Gå til innhold

Barnebidrag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen fortelle meg nøyaktig hva barnebidrag skal dekke?

Eller har du en side å vise til?

Skrevet

Jeg mottar barnebidrag fra min eks.Dette brukes til mat, skole,fritid etc.

Min eks er veldig flink til å kjøpe klær, være med å dekke utgifter til skolen gjøre ting med sin datter. Dette er utgifter utenom barnebidraget.

Vi bor like ved hverandre.

Nå må vår datter til legen. Er det frekt å be han være med på dekke dette beløpet?

Skrevet

Min eks er veldig flink til å kjøpe klær, være med å dekke utgifter til skolen gjøre ting med sin datter. Dette er utgifter utenom barnebidraget.

Nå må vår datter til legen. Er det frekt å be han være med på dekke dette beløpet?

Ja, det synes jeg.

Skrevet

Ja, det synes jeg.

Du synes det blir for frekt?

Skrevet

Du synes det blir for frekt?

Ja. Han betaler allerede mer enn du kan forvente.

Utgiftene til legen går dessuten på egenandelskortet ditt, så over 1550 kroner (ca?) i året blir det uansett ikke.

Skrevet

Jeg synes det er litt på kanten, fordi han betaler bidrag allerede og har ikke noe ansvar i å betale mer. Han er i tillegg flink til å betale mer enn det han er forpliktet til og da synes jeg du skal ligge litt "lavt i svingene". Dette ut i fra en ren økonomisk situasjon, en annen ting er hva han som far ønsker å gjøre for sin datter.

Du kan raskt bli oppfattet som ei som tyner ut det du kan av din eks og han kan bli forbannet på at du aldri blir fornøyd og setter pris på det ekstra du får.

Skrevet

Jeg synes det er litt på kanten, fordi han betaler bidrag allerede og har ikke noe ansvar i å betale mer. Han er i tillegg flink til å betale mer enn det han er forpliktet til og da synes jeg du skal ligge litt "lavt i svingene". Dette ut i fra en ren økonomisk situasjon, en annen ting er hva han som far ønsker å gjøre for sin datter.

Du kan raskt bli oppfattet som ei som tyner ut det du kan av din eks og han kan bli forbannet på at du aldri blir fornøyd og setter pris på det ekstra du får.

Det da ikke "lavt i svingene", men "lavt i terrenget", jaja, jeg får skylde på at jeg kjører mc:-)

Skrevet

Uten å si for mye om hvordan jeg har det, kan jeg bare si at du er veldig heldig som har en slik far til barnet ditt.

Så ja, å kreve at han skal være med på å betale for legeutgifter i tillegg er for drøyt.

Gjest bidragsmottaker
Skrevet

Det finnes to dekkende ordtak:

"Mye vil ha mer, fanden vil ha fler"

eller

"gi dem lillefingeren så tar de hele handa".

Faren til barnet ditt betaler allerede pr. i dag mer enn han strengt tatt er nødt til. Faren til mine barn betaler bidrag, og det er det. Ja, så holder han maten når barna er hos han. Men ellers, alt av klær, utstyr, ferier osv er det jeg om må betale. Hvis faren til mine barn betalte like mye som denne faren ville jeg nok ikke tenkt tanken engang å kreve han for betalte egenandeler hos legen. Blir dere uenig om økonomi kan han med loven i hand inndra alt annet enn bidraget.

Skrevet

Jeg har spurt om slike ting om jeg har dårlig råd - om vi skal spleise etc. Min datter på 12 fikk ørebetennelse rett etter jul og måtte ha 3 runder med medisiner - og hun klarer ikke å svelge piller, så det ble svære doser med "babydråper" og Forte-medisin som brusetabletter - jeg brukte over 1000 kr på en uke da - men spurte ikke.....men kunne godt ha gjort det. Jeg mener, noen ganger er det akkutt behov for litt ekstra.Jeg mener - sånn er det da når man er gift også - man kneler innimellom av sånne utgifter..

Vi har ofte spleiset på dyrere ting vi. Nå har vi delt omsorg, men gjorde det også den gang jeg betalte bidrag.

Skrevet

Jeg synes du skal være storfornøyd med at han betaler/deler ting utover barnebidraget.

Det er mange der ute som bare får minstesummen av barnebidraget forde pappan ikke betaler...og om de betaler så får de iallefall ikke noe utenom det.

Vær fornøyd med det du får og ikke forlang noe mere, å være for grådig straffes nesten alltid.

:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...