorgspersoner og den ene ikke har denne lidelsen, så bør dette tale til fordel for den "normale". Det kan ikke bli slik at om man er bordrrline og TILSYNELATENDE grunnet store doser nozinan eller lignende opptrer normalt ved en observasjon skal ha et fortrinn fremfor den som ikke har en pertsonlighetsforstyrrelse. Det er i såfall barnet som kommer først ikke hensynet til den "forstyrrede"! Enig med deg i at det alltid bør være barnets behov som kommer først. Men det er viktig å holde styr på at en person som på et eller annet tidspunkt i livet har fått en psykiatrisk diagnose kan være en like god omsorgsperson som en som ikke har vært i kontakt med psykiatrien. Noen er kjappere til å søke hjelp en andre og vil dermed også få en diagnose, andre har ikke denne motivasjonen for endring og vil dermed ikke få noen diagnose. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.